Kurt Cobain laulaa haudan takaa: ”What else can I say/Everyone is gay”, ja tämän päivän teinit irstailevat kotibileissään välikaljan ja muiden päihteiden kuljettaessa heitä kohti unohdusta parasta mahdollista vauhtia.
Kaikista nuorista nihilismi ei ole saanut otetta. Kun amerikkalainen kristillinen rock-yhtye DC Talk laulaa hittibiisissään Jesus Freak ”What else can I say/Jesus is the way”, tunnelma atlantalaisella stadionilla nousee kattoon 18 000 nuoren kuulijan osoittaessa vimmatusti suosiotaan. Eletään vuotta 1996 ja meneillään on kristillisen True Love Waits -kampanjan tilaisuus.
Säännöllisin väliajoin MTV-sukupolven maun mukaan järjestetyt lavaspektaakkelit ovat osa 1993 Yhdysvalloissa alkanutta True Love Waits -siveyskampanjaa, joka on ollut huikea menestys.
Beverly Hills 90210 -televisiosarjan tiukasti jalat ristissä pitävä Donna on saanut seuraa sadoistatuhansista neitsyyslupauksen tehneistä nuorista, ja jopa presidentti Bill Clinton on julkituonut mielihyvänsä kampanjan menestyksen vuoksi.
Kampanja nuorten omasta aloitteesta
Sukupuolisen pidättyväisyyden puolesta puhuva liike on tullut myös Suomeen. Massatilaisuuksien sijaan luvassa on cd-levyllinen ensi linjan gospelartistien levyttämiä rakkauslauluja, julisteita, käsiesitteitä sekä tietysti kampanjan nimeä kantavia Tosi Rakkaus Odottaa -kuponkeja, jollaisen allekirjoittava nuori lupaa ”Jumalan armon avulla” pysyä neitsyeenä aina avioliittoon asti. Temppeliaukion kirkossa 23. lokakuuta alkava kampanja ei jää kuitenkaan pelkäksi painotuotteiden levittelyksi, vaan luvassa on myös ”konsertin tapaisia ja kokoontumisia asian tiimoilta”, Kansanlähetyksen nuorisotiimiläinen Päivi Vekki kertoo.
Paitsi pienimuotoisempi, suomalainen kampanja on myös amerikkalaista esikuvaansa avarakatseisempi. Kuponkien sanamuotoa on muutettu vähemmän jyrkäksi ja toisin kuin amerikkalaiset, suomalaiset nuoret eivät lupaa mitään perheelleen tai ystävilleen.
Syynä tähän ovat Vekin mukaan amerikkalaisten ja suomalaisten kristillisten näkemysten väliset erot. Siinä missä amerikkalainen kampanja edustaa rankaisukristillisyyttä, suomalainen painottaa luottamusta Jumalan armoon. Kysymyksessä ei ole muutenkaan amerikkalaisuuden matkiminen.
”Arvot, joiden puolesta kampanjoidaan, ovat peräisin Raamatusta eivätkä Amerikasta. Ja alkusysäyksen kampanjalle antoivat suomalaisilta nuorilta itseltään tulleet yhteydenotot.”
Pidättäytyminen vaatii luonnetta
Tosi Rakkaus Odottaa -kampanja käy rohkeasti ja pystyssä päin tuulimyllyjä vastaan, sillä mitattiinpa asiaa miten tahansa, ylivoimainen enemmistö suomalaisista nuorista suhtautuu seksiin vapaamielisesti. 18-24-vuotiaat suomalaiset nuoret katsovat yli 90-prosenttisesti seksin kuuluvan seurusteluun.
Vaatii siis lujaa luontoa elää yleisten arvojen vastaisesti, ja tästä Vekin mukaan Tosi Rakkaus Odottaa -kampanjassa on kysymys. Kupongit eivät ole itsetarkoitus. Niitä kerätään uskonnollisen vakaumuksensa mukaisesti elävien nuorten yhteishengen lujittamiseksi. Kuponkirumban avulla halutaan osoittaa, että nuori, joka haluaa vahvasti sitoutua kristillisiin arvoihin, ei ole yksin.
Vapaamielisyyden puolesta vannova suomalainen saattaisi herkästi toivottaa pidättyvyyden kannattajille hyvää matkaa keskiajalle, mutta kaikilla asioilla on kääntöpuolensa.
”Me elämme nykyisin yksilökeskeisessä ja postmodernissa yhteiskunnassa, joka on pirstoutunut lukuisiin eri ryhmiin. Siksi on aivan loogista, että joukkoon mahtuu ihmisiä, jotka puhuvat valtavirran arvoista poikkeavien käsitysten puolesta”, Kansanterveyslaitoksella työskentelevä apulaisprofessori Osmo Kontula sanoo.
Ei tarvita suuriakaan ennustajan lahjoja, mikäli veikkaa, että kampanja tuskin tulee saavuttamaan Suomessa samanlaista menestystä kuin Yhdysvalloissa. Kontula arvioi tämän johtuvan suomalaisen ja amerikkalaisen yhteiskunnan välisistä eroista.
”Moniarvoisia ajatuksia omaksutaan Suomessa paljon laajemmin, eikä täällä ole Amerikan kaltaista moraalista enemmistöä. Meilläkin jotkut nuoret elävät seurakuntavaiheen lävitse, mutta Yhdysvalloissa tähän vaiheeseen sitoudutaan vahvemmin.”
Suomessa seksistä voidaan puhua
Toisin kuin monessa tiukemman sukupuolimoraalin maassa, Suomessa teiniraskaudet tai sukupuolitaudit eivät ole yleinen ongelma. Vekin mielestä kouluissa harjoitettava sukupuolivalistus on silti sisällöltään kovin köyhää.
