Huomenna hän tulee

40 vuotta sitten Jumala kertoi tukholmalaiselle metronkuljettajalle Venäjän valtaavan osan Suomesta. Venäjän hyökkäys Ukrainaan ja Suomen Nato-jäsenyys palauttivat kiinnostuksen vanhaa profetiaa kohtaan. Mitä profetiat merkitsevät nykypäivänä?

T:Teksti:

|

K:K: Pauliina Nykänen

On toukokuun 28. päivä vuonna 1984. Hieman ennen keskiyötä Jumala puhuu tukholmalaiselle metronkuljettajalle Yrjö Säkkiselle. Hän haluaa näyttää Säkkiselle Suomen tulevaisuuden. 

Jumala antaa Säkkiselle luvan kuvailla kokemansa c-kasetille. Joko nauhurissa tai kasetissa on vikaa, sillä huonolaatuinen äänite särisee ja kohisee, kun monotoninen miesääni aloittaa kertomuksensa. 

Näin venäläisen sotilaan, joka oli aseistettu niin kuin kuuluu olla. Päässä sillä ei ollut kypärää, vaan sillä oli kenttälakki. Siinä oli Venäjän armeijan tunnukset ja rinnassa sillä oli Venäjän armeijan myöntämiä kunniamerkkejä. 

Miehellä oli aseenaan pikakivääri ja hän seisoi rajapyykkien välissä. Toinen rajapyykki oli Venäjän puolella, ja toinen, sinivalkoinen, oli Suomen puolella. Rajapuomi oli nostettu ylös: raja oli siis auki. 

Tämä sotilas oli hämmästyttävän suuri. Kun minä sitä näyssä katselin ja olin seisovinani noin 25-30 metrin päässä kasvot sitä sotilasta kohden, niin minusta katsoen sen sotilaan koko oli pitkästi yli kymmenen metriä.  

Tunnin mittainen kasetti tunnetaan Säkkisen asuinpaikan mukaisesti Tukholman profetiana. Säkkisestä tiedetään niin vähän, että kritisoijat ovat epäilleet, oliko miestä edes olemassa. Hän ei tiettävästi halunnut julkisuutta, joten kasetilla Säkkisen nimeä ei mainita. 

Kasetti jakautuu kahtia a-puolen profetiaan eli jumalalliseen viestiin ja b-puoleen, jolla Säkkinen tulkitsee viestiä. A-puolen luennoiva sävy muuttuu b-puolen alkaessa kiihkeään paatokseen. Jotkut uskovat ovat tulkinneet puhetavan muutosta todisteena siitä, että viesti oli Jumalalta. 

Äänite päätyi Säkkisen uskonveljien mukana Suomeen vuonna 1985. Se alkoi levitä täkäläisissä herätyskristillisissä uskonnollisissa yhteisöissä. Profetia tuntui enteelliseltä. Säkkinen puhui useita kertoja Venäjästä, vaikka elettiin Neuvostoliiton aikaa. Profetiassa Venäjä valtaa osan Suomesta. 

Kului vuosikymmeniä, eikä Jumalan välittämä enne toteutunut. Silti se saavutti kulttimaineen muuallakin kuin uskovien keskuudessa. Säkkisen näky leviää Ylilaudalla, Suomi24:ssä ja muilla verkon keskustelupalstoilla. 

Venäjän hyökättyä Ukrainaan ja Suomen Nato-jäsenyyden myötä pieni osa suomalaisista on alkanut odottaa profetian toteutuvan. Suomen rajalla tapahtuva Venäjän hybridioperaatio ja elintarvikkeiden hintojen nousu ovat kuin suoraan ennustuksesta. 

Näkikö tukholmalainen metrokuski sittenkin tulevaisuuden? 

Historiasta tiedetään lukuisia profeetoiksi itseään kutsuneita henkilöitä aina Raamatun Eliasta ja Joonasta moderneihin suomalaisiin runolaulajiin Cheekiin ja Elastiseen, jotka julistivat, miten ”taas ihan yhtäccii kääntyy lesboja streiteiks”. 

”Profetoiminen on jumalallisten viestien välittämistä”, kertoo tutkijatohtori Katri Antin Itä-Suomen yliopistosta. 

Raamatun profetioihin perehtyneen Antinin mukaan profetoiminen koostuu neljästä osasta: lähde eli jumala tai jumalat, viesti eli profetia, välittäjä eli profeetta ja vastaanottajat. Joskus mukana voi olla myös jumalallinen välittäjä, kuten enkeli. 

