Vetolaukkujen pyörät rullaavat Helsinki-Vantaan terminaalissa. Kolmekymppinen pariskunta katselee ympärilleen, ensimmäistä kertaa Suomessa. Ukrainalaisella Oksanalla on diagnosoitu rintasyöpä. Serkun mukaan Suomessa on syöpäsairaala, joka tarjoaa ensiluokkaista hoitoa.
Ensivaikutelma vakuutti. Puhelimessa Oksanaa palveli sairaalan venäjänkielinen työntekijä. Sairaala pyysi Oksanan potilastiedot Ukrainasta. Pian tuli kutsu hoitoihin. Viisumi tilattiin valmiiksi, puolisollekin. Nyt terminaalin edessä odottaa sairaalan potilaskoordinaattorin tilaama auto. Sama henkilö on varannut lentoliput ja pariskunnan majoituksen sairaalan yhteydestä. Hotellihuoneessa on netti ja jenkkisänky, kylpyhuoneessa lattialämmitys.
Tutkimukset ja leikkaus vievät muutaman päivän. Ukrainaan palattuaan Oksana saa puhelun Suomesta. Millainen on vointi, hoitaja kyselee.
Pian alkavat kolmen viikon välein annettavat lääkehoidot. Niihin Oksana saapuukin jo yksin, kuusi kertaa. Vajaan puolen vuoden jälkeen hän tulee vielä viideksi viikoksi sädehoitoon. Sairaala varaa Oksanan puolesta lipun Kansallisoopperaan.
Terveysturismi on kasvava bisnes
Meillä oli Nokia. Olisiko meillä pian terveys?
Oksanan kaltaiset ihmiset kiinnostavat nyt kovasti bisnesmiehiä. Kabineteissa pohditaan vissypullojen ääressä, miten terveysmatkailusta saataisiin Suomeen vientituote. Alan globaaliksi volyymiksi on arvioitu yli 70 miljardia euroa vuodessa, ja summa paisuu jatkuvasti.
Terveysturisti matkustaa toiseen maahan saamaan hoitoa, jota hän ei kotimaassaan saa tai jota hän jostain syystä haluaa saada muualla. Karkeasti ottaen muualle lähdetään halvan tai hienon perässä. Ensimmäinen vaihtoehto on tunnetumpi. On ihan arkista, että suomalaisen likinäkö listitään laserilla Tallinnassa. Halvasta terveysturismista olemme lukeneet myös kauhujuttuja: Intiassa tai Kolumbiassa saatu munuainen ei välttämättä ole Hippokrateen valan hengessä hankittu.
Sen sijaan toinen terveysturismin sarja, luksus, on jäänyt ilmiönä halpaversionsa varjoon. Maailmalla terveydenhuollosta on tullut jo elämysbisnestä, josta Suomikin siis haluaa nyt apajille.
Työ- ja elinkeinoministeriö julkaisi aiheesta alkuvuonna yli satasivuisen raportin. Sen mukaan terveydenhuollossa nähdään ainesta turismiin, mutta se vaatii vielä monen monta työtuntia konsulteilta, yrittäjiltä ja poliitikoilta.
Vielä terveysturismimme on lapsenkengissään, tuskin neuvolassa asti.
Tilastointikin on puutteellista, mutta ulkomaisten potilaiden arvioidaan ostavan suomalaisia terveyspalveluja vain muutamalla miljoonalla eurolla vuodessa. Se on päättäjien mielestä aivan liian vähän.
Kansainvälinen kilpailu terveysturisteista kovenee. Murrosta kirittää tuore EU-direktiivi, jonka mukaan muista EU-maista tulevia potilaita on kohdeltava terveydenhuollossa samoin kuin oman maan kansalaisia. Rahaa ei nyt ole kunnissa liikaa, joten euroja pitää saada esimerkiksi venäläisiltä terveysmatkailijoilta.
