
Enää ei riitä, että muusikko tekee hyvää musiikkia. Artistilla on oltava brändi, säväyttävä visuaalinen ilme ja mielellään oma luova johtaja. Se on skenessä uusi ilmiö, väittää Seena Talvi.
”Mä tulin ja itse osoitin, että mulle on tarvetta”, artisti Olgan stailaajana tunnetuksi tullut Talvi, 25, toteaa.
”Viimeisen vuoden sisään Suomen musiikkiskenessä kaikki on alkanut panostaa visuihin tosi paljon enemmän. Kun katsoi kesän festariesityksiä, yhtäkkiä kaikilla oli joku show, mitä ei ennen ollut.”
Väite on iso, mutta Talvi ei tahdokaan mahtua pieneen muottiin. Kaikessa hänen tekemisessään kimmeltävä johtotähti on Amerikan suuren maailman meininki. Talvi ottaa töihinsä paljon vaikutteita megastaroilta ”rapakon takaa”.
Puhe vilisee englanninkielisiä ilmauksia. Hustle, struggle, lore, I guess. Hän puhuu kerralla pitkään, tykittelee menemään kantavalla äänellä ja säestää puhetta käsillään. Kirosanat sinkoilevat ja sormet rummuttavat välillä sanojen painotukseksi pöytää.
Talvesta puhutaan nyt suurilla sanoilla myös mediassa. Scandinavian Vogue kutsui häntä tittelillä mastermind, nero. Rolling Stonen toimittaja kehui Flow-festivaalin arviossaan Turistin keikan lavashow’ta yhdeksi övereimmistä (extravagant) pitkään aikaan.
Keikan aikana lavalla nähtiin esimerkiksi nyrkkeilijöitä, tanssijoita juoksumatoilla sekä auto, joka mäiskittiin pesäpallomailalla hajalle. Show’n oli visioinut Talvi.
Tarvetta luovan johtajan näkemyksille selvästi riittää. Pari tuntia ennen sovittua tapaamisaikaa Talvi pyytää siirtämään haastattelua tunnilla eteenpäin, koska ”tulikin pari juttua”.
Seena Talvi on stailaaja, luova johtaja ja DJ. Hänen uransa lähti nousukiitoon vajaat kaksi vuotta sitten, kun Olga ponnahti maaliskuussa 2024 hittilistoille Uus bitch -singlellään. Olga Heikkala ja Talvi ystävystyivät jo Kallion lukiossa.
Talvi on suunnitellut levynkansia ja festarilavojen visuaaleja Olgan ja Turistin lisäksi ystävälleen, muusikko Alma Alangolle. Usein Talvi askartelee kuvausrekvisiitat ja asutkin alusta asti itse. Olgan ensimmäisille keikoille Talvi värkkäsi askartelustrasseista ja mumminsa perintökristalleista ”timanttipikkarit”.
”Luova johtaja on semmoinen kiva kattotermi kaikelle, mitä tekee”, hän toteaa.
”Suurempia ja pienempiä linjoja. Olgan kanssa siihen kuuluu kokonaisvaltainen brändityö, mutta sitten on myös paikallisempia projekteja, kuten musavideoiden konseptointia.”
”Lapsena olin tosi selkeästi mieltä, että toi on ruma ja toi on hieno.”
Viimeisimpänä Talvi on käsikirjoittanut, ohjannut ja tuottanut musiikkivideoita Turistilta lokakuun puolivälissä ilmestyneen Magic City -albumin kylkeen. Turisti eli Harlova Vukulu oli viime vuoden striimatuin artisti Suomessa ja pokkasi keväällä Emma-gaalassa Vuoden rap -palkinnon.
Talvi on lapsesta asti ollut visuaalinen ja kuluttanut paljon musiikkia, musiikkivideoita, elokuvia ja sarjoja. Hänellä on aina ollut vahva esteettinen näkemys.
”Lapsena olin tosi selkeästi mieltä, että toi on ruma ja toi on hieno. Tavallaan sattumien kautta siitä on tullut ammatti.”
Suurimmat inspiraationsa hän on löytänyt komedia- ja musiikkimaailmasta. Lempiohjaaja ja käsikirjoittaja on Seinfeld- ja Curb Your Enthusiasm -sarjojen luoja Larry David.