Raamatun aikaisissa ja tuoreemmissa profetioissa on paljon yhteistä, sillä Raamatun profetioiden vaikutus näkyy niitä seuranneissa kertomuksissa. Keskeinen ero on profetioiden yhteiskunnallinen ja uskonnollinen asema. 

”Profetioilla oli aikoinaan tärkeä rooli hallitsevan eliitin keskuudessa, kun päättäjät konsultoivat jumalia. Meillä eduskunnassa ei neuvotella profeettojen kanssa siitä, onko päätös jumalalle mieleinen”, Antin sanoo. 

Profetointi on nykyisin myös uskonnollisesti marginaalissa ja tapahtuu enimmäkseen karismaattisissa kristillisissä yhteisöissä luterilaisen kirkon sijaan. 

Se, kuka on profeetta, määrittyy usein vastaanottajien perusteella. Yhteisö hyväksyy profeetan tai tuomitsee tämän Raamatun mukaisesti vääränä profeettana. Toisaalta profeetta voi uskoa itse olevansa profeetta, vaikka yhteisö ei häntä hyväksyisi. 

”Ylipäätään on vaikeaa arvioida, kuka on oikea profeetta”, Antin sanoo.  

”On iso väite sanoa saavansa viestejä jumalalta. Hyväksynnässä auttaa, jos joku profetia toteutuu.” 

Antinin mukaan profetiat voivat olla sekä vertauskuvallisia että konkreettisia. Tukholman profetia voi kuvata Venäjän konkreettista hyökkäystä Suomeen, mutta se voi myös viitata Suomen kansan elämiseen synnissä. 

Profetiassa korostetaan, että suomalaisten pitää tehdä parannus ja kääntyä pois synnistä, jotta Jumala voisi helpottaa tulevaa kärsimystä. Jumala myös varoittaa, ettei pidä luottaa Neuvostoliiton sopimuksiin ja asiakirjoihin. 

”Monitulkintaisuus on profetioissa etu, jonka avulla niiden viesti voidaan liittää sekä nykyhetkeen että siihen hetkeen, kun ne on annettu.” 

Kirkon Tutkimus ja koulutus -yksikön tutkimuskoordinaattorin Jussi Sohlbergin mukaan Tukholman profetia on samaa jatkumoa kuin muut kylmän sodan aikaiset suomalaisprofetiat, kuten niin sanottu Oulun profetia. 

Heinoslaisuutena tunnetussa yhteisössä Oulun lääninhallituksen kanslisti Laila Heinonen sai elokuussa 1960 Jumalalta viestin. Sen mukaan Jumala antaa Suomen kansan vihollisten käsiin, jos 800 000 suomalaista ei käänny ja tee parannusta. 

Profetiassa mainittu vihollinen oli Neuvostoliitto ja Suomelle povattiin samanlaista kohtaloa kuin Baltian maille osana itäblokkia. 

Oulun profetia sai paljon näkyvyyttä mediassa. Myöhemmässä profetiassa heinoslaisille kerrottiin, että 8000 esirukoilijaa riittää ja Suomi on saanut lisäaikaa tavoitteen täyttämiseen. 

Heinoslaisuuden aikana vuonna 1962 tapahtui muun muassa Kuuban ohjuskriisi, joka herätti Suomessakin pelon ydinsodasta. 

Tukholman profetia on vuodelta 1984. Silloin elettiin yhäkylmän sodan ja suomettumisen aikaa. Profetian mukaan Venäjä tulee miehittämään osan Suomea joksikin aikaa. 

Sohlberg arvioi, että Tukholman profetia on alkanut levitä verkossa viime vuosina juuri Venäjän hyökkäyssodan, mutta myös Gazan sodan takia. Ne ja aikaisempi koronapandemia ovat polttoainetta, joka ruokkii ajatusta lopun ajoista. 

”Apokalyptiikassa jokainen aika nähdään erityisen pahana ja poikkeuksellisena, mutta ympäröivä maailma vaikuttaa siihen, millaiset profetiat leviävät. Esimerkiksi aikoinaan saarnaaja Leo Meller poimi aiheita profetioihinsa uutisista”, Sohlberg sanoo. 

Sohlbergin mukaan Tukholman profetiassa on monia muistakin profetioista tuttuja elementtejä, kuten elintarvikkeiden hintojen nousu ja rahan arvon laskeminen sekä viesti siitä, että suomalaisten täytyy ”tehdä parannus” eli kääntyä uskoon. 

”Kriisiajat ruokkivat apokalyptisia tulkintoja”, Sohlberg sanoo. 

