Helsingin yliopistolla oli koko sivun varainkeruumainos Helsingin Sanomissa 12.9. Mainoksen mukaan ”opiskelija seuraa tutkimusryhmän jäsenenä alusta asti tutkimuksen etenemistä”. Hieno idea, mutta mihin väite perustuu, varainhankintakampanjan päällikkö Pia Dolivo?
”Sisällöstä paremmin osaa sanoa yliopistopedagogiikan professori Sari Lindblom-Ylänne. Ajatus on kuitenkin ollut kertoa, että opettajina toimivat tutkijat, ja opiskelijat saavat uusinta tutkimustietoa.”
Sari Lindblom-Ylänne, toimituksen pikagallupin perusteella tutkimusryhmän jäsenyys ei ole monille opiskelijoille tuttua. Missä vika?
”Näin valmiin mainoksen ensi kerran lehdessä, ja se tuli yllätyksenä. Monissa aineissa, kuten kemiassa ja kasvatustieteissä, opiskelijat saavat heti tutustua tutkimuksen tekoon osana tutkimuspohjaista oppimista. Siitä on hyviä kokemuksia, mutta ei se suinkaan ole arkea kaikkialla.
Kaiken huipuksi mainoksessa puhutaan oikeasta tiedosta, vaikka eihän sitä ole olemassakaan! Puhumme mieluummin ajattelun kehittymisestä. Mainosmiehet tekevät hyvää työtä, mutta niin suit sait sukkelaan, että joskus menee mutkat suoriksi.
Kenelle mainokset on suunnattu?
”Tässä keskeisiä ovat varmaankin olleet yliopiston alumnit sekä liike-elämä.”
Yliopiston entiset opiskelijat muistanevat, millaista yliopistolla oikeasti on. Puhutteleeko tällainen mainos heitä?
”No niinpä. Hävettää hirveästi.”
Maria Manner