Uusia potilashotelleja vireillä
On suomalaisilla yksityisklinikoilla tähänkin asti käynyt potilaita ulkomailta. Sairaalapalveluista noin 95 prosenttia tuotetaan kuitenkin julkisella sektorilla. Kysymys kuuluukin, miten julkinen terveydenhuolto hiotaan vientituotteeksi. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan on pohdittava, miten etenkin erikoissairaanhoitopiirit voisivat palvella terveysturismia.
Ruotsi pinkoo edellämme. Naapurissa on terveydenhuollon vientiä edistävä säätiö Swecare, johon kuuluu niin julkisia ja yksityisiä toimijoita kuin yliopistojakin. Yritykset kuten Stockholm Care välittävät ulkomaalaisia potilaita ruotsalaisiin sairaaloihin.
Suomessa ei ole vielä vastaavia toimijoita. Murroksen merkkejä näkyy silti täälläkin. Tampereen yliopistosairaalan alla toimiva osakeyhtiö Sydänkeskus Oy markkinoi itseään Venäjällä ja Ukrainassa. Amber Life -niminen yhteistyöyritys järjestää potilaiden matkat viisumia ja majoitusta myöten. Come to Finland for Health, kehottaa yrityksen nettisivu. Niin ikään Tampereella sijaitseva ja julkisesti omistettu tekonivelsairaala Coxa on sekin ulkomaalaisten potilaiden suosiossa.
Pian terveysturistit voivat syödä a`la carte -illallista uudessa potilashotellissa. Sellainen valmistuu Tampereen yliopistosairaalan alueelle, tulevan Silmäkeskuksen kylkeen. Hankkeen taustalla vaikuttava Finn-Medi Oy haluaa levittää potilashotellimallinsa koko Suomeen. Oulussa suunnitelmat ovat jo pitkällä.
Kokkolassa keskussairaalan tiloihin kaavailtu Iltasairaala Oy voi saada sinettinsä jo tänä syksynä. Keski- Pohjanmaan erikoissairaanhoito- ja peruspalvelukuntayhtymä Kiurun toimitusjohtaja Hannu Pajunpää kiistää, että yksityissairaala kohdistettaisiin etenkin turisteille. Mutta jos kiinnostusta on, niin tervetuloa, dobró požálovat`.
Etelä-Karjalassa on selvitetty innolla terveysturismin edellytyksiä. Venäjän markkinat avautuvat ihan vieressä, ja kohta voidaan saada vielä viisumivapauskin. Lappeenrannassa suunnitellaan yksityissairaalaa, jonne tulisi turisteja läheiseltä Rauhan kylpyläalueelta.
Tehtävälistalla: kohderyhmä ja kielikurssit
Terveysturisteja ei saada niin, että pistetään ilmoitus Pravdaan, hymähtää Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Heikki Pälve. Hän hahmottelee esimerkin: pietarilainen herra Mihail saa kuulla lääkäriltään, että nyt olisi lonkkaproteesileikkauksen aika.
Sitä ennen Suomessa markkinointi on päätetty keskittää etenkin Pietariin. Terveydenhuollon väki pänttää venäjää. Mihail kuuluu kohderyhmään, jota on päätetty tavoitella. Suomalainen palveluntuottaja, vaikkapa sairaala, on järjestänyt itselleen Pietarista yhteistyötahon. Sekin voi olla sairaala, jonka lääkärien yhtenä tehtävänä on esitellä potilailleen suomalaista terveydenhuoltoa ja suomalaisen yhteistyösairaalan palveluja.
mihailia hoitava lääkäri on yksi näistä lähettiläistä. Hän kertoo, että Pie tarissa leikkaus maksaa 7 000 euroa. Potilastiedot voidaan kuitenkin lähettää myös Suomeen. Siellä leikkaus maksaa 10 000 euroa, mutta laatu onkin sitten lyömätöntä, takuut kunnossa ja palvelukin venäjäksi. Kaikki käytännön toimet hoituvat suomalaisen terveysmatkailutoimiston kautta.
Mihail valitsee Suomen. Oikeastaan muutaman päivän matka tekisi hyvää koko perheelle.
Tärkeintä terveydenhuollon viennissä on Pälven mielestä laatu ja toimiva hoitoketju. Se tarkoittaa järjestelmää, jossa Mihailin on helppo asioida Pietarista lähtien ja takaisin.