Hänen mukaansa profetointi on silti pieni ilmiö. Suomessa se nousee esiin eniten karismaattisissa kristillisissä yhteisöissä ja herätysliikkeissä. Niissä profetointia pidetään yhtenä armolahjoista, kuten kielillä puhumistakin. Usein profetointi jää pienen piirin ilmiöksi seurakuntiin ja on mahdotonta sanoa, moniko suomalainen uskoo Tukholman profetiaan.  

Nyt sanaa voidaan levittää kuitenkin laajemmalle kuin kylmän sodan aikana. 

”Aikaisemmin tällaiset profetiat levisivät kirjoissa tai c-kasetilla. Nyt kuka tahansa voi julkaista profetioitaan Youtubeen tai verkkosivuilleen”, Sohlberg sanoo. 

Jo pelkän Youtuben perusteella useampikin itseään profeettana pitävä saarnaaja on viime vuosina ennustanut Venäjän hyökkäävän Suomeen. Kaikkiaan profeetaksi itseään kutsuvia on Suomessa Sohlbergin mukaan kymmeniä. 

Jumala varoittaa, ettei pidä luottaa Neuvostoliiton sopimuksiin ja asiakirjoihin.

Tukholman profetiassa Venäjä on ”Jumalan ruoska”, joka rankaisee tottelematonta Suomea. Profetia varoittaa tukeutumasta liikaa länsivaltoihin kylmän sodan tantereella. 

Teillä ei ole yhtään kansaa, joka nostaisi asetta teidän puolestanne Venäjää vastaan. Sinä Suomen kansa tulet olemaan yksin, yksinäisempi kuin talvisodan päivinä. […] Suomen kansa, älä luota lännestä tulevaan apuun, sillä ei sitä tule. 

Vaikka kylmä sota on ohi, pelko Venäjän hyökkäyksestä ei ole kadonnut minnekään. Tutkijat Emma Nortio ja Jussi Pakkasvirta selvittivät suomalaisten kokemaa Venäjän uhkaa Suomi24-keskustelupalstalla. Tutkimuksessa korostui kaksi vuotta: 2004 ja 2014. Artikkeli valmistui juuri ennen Venäjän suurhyökkäystä Ukrainaan. 

Google Trendsin perusteella Tukholman profetiaa haettiin erityisen paljon vuosina 2004 ja 2022. Juuri Suomi24-palstalla aiheesta on keskusteltu paljon. 

Vuosina 2004 ja 2022 Suomessa käytiin kiivasta keskustelua Nato-jäsenyydestä. Tuskin on sattumaa, että vuonna 2004 myös Tukholman profetia kiinnosti ihmisiä. Osa uskovista odotti profetian kuvaaman hetken saapuvan, jos Suomi siirtyy tiiviimmäksi osaksi läntistä yhteisöä sotilasliiton jäsenyyden myötä. 

Venäjän hyökkäyssodan alettua Ukrainassa vuonna 2022 kiinnostus Tukholman profetiaan alkoi kasvaa nimekkäiden henkilöiden tuella. 

Ex-kansanedustaja Ano Turtiainen (vkk) on levittänyt profetian sanomaa ainakin kolmella videolla, joilla on kymmeniätuhansia katselukertoja. Turtiaisen mukaan Venäjä on pakotettu hyökkäämään Suomeen. 

”Nyt kun me ollaan osa Amerikkaa, Venäjän on pakko toimia. Se profetia toteutuu. Siinä vaiheessa, kun noita venäläisiä on meidän tontilla, siellä on aika paljon paskaa housussa aika monessa torpassa. Ehkä hyvä niin”, Turtiainen sanoo videollaan. 

Videonsa kuvauksessa Turtiainen arvioi, että profetia toteutuu vuoden 2023 aikana. Ei toteutunut. 

Myös Venäjän äänitorvena tunnettu kiistelty dosentti Johan Bäckman on maininnut Tukholman profetian viesteissään. Profetian sisällön voi ajatella sopivan Venäjän ja sen myötäilijöiden tavoitteisiin: jumalallinen viesti varoittaa tukeutumasta läntisiin kumppaneihin, kuten Yhdysvaltoihin. 

”Siinä vaiheessa, kun noita venäläisiä on meidän tontilla, siellä on aika paljon paskaa housussa aika monessa torpassa. Ehkä hyvä niin”, Ano Turtiainen sanoo videollaan.

Uskonnon ja mediatutkimuksen professori Katja Valaskivi Helsingin yliopistosta on tutkinut uskonnollisuuden ja populistisen politiikan suhdetta. Hänen mukaansa populismin ja karismaattisen kristillisyyden välillä on yhdistäviä tekijöitä etenkin viestinnällisestä näkökulmasta. 

