Teemu Laajasalo, Jumalan terve.
Jumalan terve. Onpa ihanaa olla tällä palstalla.
Piispanmunkki vai berliininmunkki?
No ehdottomasti berliininmunkki. Johtuu ihan puhtaasti siitä, että vaikka arvostan turkulaisia, koen heihin tiettyä etäisyyttä.
Täytyy myöntää, että hieman jännittää, syyllistynkö tämän haastattelun aikana vahingossa jumalanpilkkaan. Miksi Jumala muuten tarvitsee lain suojelusta?
Ajattelen, että Jumala ei tarvitse lain suojelusta. Mutta ehkä me hartaat ja hauraat ihmiset, me tarvitsemme sitä, että emme toinen toisiamme liikaa loukkaisi.
Wikipedian mukaan piispan tuntomerkkejä ovat rintaristi, hiippa ja sauva. Mikä on näistä lempiasusteesi?
Kyllä se ehdottomasti on se risti. Se johtuu siitä, että minulla ei ole koskaan ennen tätä ollut ristikorua syystä tai toisesta. Nyt olen saanut oman ristin. Se tuntuu aika kivalta.
Rippikoulujen suosio on räjähtänyt kasvuun Helsingissä. Selitit asiaa aiemmin niin, että ripari vastaa nuorten tarpeeseen saada vastauksia elämän suuriin kysymyksiin, kuten miksi olen täällä tai mitä järkeä elämässä on. Voisitko kertoa minullekin?
Tota… Nyt arvoisa päätoimittaja kysyy aika hankalia. Mutta voisi sanoa näin, että elämä on monella tavalla aika ihana matka, joka tuota… tarjoaa mahdollisuuksia sekä suurimmille kysymyksille mutta myös vastauksien saamiselle. Tervetuloa jatkorippileirille!
Yhä useampi nuori mies uskoo nykyään Jumalaan. Yhdeksi selitykseksi on annettu, että kristinuskossa saa edelleen olla konservatiivinen miehinen mies. Onko ripareista siis itse asiassa tulossa perussuomalaisten nuorten kesäleirejä?
No ei ole tulossa. Kyllä luulen, että rippileirien ja rippikoulujen demografia on kuitenkin aika moninainen. Luulen, että sinne mahtuu tulevia kaikkien puolueiden innokkaita kannattajia.
Kesän rippileireillä on muutenkin sattunut ja tapahtunut. Kirkkoherra juopotteli ja puhui asiattomia Merikarvialla, nuorisotyöntekijä menetti malttinsa Pihtiputaalla ja isoseksi tekeytyneen aikuisen epäillään kajonneen seksuaalisesti lapseen Haminassa. Uskaltaako lapsia enää päästää riparille ollenkaan?
Kyllä uskaltaa, koska kyllä näihin kaikkiin väärinkäytöksiin puututaan nopeasti ja kovalla kädellä.
Uskotko demoneihin?
Uskon siihen, että on olemassa hyvä Jumala, joka rakastaa meitä. Ja sitten varmasti on olemassa myös pahan valtaa, joka yrittää jollain tavalla hyvän Jumalan suunnitelmia sotkea. Mutta ei se siinä onnistu.
Hiljattain uutisoitiin, että ulkomaankauppa ja -kehitysministeri Ville Tavio (ps) järjestää kabinetissaan rukoushetkiä. Lähteekö Suomen vienti rukoilemalla vetämään?
Luulen, että viennin kannalta tärkeintä ovat hyvät myyntipuheet ja erinomaiset tuotteet ja palvelut, mutta ei se rukouskaan pahitteeksi ole. Se voi olla ihan hyväksi.
Kannattaisiko muidenkin ministerien perustaa vastaava käytäntö? Ehkä Riikka Purra (ps) saisi rukoilemalla Suomen velkaantumisen päättymään tai Petteri Orpon (kok) haave tunnin junasta voisi kädet ristimällä toteutua?
Kyllä rukous on aina tärkeää ja suositeltavaa ihan kaikille. Mutta vanhaan hyvään rukoukseen kuuluu tämmöinen lause: ‘tapahtukoon sinun tahtosi’, jolla tarkoitetaan kuitenkin tässä tapauksessa Jumalaa eikä rukoilijaa itseään. Tähän sisältyy myös semmoinen pieni nöyryys.
Ylioppilaslehdessä aloitti hiljattain uusi toimitus ja olen tässä miettinyt hyviä tapoja ryhmäytymiselle. Millaisia rukoushetkiä suosittelisit meille?