”Minusta se vaihtoehto, ettei otettaisi tätä terveysturismin haastetta vastaan, olisi virhe.”
Pälven mukaan Suomen vientivaltteja voisivat olla esimerkiksi ortopedia sekä kaihi- ja lihavuusleikkaukset. Niihin keskituloisillakin perheillä voi olla mahdollisuuksia. Pälve tyrmää maailmalla nähdyn ökyterveysturismin porealtaineen, vaikka onkin ”selvää, ettei kukaan tule nukkavieruihin paikkoihin”.
”Keskitytään me laadukkaaseen terveydenhuoltoon ja jätetään palmurannat ja tequilat pois.”
Sädehoidot toivat oslolaisen Helsinkiin
Maailmalla terveysturismille on omia kortteleitaan. Lontoon Harley Streetille suuntaava terveysturisti voi valita noin 1 500 yrittäjän väliltä. Alueen kartta vilisee sairaaloita, hotelleja, parkkipaikkoja ja metroasemia vähän toisella tiheydellä kuin Helsingin ydinkeskustassa.
On Punavuoressakin kyllä ylellisten terveyspalvelujen keskittymä. Luksussairaala Klinikka 22 tekee yhteistyötä design-hotelli Klaus K:n kanssa. Olkapään tähystysleikkauksen (3 700 euroa) jälkeen on mukavaa, kun aamiaisen saa suoraan hotellihuoneeseen. Myös sairaalan graafinen sisustus flirttailee hotellien muotokielen kanssa.
Bulevardin Klinikka 22 on vain osa kaltaistensa naapurustoa: on Plastiikkakirurginen sairaala KL, Rolf Nordströmin Plastiikkakirurginen Sairaala ja Plusterveys-yrityksen alainen Complete Beauty Care -klinikka. Pohjoisesplanadilla saman katon alla toimivat Siluetti Spa ja Siluetti Health, joten ravitsemusterapeutin tapaamisen jälkeen voi loikoa Hammam-sviitin höyrysaunassa ja käydä lifestyle-suihkussa.
Tällaista tarjontaa terveysturisteille on maailmalla paljon. Itävaltalaisessa Life Medicine Resortissa voi ottaa ultraääni-hengityshoidon jälkeen hiilihappokylvyn. Lasilla ja puulla pelaava arkkitehtuuri nostattaa veden ainakin Wallpaper-lehden ystävien kielelle. Sveitsiläinen Grand Resort Bad Ragaz tarjoaa vierailleen muun muassa migreenihierontaa ja kasinon.
”Keskitytään me laadukkaaseen terveydenhuoltoon ja jätetään palmurannat ja tequilat pois.”
Iso osa terveysturisteista kuitenkin haluaa vain laadukasta hoitoa, nopeasti. Sitä halusi myös Suomeen saapunut norjalainen Ragnvald Solstrand.
Solstrand on helsinkiläisen syöpäsairaala Docrateen asiakas. Haastattelupäivänä 69-vuotias norjalainen käy viimeisessä sädehoidossaan ennen paluuta Osloon. Kotiin on seitsemän viikon kuurin jälkeen jo ikävä. Ei sillä, että Helsingissä olisi huonot oltavat, Solstrand kiirehtii sanomaan. Päinvastoin.
Viime talvena selvisi, että Solstrandin eturauhassyöpä oli uusiutunut. Norjalainen terveydenhuolto oli kuitenkin miehelle pettymys: pitkiä jonoja, vanhanaikaisia laitteita. Solstrand päätti perheensä tuella, että paras hoito löytyisi ulkomailta, kenties Saksasta tai Britanniasta.
Sitten norjalaisen Aleris-klinikan lääkäri kertoi suomalaisesta syöpäsairaalasta. Ystävän vaimo vahvisti, että Suomessa hoito on huippuluokkaa. Kun Solstrand sitten lähetti sairaalalle sähköpostia ja sai heti perään soiton, päätös oli sinetöity.
”Muodollisuudet olivat nollassa. Minulle sanottiin, että tule tänne, tutkitaan tilanteesi.”
