Voisiko seuraava kotimainen hittielokuva olla sydämeenkäypä komedia Fazerista? Draamaelokuva Itellasta? Toimintajännäri Nokiasta?
Voisi. Tänä syksynä teattereihin on tulossa elokuva, jonka pääosassa ei ole kuuluisa näyttelijä, jota ei ole tehty kiinnostavan kirjan pohjalta ja jota ei myydä ohjaajan nimellä. Brändielokuvan lähtökohta ei ole valmis tarina, ei edes henkilö vaan – niin, tuotemerkki.
Lokakuun 22. päivä teattereihin saapuva The Social Network on elokuva Facebookista. Tarina pyörii Facebookin synnyn ympärillä, mutta todellinen aihe on Facebookin brändi. Alienista ja Gladiaattorista tunnettu ohjaaja Ridley Scott työstää parhaillaan elokuvaa Monopoli-lautapelistä. Siinä ei ole tarinaa nimeksikään, mutta brändi tunnetaan ympäri maailman.
The Social Network ja Monopoli eivät ole ensimmäisiä brändielokuvia. Esimerkiksi vuonna 2007 valmistunut Transformers pohjautui robottileluihin ja niiden tuotemerkkiin. Optimus Prime -muoviukkelissa on kuitenkin kosolti tarinaa verrattuna Facebook-elokuvan aiheeseen. Brändielokuvassa aiheen voi tiivistää yhteen logoon. Siksi onkin sopivaa, että The Social Networkin alkuteksteissä elokuvan nimestä on tehty Facebookin logon näköinen.
Brändi tuo elokuvaan aiheen lisäksi myös yleisön. Elokuvatähdille maksetaan miljoonia, koska yleisö tuntee heidät. Brändillä on samanlainen vaikutus. The Social Network -elokuvan markkinoinnissa on keskitytty vain yhteen asiaan: Facebook, Facebook, Facebook.
Bränditutkija Kirsti Lindberg-Repon mukaan brändiin tulee uusi ulottuvuus elokuvan kautta. Yksittäisen ihmisen brändikokemuksesta tulee kollektiivinen elämys.
”Jokaisella käyttäjällä on oma suhteensa Facebookiin. Elokuva muuttaa suhdetta ja tekee siitä kollektiivisen ja julkisen. Brändin tunnetason kytkentä muuttuu.”
Brändielokuva ei siis tyydy toistamaan brändin sisältöä, vaan tulkitsee sitä uudella tavalla.
Brändielokuva ei välttämättä suhtaudu aiheena olevaan brändiin positiivisesti. The Social Network ei ole Facebookin tuottama, eikä anna palvelusta tai sen perustajista kovin myötämielistä kuvaa. Facebookin isä Mark Zuckerberg näyttäytyy kusipäänä, jonka mulkuimmat piirteet toimivat vertauskuvana Facebookille kokonaisuudessaan. Elokuva pyytää sen sijaan katsojaa miettimään, mitä palvelun kautta eletty elämä todella pitää sisällään. Tästä huolimatta elokuva ei kaihda aiheensa maineella ratsastamista.
Toinen kriittinen brändielokuva on jo vuonna 1985 tehty The Coca-Cola Kid. Elokuvan on ohjannut Jugoslaviasta maanpakoon joutunut Dusan Makavejev, ja se käsittelee limsabrändiin liittyviä teemoja kuten kulttuuri-imperialismia.
Elokuva tehtiin ilman Coca-Cola Companyn lupaa. Tekijöitä ei haastettu oikeuteen, koska firma koki, että brändi esitetään elokuvassa myönteisessä valossa. Vähän noloa kriittiselle brändielokuvalle.
Yleisöllä on suhde tunnettuun brändiin. Se tekee brändistä arvokkaan myös Hollywoodissa. Kun brändi on riittävän tunnettu, saattaa elokuvapomo ottaa yhteyttä. Niin kävi suomalaisille pelisuunnittelijoille, joiden iPhone-puhelimelle tarkoitetusta pelistä tuli hitti.
”Kun Angry Birdsia oli myyty kuusi ja puoli miljoonaa kappaletta, Hollywoodista otettiin meihin yhteyttä”, pelin kehittäneen Robio Mobilen PR-pomo Ville Heijari sanoo.
”He sanoivat, että teillähän on selkeä, merkittävä franchise käsissänne. Tunnistettavat hahmot, värikäs, perheystävällinen maailma. Pelaajia ja faneja kaikista ikäluokista.”
Angry Birds on peli, jossa ammutaan lintuja ritsalla possujen linnoituksia kohti. Pelissä ei juuri ole tarinaa. Tärkeintä on itse pelaaminen. Peli tiivistyy ikoniseen kuvaan vihaisesta linnusta, jolla ei ole jalkoja.
Angry Birds -elokuvan tarkoitus on hyödyntää pelin brändiä laaja-alaisesti eri medioissa. Heijarin mukaan linnut pitää saada esille.
”Meillä on selkeä julkinen strategia: me halutaan olla joka paikassa, kaikkien saatavilla.” Puhetta on ollut myös sarjakuvasta, ja pehmolelut ovat jo prototyyppivaiheessa. Seuraava suomalainen hitti ei ehkä siis olekaan Nokia-elokuva, vaan elokuva pienestä, vihaisesta linnusta.
Juhana Pettersson
Kuva Vesa Sammalisto
The Social Network elokuvateatteraissa 22.10.