”Ehkä kertoo jotain, että ekana tulee mieleen komediatyyppejä. Komedia on mulle iso voimavara, ja ennen luovaa johtajuutta olen identifioitunut vitsiniekaksi. Huumori on pohjalla monessa jutussa, mitä teen, ja ironia usein läsnä.”
Esimerkiksi Talven ideoima klubikonsepti Wellness Center tekee pilaa hyvinvointibuumista ja sairastamiseen liittyvästä kapitalistisesta kulttuurista. Emma-gaalaan hän suunnitteli Olgalle camp-vivahteisen rahamekon, jonka muotisuunnittelija Nana Lybeck ompeli käsin paperisista satasen feikkiseteleistä. Mekko symboloi hallituksen leikkauksia. Karjalan prikaatin varuskunnalle vetämällään keikalla Olga esiintyi leikkiaseiden koristamissa rintaliiveissä.
Talvea innoittavat myös Charli XCX:n luova johtaja Imogene Strauss, laulaja Addison Raen tiimi, ohjaaja Donald Glover, joka tunnetaan myös räppäri Childish Gambinona, Greyn Anatomian luoja Shonda Rhimes sekä näyttelijä–käsikirjoittaja Phoebe Waller-Bridge.
Talvi on harkinnut ohjaajan opintoja, sillä haaveissa siintää myös sarjojen ja elokuvien tekeminen.
”Ohjaajana mulla on varmasti vielä paljon opittavaa. Mutta se, mistä tykkään eniten ja missä olen vahvin, on konseptien kehittäminen ja ideoimispuoli. Hakkaan tietokonetta ja avaan kaikki referenssit, että mitäs kaikkea maailmasta löytyykään, ja sitten pallottelen niitä. Välillä ideoita syntyy niin, että lähden yksin kävelylle, ja sen aikana käsikirjoitan jonkun jutun päässäni.”
Turistin uuteen Leipä-kappaleeseen Talvi käsikirjoitti ja ohjasi ensimmäisen lyhytelokuvamaisemman videonsa. Siitä tuli parempi kuin hän osasi odottaa.

Talvessa yhdistyvät kiinnostavasti nöyryys ja röyhkeys. Tinkimätön kunnianhimo ja kevyt trollaus. Megastaroilta omaksuttu iso haippi on kovin epäsuomalaista, mutta Talven mukaan käyttäytymällä kuin superstara voi manifestoida tähteyden.
”En mä ikinä laita mun duuneja nettiin silleen ’tehtiin vähän tämmöistä’.”
Hän istuu Ylioppilaslehden toimituksen sohvalla leveässä risti-istunnassa yllään väljät mustat vaatteet ja kaulassaan iso hopeinen riipus. Talvi saa toimittajan nauramaan itseironisilla letkautuksillaan eikä hän väistele yhtäkään kysymystä. Ei edes rahaan ja valtaan liittyviä.
Rahasta puhuminen on Talvelle luontevaa kasvatuksen ansiosta. Lapsuuden perhe ei ollut erityisen varakas. Äiti ja veli ovat jazz-muusikoita, joten Talvi on saanut pienestä pitäen kuulla, kuinka vaikeaa etenkin ”kevyeen” kulttuuriin on saada rahoitusta.
Talvi korostaa olevansa itse kaupallisella luovalla alalla, jossa rahaa pyörii hieman enemmän. Hän uskoo, että ”oikealla” luovalla alalla tilanne on vielä surkeampi, vaikka kaupallisella puolellakin esimerkiksi musiikkivideoita tehdään usein rakkaudesta lajiin.
Musiikkialaa ovat pitkään hallinneet miehet etenkin lauluntekijöiden, tuottajien ja levy-yhtiöpamppujen rooleissa. Aino Collin, Hilma Kotkaniemi ja Amanda Palo nostivat kuitenkin She’s so annoying -podcastinsa rahajaksossa esiin Talven ”jäbämäisen röyhkeyden”. Hän esimerkiksi juhli Rolling Stone -lehden kehuja elokuussa Instagram-tilillään sanoilla ”Prices going up!” (Hinnat nousussa!).
Podcastaajien mukaan Talvi osaa vaatia sen, mitä hänelle kuuluu.
”Allekirjoitan sen kyllä sata prossaa”, Talvi sanoo, vaikka ei olekaan itse kuunnellut kyseistä podcast-jaksoa.