”Molemmissa on usein keskiössä karismaattinen johtaja, puhe lähestyvästä kriisistä ja jako hyviin ja pahoihin, meihin ja muihin. Tässä asetelmassa jumalan voidaan perustella olevan ’meidän’ eli hyvien puolella.” 

Valaskiven mukaan ei ole sattumaa, että Tukholman profetia on kaivettu naftaliinista juuri nyt. Erilaisia maailmanlopun ennusteita ja salaliittoteorioita luetaan aina jälkikäteen. Esimerkiksi Donald Trumpin taistelua kansainvälistä eliitin pedofiiliverkostoa vastaan kuvaavassa QAnon-salaliittoteoriassa Q:n ennustuksista etsittiin viestejä, jotka selittävät nykyhetken poliittisia ilmiöitä samalla tavalla kuin horoskooppien avulla tulkitaan oman elämän tapahtumia. 

Tukholman profetian voidaan Valaskiven mukaan tulkita olevan kumman tahansa, Venäjän tai Suomen puolella. Siltä osin se on ambivalentti ja sopii monenlaisiin tarkoituksiin. 

Venäjämielisesti tulkittuna Tukholman profetia voi olla hyödyllinen työkalu, sillä ennustus tunnetaan jo ennestään pitkältä ajalta. Sitä, voisiko Tukholman profetia saada uusia ihmisiä käännytettyä uskoviksi tai Venäjän puolelle, on vaikea arvioida. 

”Perinteisesti Suomessa ollaan aika vastustuskykyisiä, eikä kovin venäjämielinen sisältö saa kannatusta. Nykyhetki ei tue sellaisen leviämistä laajalle”, Valaskivi sanoo. 

Sosiaalisella medialla on iso rooli erikoisempienkin ilmiöiden muuttumiseen näkyvämmäksi, mutta Valaskiven mukaan Suomen oloissa jonkin ilmiön muodostuminen suureksi vaatii edelleen mediahuomiota, usein iltapäivälehtien lööppien tasolla olevaa. 

”Sosiaalinen media voi tuottaa jatkossakin yhä enemmän yllätyksiä, kuten että puolue saa ääniä parhaiden Tiktok-videoiden avulla.” 

Juuri sosiaalinen media on saanut Tukholman profetian ja muut Suomen tuholla pelottelevat profetiat nousemaan aiempaa näkyvämmiksi. On tosin mahdotonta sanoa, moniko katsojista kuluttaa profetiasisältöä huumorina ja moniko tosissaan. 

Selvää kuitenkin on, että internetin avulla uudet yleisöt löytävät profetiat ja voivat käyttää niitä oman poliittisen agendansa edistämiseen erityisesti puoluepolitiikan ulkopuolella, salaliittoajatteluun taipuvaisten ihmisten keskuudessa. 

RaamatussaJeesuksen kirjoitetaan sanoneen: ”Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia.” 

Moni profeetaksi itseään kutsuva on valmis kertomaan seuraajilleen toinen toistaan hirvittävämpiä kauhukuvia tulevista lopun ajoista. 

Mitä profetioiden yleisö oikein saa irti tästä pelottelusta? Kirkon tutkimuskoordinaattorilla Jussi Sohlbergilla on tähän vastaus. 

”Profetiat vahvistavat uskovien identiteettiä ja tuovat lohtua, että kriisien jälkeen tosiuskovia odottaa mahdollisuus pelastua. Profetiat antavat toivoa tulevasta.” 

Toisaalta niiden tarve voi nousta myös sosiaalisesta deprivaatiosta eli sosiaalisten suhteiden puutteesta seuraavasta eristäytymisestä.   

Sohlbergin mukaan profetoinnin kääntöpuoli on, että esimerkiksi Suomen karismaattisissa kristillisissä yhteisöissä puheet henkivaltojen kamppailusta ja lopun ajoista on koettu paikoin hyvin ahdistavina. 

Profetioiden keskiössä on myös mahdollisuus tulkita niitä uudelleen, jolloin lopun ajat eivät tunnu päättyvän koskaan. Sohlbergin mukaan Raamatun Ilmestyskirjan maailmanloppukuvauksista on löydettyjä nimekkäitä hahmoja aina keisari Nerosta ja Napoleonista alkaen. 

Niinpä tukholmalaisen metronkuljettajan nimiin laitettu ennustus Venäjän hyökkäyksestä Suomeen palannee takaisin vielä moneen otteeseen, monen saarnaajan omasta näkökulmastaan tulkitsemana.