Heinäkuussa Solstrand kävi Helsingissä muutaman päivän diagnoosissa. Sen jälkeen alkoi sädehoitokuuri.
Eläkkeellä oleva tutkija on nyt asunut lähes kaksi kuukautta hotelli Seurahuoneessa. Välillä seurana on ollut vaimo. Solstrand halusi potilashotellin sijaan keskustaan, keskelle elämää.
”Täällä on hienoja puistoja keskustassa. Olen tehnyt paljon kävelyjä Töölössä. Yksi ennen lounasta ja toinen sen jälkeen, siten pysyy kunnossa.”
Kilpailu potilaista kiristyy
Syöpäsairaala Docrates ilmoittaa olevansa Suomen suurin terveydenhuoltopalvelujen viejä. Vuosittaisesta 600-700 potilaasta jo joka neljäs tulee ulkomailta. Toimitusjohtaja Harri Puurusen mukaan tärkeimmät vientimaat ovat Venäjä, Ukraina ja Viro. Potilaat löytävät tiensä sairaalaan kolmea väylää. Puskaradiona toimivat aiemmat potilaat, omaiset ja yhteistyölääkärit. Netti on yhä tärkeämpi kanava.
”Me ollaan optimoitu hyvinkin monessa maassa Google-näkyvyyttämme. Venäjällä hakukone Yandex on se, jossa näymme.”
Lisäksi on vielä erillisiä agenttiyrityksiä, jotka etsivät ulkomaisia asiakkaita muillekin terveydenhuollon yrityksille. Tämän jutun alussa tavattu Oksana on Puurusen mukaan tyypillinen esimerkki sairaalan asiakkaasta.
Terveysturismin nousu on syytä ymmärtää vielä matkalaukkupotilaita laajempana ilmiönä. Voidaan puhua sairaalashoppailusta. Suomessakin potilas voi vuodesta 2014 lähtien valita vapaasti koko maan laajuudessa paikan, jossa hänen polvivaivaansa tai allergiaansa hoidetaan.
Kun rajoja poistetaan, sairaalat kilpailevat oikeastaan kuluttajista, eivät potilaista. Ei siis ole ihme, että myös ihan tavallinen julkinen sairaala on yhä useammin design-luomus. Ruotsissa terveydenhuollon lippulaivaksi rakentuu Nya Karolinska Solna -yliopistosairaala, jossa pelkästään taiteeseen on varattu 118 miljoonaa kruunua. Ainakin 98 prosenttia käytettävästä energiasta on uusiutuvaa. Koko kaupunginosa, Hagastaden, muuttuu lääketieteen keskittymäksi.
Suomessa uudehko julkisen puolen Meilahden Kolmiosairaala satsaa estetiikkaan. Sisäaula kylpee luonnonvalossa, puupaneelia on runsaasti, porras- ja hissitaloja kiertää graniittipinnoite. Huoneensa monipalvelupäätteellä potilas voi surffata netissä, katsoa leffoja tai tarkistaa laboratoriotuloksiaan.
Vinouttaako vienti terveydenhuoltoa?
Vientituotteena terveys eroaa oleellisesti Nokian luureista. Myös työ- ja elinkeinoministeriö tunnustaa ongelman: sen mukaan ”julkisen sektorin palveluiden vienti on poliittisesti arkaa, sillä maksavien ulkomaalaispotilaiden hoitaminen pitkien hoitojonojen ohi voi herättää väestössä vastalauseita, vaikka heidän tuomallaan rahalla voitaisiin tuottaa lisää palveluja kotimaassa”.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n erikoistutkija Meri Koivusalo pitää terveysturismia lähtökohtaisesti ongelmallisena. Terveys kaupan -pamfletissa (2011) Koivusalo kritisoi terveyden markkinaistumista yhdessä Outi Hakkaraisen kanssa. Terveysturismin tehostaminen ohjaa Koivusalon mielestä rahaa ja tutkimusta alan vientikelpoisimpiin viipaleisiin. Uhkakuvana on, että vaikkapa silmäkirurgia tai urheiluortopedia kehittyy entisestään jonkin muun alan näivettyessä.