”Mä oon aina ollut vähän sellainen, että mulla on maskuliinista energiaa. Oon aika päättäväinen ja dominoiva ihminen. Mutta tarviiko sen olla nimenomaan maskuliinisuutta? Haluaisin ajatella, että ei tarvitse.”
Talvi haluaisi nähdä tulevaisuuden, jossa hänen tapansa olla röyhkeä ei olisi jäbämäinen, vaan että naiset ja muutkin voisivat olla röyhkeitä ilman, että se assosioituisi sukupuoleen.
Toki nykyisen itsevarmuuden saavuttaminen on vaatinut lukuisia, usein ilmaisia työtunteja. Aluksi Talvi teki töitä kavereilleen ”semi-ilmaiseksi” ja suunnitteli esimerkiksi klubikonsepteja täysin omaksi ilokseen. Puoli-ilmainen puuhastelu auttoi sikäli, että tarve luovalle johtamiselle huomattiin. Lomaa Talvi ei ole malttanut pitää kahteen vuoteen.
”Jos haluaa tämmöisellä luovalla alalla hustlata itselleen oikeasti rahaa, se vaatii alkuvaiheessa aivan äärimmäisen määrän töitä”, hän selittää.
”Teet kaksi vuotta yötä päivää niitä töitä ja sitten jossain kohtaa alat olemaan sen verran hyvä, että voit olla vähän vielä röyhkeämpi. Jossain kohtaa sitä rahaa rupeaa tulemaan.”
Talvi myöntää, että luovalla alalla yleiset palkattomat harjoittelut ovat kaksipiippuinen juttu. Hän on itse kokenut ne hyödyllisiksi muun muassa siksi, ettei ole käynyt alan kouluja.
”Totta kai se ongelmallisuus on ihan ilmiselvää, että luovan alan projektit välillä tarvitsee niitä palkattomia ihmisiä toteutuakseen. Toisaalta sanon aina kaikille, jotka aloittaa, että kannattaa aluksi tehdä halvalla töitä. Et ikinä opi sitä craft, jos et harjoittele missään.”
”Kyllä se on niin, että kehäkolmosen ulkopuolelta tulee jotain sellaista out of the box –ajattelua.”
Luovan alan yrittäjille ei ole selkeitä taulukkopalkkoja. Siksi Talvi on alkuun joutunut heittelemään projekteilleen hintapyyntöjä hatusta. Jotta voi tietää yhtään mitään sopivista summista, täytyy paiskia töitä, kokeilla ja oppia.
”DJ-keikkaliksoissa olen aina kysellyt D.R.E.A.M.:n Linalta [Schiffer] ja Taikalta [Mannila] neuvoa, mitä voi ja kannattaa pyytää. Olgan manageri Lilli Keh on superkiva tyyppi, jolta olen myös saanut paljon apua, josta olen tosi kiitollinen.”
Täytyykö luovalla alalla siis tuntea oikeat ihmiset, jotta voi menestyä?
Kyllä ja ei, Talvi sanoo. Hän on alun perin kotoisin Keravalta mutta myöntää pyörineensä Helsingissä niin pitkään, että syntyneistä kontakteista on jo ollut ”superpaljon hyötyä” uran rakentamisessa.
”Kyllä varmaan ultimaalinen menestyminen vaatii sen, että tiedät ne ihmiset. Mutta totta kai myös tutustut niihin, kun teet alalla töitä. Eikä ne [kontaktit] kanna pitkälle sitten, jos et oikeasti osaa mitään tai sulla ei ole työmoraalia”, hän sanoo.
”Jos muuttaa jostain super perähikiältä Helsinkiin eikä tunne vielä ketään, totta kai se on vaikeampaa. Tietyt verkostot ovat tärkeitä, mutta se nyt on varmaan ihan missä tahansa tekemisessä.”
Siinä on Talven mukaan omat etunsa, että tulee alalle Helsingin ulkopuolelta. Hän muistelee Käärijän eli Jere Pöyhösen nousua suosioon Uuden musiikin kilpailussa keväällä 2023.
”Se oli niin erikoinen ja outo ja näin, niin silloin mä olin silleen ok se on Vantaalta.”
Keravalaisuus tuo myös Talven tekemiseen oman twistinsä. Hän on nähnyt elämää.
”Kyllä se on niin, että kehäkolmosen ulkopuolelta tulee jotain sellaista factoria tai out of the box –ajattelua ehkä.”