Iloisia. Ehdottomasti suosittelisin, että te voisitte aloittaa vaikka sillä, että jokainen kertoisi hauskan rippikoulumuistonsa, jos on rippikoulussa käynyt, tai jonkun päiväkerhomuistonsa. Sitten voisitte muistella, että löytyisikö jotain tuttua nuorten laulua, jonka voisitte oikein hurskaasti kitaran säestyksellä vetäistä. Mä tulen säestämään.
Mitäs laulua voitaisiin kokeilla?
Yksi on ehdottomasti legendaarinen nuorten laulu Evankeliumi. Heti kun kutsu tulee, tulen säestämään.
Tervetuloa. Miksi Jeesus muuten esitetään useimmiten taiteessa valkoihoisena?
Se on hyvä kysymys. Varmaan johtuu siitä, että taiteilijat itse ovat usein valkoihoisia. Jos taas menee syvään Afrikkaan ja katselee, miltä Jeesus siellä näyttää paikallisessa taiteessa, ei se kyllä näytä Björn Borgilta.
Kirjoitit keväällä Hesarin mielipidekirjoituksessa, että eutanasialakia ei tarvita, koska hyvä kuolema toteutuu nyt jo ”lähes kaikkien kohdalla ja lähes kaikkialla Suomessa”. Voit nyt meidän kauttamme lähettää jaksuhalit kaikille tuskaista kuolemaa tekeville ympäri Suomea.
No, kyllä haluan olla jokaisen kärsivän kanssa ihan tosissaan itkemässä itkevien luona, enkä vähätellä heidän kärsimystään. Mutta kyllä mä laitan kädet ristiin.
”Muistin juuri, että olen Ylioppilaslehden vanha kolumnisti ainakin yhden kolumnin osalta, ehkä vuodelta 1998.”
Paljastit Suomen Kuvalehdelle, että rakastat Mies ja alaston ase -elokuvien pieruhuumoria. Miten sellaista saisi lisää myös kirkkoon, jossa on välillä aika tylsää?
Uskon lajityyppeihin ja ajattelen, että olisi tärkeää, että kirkko vaikuttaisi kuitenkin enemmän kirkolta kuin Mies ja alaston ase -elokuvilta. Kannattaa katsoa leffat leffoina ja ottaa kirkko kirkkona, sitten toimii paremmin.
Tuleeko edes jotain ideoita mieleen, miten kirkosta voisi tehdä vähemmän tylsän? Olen ollut aika monissa rippijuhlissa tänä kesänä, ja kyllähän sinne meinasi nukahtaa.
Pappien puheet pitää olla tosi hyviä, ja niitä on syytä itse kunkin papin aina parannella. Musiikin pitää olla iloista ja ihmiset pitää ottaa hymyillen vastaan.
Oletko maistanut piispanhiippaa? Siis sitä sientä, jonka myrkyllisyydestä on ristiriitaista tietoa. Maistuu ehkä korvasieneltä.
En, ja varsinkin, jos siitä ei ole ihan tarkkaa tietoa, hyvä niin.
Mikä olet horoskooppimerkiltäsi?
Hetkonen… Rapu! Joo, rapu.
Sanoisitko, että olet tyypillinen rapu?
No nyt täytyy myöntää tällainen sivistymättömyyteni, että en tiedä, minkälainen on tyypillinen rapu. Mutta jos ajatellaan, että rapu kävelee taaksepäin, niin sitten olen ehkä epätyypillinen rapu.
Voitko viedä eteenpäin esirukouspyynnön Ylioppilaslehden tulevaisuuden ja rahoituksen puolesta?
Tulen tekemään tässä väkevät rukoukset ja toivotaan, että tulokset näkyvät nopeasti.
Kiitos haastattelusta!
Kiitos, tämä oli ihanaa, koska muistin juuri, että olen myös Ylioppilaslehden vanha kolumnisti ainakin yhden kolumnin osalta, ehkä vuodelta 1998.
Mitäs kolumni käsitteli?
Tota… Mä en enää muista, luultavasti jotain populistista ja sopimatonta ja itsekeskeistä. Eli sitä ei kannata lukea.
(Toim. huom.: Teemu Laajasalo on kirjoittanut Ylioppilaslehteen kaksi kolumnia. Ensimmäinen julkaistiin lehdessä 13/1997 otsikolla ”Homot ja muut nekrofiilit”. Se kritisoi eduskunnassa käytyä ala-arvoista homokeskustelua. Lehdessä 16/1997 julkaistu kolumni Kollektiivista surua vai sosiaalipornoa taas käsitteli prinsessa Dianan ja Suomessa murhattujen poliisien tapauksilla mässäilyä mediassa.)