Liikennemerkit. Anonyymin taiteilijaryhmän kesällä avautunut yhteisnäyttely hylkää elitistisen galleriatilan. Vangitseva teoskokonaisuus levittäytyy Suomen teille, mitä voi jo itsessään pitää edistyksellisenä yleisötyönä.
Kokonaan uudet liikennemerkit -näyttely tutkii katseen imperatiivisuutta ja havainnon ja havaitsijan välistä monimutkaista merkityksenvaihtoprosessia. Samalla se uudelleenkirjoittaa ansiokkaasti hallinnan symboleita.
Kolmioiden, suorakulmioiden ja ympyröiden muotoiset teokset on maalattu vanerista tai alumiinista leikatuille levyille, jotka on päällystetty heijastavalla kalvomateriaalilla. Maalaukset on kiinnitetty pyöreiden teräsputkipalkkien päähän noin kahden metrin korkeudelle. Vaikutelma on tehokas, paikoin pysäyttävä.
Huomiovärejä, geometrisiä muotoja ja yksinkertaista viivaa hyödyntävät maalaukset iskevät silmää hahmopsykologian opeille ja Kelly Ellsworthin minimalismille.
Näyttely tutkii post-humanistisessa hengessä ihmiskeskeistä katsettamme ja purkaa luonnon ja kulttuurin välisiä dikotomioita. Miksi näemme moottorikelkan muotoisessa tummassa siluetissa moottorikelkan emmekä Queenslandin kärsivää koralliriuttaa? Entä onko maalauksessa H12.6: Matkailuauto tosiaan matkailuauto, eikä heinikkomaiden muurahaiskarhu? On selvää, että karavaanin pyörät näyttävät itse asiassa isomuurahaiskarhun silmiltä.
Näinä aikoina huomio on relevantti, elintärkeä.
Kyborgifilosofi Donna Harawayta mukaillen näyttely rakentaa uutta katsomisen tapaa, jossa voimme myöntää ostoskärryn ihmismäiset piirteet. Tai ehkä, sittenkin, pitäisi puhua ihmisen ostoskärrymäisyydestä. Lakonisesti nimetty F45: Vähittäiskaupan suuryksikkö kuvaa tätä merkitysten horjumista. Teos hahmottelee uutta todellisuutta, jossa on tilaa ostoskärry-ihmiselle.
Se ei ole joko ihminen tai kone, ostaja tai kärry, vaan sekä-että.
Kokonaan uudet liikennemerkit. Näyttely avattu 1.6.2020, avoinna toistaiseksi. Lisätietoa: www.vayla.fi.
Kirjoittaja on erittäin hyvä kriitikko.