Ilta pimenee ja grilli kuumenee.
”Rakastan pihvejä, mutta hemmetti ne ovat pahoja ympäristölle.”
Näin toteaa nuori mies deitilleen grillin äärellä yhdysvaltalaisessa televisiosarjassa Nurse Jackie. Hetken kuluttua pikkutyttö kertoo pariskunnalle, että sammuttaa valot kotona aina, kun lähtee pois huoneesta.
Ei ihme, että Nurse Jackie oli ehdolla yhdeksi Environmental Media Awardsin saajista. Palkinnot jakaa vuosittain Environmental Media -Association. Järjestön missio on kasvattaa ympäristötietoutta viihteen avulla. Eräänlaista ekologisten arvojen tuotesijoittelua, siis.
EMA:n kotisivuilta löytyvät muun muassa ohjeet tv-sarjan juonen vihertämiseen. Niissä kehotetaan esimerkiksi parkkeeraamaan pyöriä kuvan etualalle, välttämään kertakäyttöas-tioita ja panemaan hahmot ostamaan luomutuotteita pientuottajilta.
Viihteen tuottajien kattojärjestö, The Producers Guild of America, julkaisi kesäkuussa Green Production Guiden, jonka avulla tuotantoyhtiöt voivat vihertää sarjoja ja elokuvia.
Suomalainen tuottaja Aleksi Bardy ei ole kuullut aikaisemmin vihreiden viestien järjestelmällisestä ymppäämisestä televisiosarjoihin.
”Sehän kuulostaa aika hauskalta, mutta jos se on kömpelöä, se kääntyy itseään vastaan. Lähtisin aina sekä tekijöiden että yleisön älykkyyden kunnioittamisesta”, Bardy sanoo.
”Osoittelevat ja suorat repliikit siitä, miten ihmisten pitäisi olla ja ajatella, ovat todella vaikeita sisällölle.”
Ohjaaja Johanna Vuoksenmaalle juonien tietoinen vihertäminen on tutumpaa.
”Olen pohtinut, miten sitä voisi tehdä niin, ettei se tuntuisi niin kauhean päälle liimatulta. Mietin asiaa juuri, kun kirjoitin elokuvakäsikirjoitusta ja laitoin mimmin pyöräilemään usein, vaikka hänellä oli autokin.”
Maria Ruuska