”Silloin ei välttämättä kateta varattomien ja kurjien ongelmia, vaan kohdennetaan toimet terveiden terveemmiksi tekemiseen. Sille on kaupallisilla markkinoilla enemmän kysyntää.”
Vientivetoinen järjestelmä voisi tutkijan mukaan myös ajaa nuoria lääkäreitä erikoistumaan kysytyille terveysturismin sektoreille. Osaajat voisivat myös kaikota julkisesta terveydenhuollosta, paitsi jos tietenkin sekin muuttuu terveysmatkailun bisnekseksi.
Terveyden ja turismin liittoa voidaan pitää ongelmallisena myös markkinoinnin etiikan kannalta. Lääkäriliiton markkinointiohjeet kieltävät esimerkiksi terveyspalvelujen tarpeettoman kysynnän luomisen. Lääketieteen ja elämysbisneksen sekoittuminen on kuitenkin terveysturismin lähtökohta. Kuinka tarpeelliseksi luokitellaan vaikka hyvinvointiloma, jolla käydään myös silmälääkärissä?
Suomessa terveysturismin markkinointi ei ole aiheuttanut vielä merkittäviä ongelmia, sanoo Lääkäriliiton lakimies Kati Lehtonen, joka toimii lääkärinpalvelujen markkinoinnin valvontalautakunnan sihteerinä. Markkinointiohjeiden mukaan lääkärinammatin harjoittaja ei saa mainostaa muita palveluita. Onko vaikka sairaaloiden hotellien mainostaminen jatkossa sitten sallittua? Sitä Lehtonen ei osaa sanoa.
”Potilashotellit tulevat olemaan kyllä kiinnostava kuvio.”
THL:n tulosaluejohtaja Ilmo Keskimäki ei pidä terveysturismi-intoilua erityisen huolestuttavana niin kauan, kun oman väestön terveydenhoito on ensisijaista.
”Terveyspoliittisesta näkökulmasta terveysturismi on vähän hassua. Lähtökohtana pitäisi olla se, että ainakin perusterveyspalvelut pitäisi tarjota lähellä potilasta ja jokaisessa maassa pitäisi olla edellytykset hoitaa oma väestönsä. ”
Keskimäki pitää puhelimessa pienen tauon.
”Toisaalta me elämme kapitalistisessa maailmassa, jossa vähän kaikenlaiset asiat ovat kaupan.
”Terveysturismissa on nyt hoksattu uusi bisnesmahdollisuus, mutta Keskimäen mukaan on realismia kysyä, miksi ihmeessä joku haluaisi tulla Suomeen. Venäläisiä läheinen sijainti voi hänen mukaansa houkuttaa, mutta muualle maailmaan pitäisi pystyä tarjoamaan jotain aivan ylivertaista. Toisaalta esimerkiksi Ragnvald Solstrandilla oli selvä syy ottaa Norjasta äkkilähtö Suomeen. Nyt hoito jatkuu lääkkeillä kotona Oslossa. Solstrand nousee sairaalan tuolilta paperi kädessään. On jo vähän kiire hotellille pakkaamaan. Miten on, olisiko suomalaisesta terveydenhoidosta todella vientituotteeksi?
”Kyllä. Näille palveluille on pohjoismaissa merkittävät markkinat, koska julkisella terveydenhuollolla on rajoitteensa.”
Norjalaisilla voi Solstrandin mukaan olla kynnys lähteä potilaaksi Suomeen asti. Maa tuntuu paljon kaukaisemmalta kuin Ruotsi. Suomalaiset lääkärit voisivat Solstrandin mielestä tulla kertomaan palveluistaan Norjaan ihan kasvotusten. Kahden viikon jälkeen heillä olisi tilauksia taskut täynnä, Solstrand uskoo.
”Norjassa on rahaa. Puoli miljoonaa kruunua on monelle pieni summa, kun kyse on elämästä ja kuolemasta.”
Sanat Veera Jussila
Kuvat Otto Donner ja Wikipedia