”Sanotaan, että kaikki on hyvin, kunhan vain käytetään kondomia. Nuorille ei kerrota mitään vapaan seksin sijaan tarjolla olevista moraalisesti ja eettisesti perustelluista vaihtoehdoista. Kristillisestä etiikasta on vaiettu niin kovin pitkään.”
Puuttuipa suomalaisesta sukupuolivalistuksesta kristillisyyttä tai ei, niin ainakin jotain valistustyöntekijät ovat saaneet aikaan. Sukupuoliasioista voidaan puhua avoimesti ja tällä on suuri merkitys suomalaisen sukupuolielämän muotoutumisessa.
”Nuoret voivat keskustella kumppaninsa kanssa eri ehkäisyvaihtoehdoista ilman häpeää ja ehkäisyvälineitä saa vapaasti mainostaa. Avoimuudella on merkitystä vielä aikuiselämänkin aikana, sillä aikuiset, jotka suhtautuvat seksuaaliasioihin avoimesti nauttivat sukupuolielämästään enemmän”, apulaisprofessori Kontula toteaa.
Hyvää kannattaa odottaa
Mikä on seksin tarkoitus?
Polilla opiskeleva Christoffer Perret, 20, miettii hetken ja vastaa.
”En osaa sanoa, mikä on seksin tärkein osa-alue. Suvun jatkaminen on tietysti tärkeä osa seksiä, mutta se ei ole vain sitä. Seksi on nautintoa ja parisuhteen syventämistä, jotain joka vahvistaa aviopuolisoiden välistä yhteyttä.”
Christofferin puoliso, teologian ylioppilas Johanna Perret, 24, on pitkälti samaa mieltä ja haluaa korostaa ennen kaikkea, että toisin kuin turhan usein luullaan, seksi ei ole jotain sellaista, joka on kristityille melkein syntiä ja jota saa harjoittaa vain ja ainoastaan suvun jatkamisen takia.
”Minusta seksi on hyvä juttu. Se on tärkeä osa kahden ihmisen läheistä suhdetta.”
Johanna ja Christoffer ovat joutuneet miettimään seksiin ja avioliittoon liittyviä kysymyksiä viime aikoina tavallista syvällisemmin, sillä heidät vihittiin reilun vuoden seurustelun jälkeen viime heinäkuussa.
”Vuosi voi kuulostaa hätiköidyltä, mutta meidän tarinamme alkoi paljon aikaisemmin, sillä olemme tunteneet toisemme jo pienestä asti”, Johanna kertoo.
Johannalle ja Christofferille oli alusta pitäen selvää, että he säästävät sukupuolielämän avioliittoon. Heillä oli päätökselleen samat eettiset perusteet; he molemmat ovat kristittyjä, joiden elämässä perheessä saatu kristillinen kotikasvatus on syventynyt vähitellen oman harkinnan myötä vakaumukseksi.
”Olin päättänyt jo ennen ylipäätänsä mitään seurustelusuhdetta jättää seksin avioliittoon, joten kun aloimme seurustella, emme puhuneet juuri mitään koko asiasta”, Christoffer kertoo.
Seurusteluaikaan kuului tietysti läheisyyttä ja tunteiden osoittamista, mutta rajat pysyivät Johannan mukaan koko ajan selvinä.
”Seksin absoluuttinen raja on yhdyntä tai sitä vastaava intimiteetti. Kyllä välillä tuli tavallaan kiusauksia, mutta niistä pääsee parhaiten eroon välttämällä niihin johtavia tilanteita. Ei pidä istua alasti vierekkäin ja miettiä, kuinka pitkälle voidaan mennä. Tämä voi kuulostaa tiukkapipoiselta, mutta se toimii.”
Odottaminen kannatti ehdottomasti, siitä Johanna ja Christoffer ovat yhtä mieltä. Johanna mainitsee tärkeänä asiana sen turvallisuuden tunteen, jonka herättää tietoisuus siitä, että puoliso on sitoutunut vain häneen. Christoffer kuvailee puolestaan sitä, kuinka hänen ja Johannan suhde kehittyi paljon laaja-alaisemmin ja monipuolisemmin, koska sen alussa seksillä ei ollut merkitystä. Samaten hänestä on hienoa, että häntä ja Johannaa yhdistää jokin, joka on yhteistä vain heille.
Keskusteltaessa nuorista, seurustelusta ja esiaviollisesta seksistä yleisemmin, Christoffer ja Johanna puhuvat harkinnan ja varovaisuuden puolesta. Johanna vertaa seksiä tuleen. Tulipesässä hallittuna tuli on hyvä väline, mutta mikäli se pääsee valloilleen, se voi helposti tuhota koko talon.
”Minä toivon, että omat lapsemme odottaisivat, kun he tulevat teini-ikään. Seksi on niin hauras ja herkkä osa ihmistä, että luulen ihmisten haavoittuvan helposti, jos he vain hyppäävät sängystä toiseen. Seksi on syvällisempi asia kuin mitä ihmiset yleensä ajattelevat”, Christoffer sanoo.
Christofferin ja Johannan mielestä yleiset arvot latistavat seksin pelkäksi mekaaniseksi biologiaksi, jota voi harjoittaa vapaasti, kunhan vain huolehditaan ehkäisystä. Vaihtoehtoja heidän mielestään on, ja niitä kannattaa pohtia enemmistön painostuksesta huolimatta.
”Joku on joskus sanonut, että kuolleet kalat kelluvat myötävirtaan. Elävät kalat uivat vastavirtaan”, Christoffer tiivistää.
Juhana Rossi
Kuva: Riku Isohella