Keskustelu kiertyy yhä uudelleen sukupuoleen. Talvi sanoo, että menestyminen on vaatinut häneltä kovuutta sekä tunteiden ja jopa terveyden työntämistä sivuun. Siis perinteisesti miehisiksi miellettyjä piirteitä. Hän toivoo asiaan laajempaa muutosta; että naisena uralla edetäkseen ei tarvitsisi uhrata itseään.
Sitten Talvi alkaa ruotia suomalaisen popmusiikin nykytilaa. Hänen mukaansa tällä hetkellä Suomessa popmusiikkia on rap-musiikki, joka syntyi räpin uudesta aallosta vuoden 2016 paikkeilla.
”Tuli jotkut Cledokset ja Ibet ja kaikki nää alkoi duunata musaa. Ne tuli sillä hommalla sisään silleen ’me ollaan legendoja’, vaikka niillä ei ollut yhtään kuuntelijaa vielä. Mutta sitten vuosi menee ja ne kaikki oli räjähtänyt ihan käsiin.”
Talvi on tarkastellut musiikkikenttää pitkään ja todennut, että kentällä ei ole hetkeen ollut ainuttakaan mimmiartistia, jonka ympärillä olisi samanlainen kulttimeininki kuin räppijäbillä. Hän uskoo, että muutkin kuin miehet voivat kyllä saavuttaa kulttimaisen statuksen ja vieläpä samoilla metodeilla.
”Ihan vitun tylsää, että kaikkien suomalaisten naisartistien pitäisi olla kilttejä naapurintyttöjä.”
Luovana johtajana Talvi pitää naisartisteille usein suorasukaisia pep talkeja: ”Ei voi anteeksipyydellä lavalla, vaan pitää mennä samalla energialla sisään. Pitää valmiiksi ajatella, että ootte maailman parhaita tähtiä.”
”Itsekin harrastan sellaista roolileikkiä paljon, että no miten joku jäbä tekisi, niin mä teen sen nyt just näin.”
Talvi myöntää, että viime vuosina naisartistienkin keskuudessa on tapahtunut siirtymä maanläheisestä meiningistä räväkämpään tekemiseen. Olgan lisäksi sähäkämpää suuren maailman menoa edustavat ainakin Senya, Sara Bee, Yeboyah, Alma Alanko, l0unaonline ja keiju.
Muutoksen taustalla on kyllästymisen tunne, Talvi uskoo. PMMP:n ”vitun kovan meiningin” jälkeen on hänen mukaansa eletty kesympää suvantovaihetta.
”Ihan vitun tylsää, että kaikkien suomalaisten naisartistien pitäisi olla kilttejä naapurintyttöjä, kun jäbät on silleen ’mä oon vitun legendaarinen superstar’.”
Talvi puhuu myös laajemmasta yhteiskunnallisesta turhautumisesta.
”Kun maailman mittakaavassa naisten oikeuksia viedään pois, on siitäkin erittäin kyllästynyt olo. Jotain pitää muuttaa. Ehkä tämä on nyt joku muutos, ehkä tää muuttaa kulttuuria jollain tavalla,” hän sanoo viitaten naisartistien anteeksipyytelemättömään esiintymiseen.
Helppoa se ei ole. PMMP:täkin kritisoitiin aikanaan rajusti mediassa.
”Katsoin sitä dokumenttia [PMMP keikalla: Ei enää ikinä] ja olin vaan mitä helvettiä. Alman ja Olgan kanssa ollaan oltu silleen, että aa tämä meidän saama kritiikki on ollut ihan pientä.”
Naisten nähdään yhä monesti kuuluvan vallan ”ulkopuolelle”. Kielenkäytössä toistuvat metaforat, joihin liittyy pääsy toiselle puolelle tai ”sisään”: patoja murretaan, seiniä kaadetaan ja lasikattoja hajotetaan. Talven kanssa keskustellessa herää varovainen usko siihen, että valta olisi musiikkikentällä pikkuhiljaa vaihtumassa tai edes jakautumassa tasaisemmin.
Nyt kulttuurikentällä häärää tosin jo uusi, epäilyttävä ja toistaitoinen lordi – tekoäly. Se vie töitä käsikirjoittajilta, malleilta, meikkaajilta, valokuvaajilta, näyttelijöiltä ja niin edelleen.
