27. marraskuuta 2009
Teksti:

En saa unta iltaisin. Menen nukkumaan tavallisesti kolmen tai neljän aikaan aamuyöllä. Joskus menee kuuteen. Nousen ylös aikaisintaan puoleltapäivin. Toisaalta olen aina ollut illan virkku ja aamun torkku. Pitäisikö asialle mielestänne tehdä jotakin?
Sleepless in Malminkartano

Istun – en: röhnötän nojatuolissa. Toisella puolen huonetta videonauhurin vihreänkeltaiset numerot kimaltavat kissansilminä. Puoli viisi. Poltanko savukkeen vai kaadanko vielä yhden teen neuvostoliittolaiseen matkamuistomukiini? Minun pitäisi tavata Aulis neljän tunnin päästä.”
Laura Suutarla: Hyvinkää

Rakas malminkartanolainen, tilannettasi voidaan luonnehtia kolmella sanalla: et ole yksin.
Ihmiset nukkuvat kaikki omalla tavallaan ja omaan aikaansa. Katsele ympärillesi lähijunassa iltapäivällä. Näet nukkuvan naisen, joka käytti koko edellisyön katsoakseen Taisteluplaneetta Galactican kolmannen tuotantokauden loppuun. Nyt hän kuorsaa ohi Pohjois-Haagan ja Kannelmäen vain herätäkseen ilman seutulippua Vantaankoskella. Tarkista sähköpostisi aamuyöllä: siellä on kello 2.44 tullut tiedote ainejärjestösi viestintävastaavalta. Ja et kai todellakaan kuvitellut sanomalehden tulevan itsestään postiluukkuusi?
Monet valvovat yönsä. Osa työkseen, osa huvikseen. Muutamilla se on jopa geneettinen ominaisuus. Perinteinen vuorokausirytmi on vain historian aamuhämärissä syntynyt järjestys, josta joukko tuntemattomia maajusseja on keskenään sopinut. Se ei alun perinkään ollut tarkoitettu kaikille. Elintapojen muuttuessa yhä harvempien täytyy sännätä aamulypsylle.
Ajatellaanpa tarkemmin vaikkapa pohjoista pääkaupunkiamme. Helsinki on valaistu joka kulmaltaan läpi vuorokauden, kesät ja talvet. Kaikilla on netti ja kännykät, kenenkään ei tarvitse olla tietyssä paikassa tiettyyn aikaan. Nykyaikana työntekijöitä ei ole sidottu tehdastyöaikoihin. Projektityöt, etätyöt ja urakat eivät liity maatalouden prosesseihin. Puhumattakaan opiskelijoista, freelancereista ja laman synnyttämistä tuhansista työttömistä, jotka ovat tilanteessa, jossa kukaan ei voi vaatia heiltä millään tekosyyllä yhteiskunnallista täsmällisyyttä.
Itse asiassa sinä, Uneton Malminkartanossa, olet yksi meistä – urbaanin elämäntavan airut.
Siis marttyyrinkruunu hiiteen! Kysyt, pitäisikö asialle tehdä jotain. Vastaus on: kyllä, nauttia.
Älä turhaan pyri heräämään kuudelta aamulla, jos siitä ei makseta. Ota yö omaksesi! Sinulla on kuuluisia hengenheimolaisia. Franz Kafkan tiedetään aloittaneen kirjoitustyönsä päivittäin vasta kello 23. Ja jos univaje joskus huolestuttaa, suhtaudu siihen ohimenevänä tilanteena. Itse Napoleon nukkui vain neljä tuntia vuorokaudessa ja onnistui silti tuhoamaan koko ancien régimen.

Ruzaccho
Kuva Minna Alanko

Monenmoista yöpuhdetta

Jos yö tuntuu matavan liian hiljaisesti, on olemassa muutamia asioita, joita varten tämä vuorokaudenaika on omimmillaan. Tässä muutama esimerkki:

Bileet
Keikat ja klubit ovat yleensä iltayöstä. Etenkin arkisin ja sunnuntaisin paikkoihin pääsee helposti kun turistit ovat poissa. Loppuyöksi jatkoille. Tai järjestä sellaiset vaikka itse.

Yökävely
Haaveellinen ihminen tutkii kaupungin (tai vaikka Malminkartanon) pimeää yöpuolta. Etenkin kesäisin se on suositeltava ratkaisu. Yökävelyllä voi poiketa deliin tai huoltoasemalle hiukopalalle. Tai jatkaa suoraan kahvilaan aamiaiselle.

Simuloitu mökkimatka
Radio Suomen Yöradio on perinne. Joihinkin radio-ohjelmiin voi jopa soittaa. Käteen höyryävä muki teetä (kofeiinia) tai rooibosta (kofeiiniton). Kätten ulottuville on myös hyvä varata dekkareita ja ristikkolehtiä.

Seksi
Yllätys? Seksi on maailman vanhin yöklassikko. Pimeä vuorokaudenaika on paras hetki harjoittaa intiimiä toimintaa kumppanin kanssa tai vaikka yksin. Kukaan ei tule käymään tai soita kesken kaiken.

Monivaiheinen unirytmi

Kaikkien ei ole pakko nukkua kahdeksaa tuntia pötköön. Monet valtionpäämiehet, taiteilijat ja keksijät – muiden muassa Thomas A. Edison, Nikola Tesla, Winston Churchill ja tietysti Napoleon – ovat harjoittaneet niin sanottua monivaiheista unirytmiä, jossa yöuni pilkotaan lyhyiksi nokkauniksi pitkin vuorokautta, yleensä neljän tai kuuden tunnin välein.
Tutkimusten mukaan rem-univaiheeseen siirtyminen nopeutuu, kun yhä suurempi osa nukkumisesta koostuu torkuista. Monivaiheinen unirytmi voisi sopia epäsäännöllisessä työssä oleville, sotilaille ja esimerkiksi vastasyntyneen vauvan vanhemmille.

Lähde: Men`s Health, Polyphasicsleep.info

Valvominen poikkeus­tapauksissa

Tuliko valvottua yö, vaikka piti kerätä energiaa töihin? Voimanokoset eli korkeintaan 45 minuutin päiväunet ovat hyvin yleinen tapa paikata univajetta. Yhdistettynä piristävään juomaan ne palauttavat tehokkaasti työ- ja keskittymiskyvyn:

1. Juo kupillinen kahvia
2. Aseta kello hälyttämään 15-20 minuutin kuluttua
3. Mene makuulle ja sulje silmäsi. Nukahtaa ei tarvitse.
4. Älä jää nukkumaan hälytyksen jälkeen.

Torkkujen aikana kahvin sisältämä kofeiini on imeytynyt ja auttaa piristymään.

Lähde: Annals of Internal Medicine, Yle