Anteeksi kuinka, Marjo Loisa?

T:Teksti:

Lappeenrannan teknillinen yliopisto on tarjonnut ”rajat ylittävää tiedettä jo vuodesta 1969”. Nyt sen koulutus on ylittänyt myös muut akateemiset oppilaitokset laadullaan. LUTin mainoskampanjassa nimittäin väitetään: Akateeminen tutkinto ei nykyisin takaa mitään – paitsi meillä hankittu.

Yliopiston brändinhallinnasta vastaava viestintäjohtaja Marjo Loisa, mikä tekee LUTin koulutuksesta muita paremman?

”Meillä on tekniikka ja talous saman katon alla. Meillä on myös vahva teknillinen tiedekunta, joka mahdollistaa aika hyviä yhdistelmiä. Ja lisäksi meiltä löytyy muun muassa energia-ala, josta on hyvät työllistymisnäkymät. Varmaan työmarkkinoilla on sellainen kokemus, että meiltä valmistuneilla on hyvät valmiudet.”

Eikö muualta hankittu akateeminen tutkinto takaa mielestänne mitään, kuten esimerkiksi yleissivistystä tai kielitaitoa?

”Mainoksissa perusviestin pitää olla pelkistetty. Siinä nimenomaan viitataan työllistymiseen, sillä viime aikoina se on ollut paljon esillä. Se liittyy ajankohtaiseen keskusteluun akateemisesta koulutuksesta ja sijoittumisesta työmarkkinoilla. Haluamme viestiä, ettei akateeminen tutkinto takaa koulutusta vastaavaa työtä. Tilastotietojen valossa meiltä on kuitenkin työllistetty erittäin hyvin.”

Onko mainos mielestänne onnistunut?

”On.”

Marko Ylitalo