Talvea tekoälyn luoma taide ja kulttuuri puistattaa. Kulttuurista leikkaamalla kulttuuri kuoletetaan ja tekoälyn käyttö lisääntyy. Talven mukaan se aiheuttaa täydellisen rappeuman syvässä ajattelussa.
”Kulttuuri on legit ainut, mitä meillä on”, hän sanoo painokkaasti. ”Jos sitä kulttuuria alkaa luomaan joku tietokone, sitten mä selaan tuolla netissä, enkä tiedä enää, että mikä kulttuuri. Näen kulttuurin niin, että se on ihmisiltä ihmisille. Jos se onkin yhtäkkiä tietokoneelta ihmisille, niin on se jotenkin ahdistava verkosto.”
Talvelle on tärkeää sisällyttää töihinsä viestejä, joiden äärellä ihmiset joutuvat hetkeksi pysähtymään. Usein viestit nousevat biiseistä, ajankohtaisesta loresta tai vaikkapa Olgaan kohdistuneesta kritiikistä. On oltava hereillä ja kuunneltava vihjeitä siitä, mikä on olennaista juuri nyt.
”Kun tekee noin seurattujen artistien kanssa töitä, on siinä paljon valtaakin vaikuttaa siihen, mitä ihmiset kuluttaa ja mitä ajatuksia niille tulee.”
Haluaisitko lisää valtaa?
”Ehkä. Kun on tullut kokemusta ja vähän tietää, miten asiat toimii, niin kun katson muita aloittelevia artisteja, tulee aina välillä olo, että ai vittu, kun mä ehtisin vaan, niin auttaisin tonkin tonne.”
Talvi haluaisi vielä jonain päivänä mentoroida ja manageroida artisteja, auttaa muita eteenpäin urallaan. Hän perusti ”bimboteknoa” soittavan Sluts Against Techno –kollektiivin yhdessä Nia Kurkisen ja Eveliina TalviOjan kanssa juuri siksi, että halusi luoda kulttuuria, jossa muutkin kuin miehet pääsevät tekemään ja menestymään.

Oot kiireinen nainen, se on osa sun mainet, laulaa Turisti vuonna 2023 ilmestyneellä Kiireinen nainen -singlellään. Biisin keikkaesitystä varten Talvi halusi lavalle ”hemo office seireenit” astelemaan hektisesti juoksumatoilla, jotka myös Flow-festivaaleilla nähtiin.
Talvi on itsekin hemo kiireinen. Hän ei ole oikeastaan ehtinyt kunnolla sisäistämään saavutuksiaan, kuten esitysten suunnittelua Suomen isoimmille festareille. Pian haastattelun jälkeen Talvi on vihdoin jäämässä ansaitulle kuukauden lomalle. Hän aikoo sulatella kuluneita vuosia ja kaikkea tekemäänsä.
Millaista on ollut työskennellä maan kuumimpien nimien kanssa?
”No siis aikamoista”, Talvi vastaa ja nauraa. ”Kyllä mä välillä oon silleen oh my god, mä oon vaan pieni tyttö, tää on ihan sairasta. Hyvältä se on tuntunut, mutta myös erittäin kiireiseltä aina.”
Vaikka hän ammentaa inspiraatiota amerikkalaisista megatuotannoista, Talvi ei koe tarvetta paeta Suomesta.
”Mä en haluaisi muuttaa välttämättä ulkomaille. Voisin vaan lähettää niitä konsepteja sinne ulkomaille tälleen, tiedät sä.”
Yksi Talven end goal on Met-gaala eli vuosittainen New Yorkin Metropolitan-museolle järjestetty varainkeruutapahtuma ja muotispektaakkeli, jossa julkkikset sonnustautuvat prameimpiinsa. Talvi olisi tyytyväinen, jos saisi tehdä mitä tahansa gaalaan liittyvää, mutta kaikkein parasta olisi suunnitella asu ja performanssi jollekin artistille.
”Tiedätkö, kyllä mä mietin, että mitä tehtiin Olgalle viime vuonna Emma-gaalaan, mun mielestä lopputulos oli sellainen, että se olisi voinut vaikka olla Met-gaalassa.”
Talven tahdilla ja ylenpalttisella itsevarmuudella viimeinen maali ei välttämättä ole edes niin kaukana.
