Nuori intelligentsia

Some voi toimia moraalikompassina, mutta ennen kuin lähtee suunnistamaan suomalaisessa yhteiskunnassa, voi olla hyödyllistä avata joskus jokin muukin sisältö kuin aktivistin päivitys Sudanin tilanteesta, kirjoittaa Ylioppilaslehden päätoimittaja Adile Sevimli.

T:Teksti:

|

K:K: Aava Eronen

Perinteinen media ei tavoita nuoria, vaikka haluaisi. Yhä useamman päivittäinen mediakatsaus koostuu alustoista, joilla poliittiset sisällöt eivät jakaudu tasaisesti. 

Instagramissa näkyvät vihervasemmistolaiset ja liberaalit aiheet, kertoo somea tutkinut Helsingin yliopiston dosentti Essi Pöyry. Ihmisoikeudet ovat Instagramissa hyväksytympi puheenaihe kuin oikeistolainen talouspolitiikka. 

Tiktokia ja Youtubea hallitsevat perussuomalaiset. Tutkimuskeskus Laboren lokakuisen raportin mukaan perussuomalaiset on 18–29-vuotiaiden keskuudessa suosituin puolue. Kannatus korreloi sen kanssa, käyttääkö nuori Tiktokia.  

Imagen haastattelussa yksi raportin kirjoittajista, taloustieteen professori Janne Tukiainen arveli yhteyden johtuvan näinkin jalostuneesta mekanismista:  

”Ei lueta Hesaria, Yleä ja Imagea vaan katsotaan netistä mitä sattuu, ja pian algoritmi ohjaa Sebastian Tynkkysen (ps) videoihin.” 

Vuosi sitten nuori ilmastoaktivisti kertoi Journalistiliiton tapahtumassa, ettei hän lue Hesaria, koska ilmastonmuutos ei kuulemma näy Hesarissa. Toimittajat yleisössä kuuntelivat hiljaa. Ehkä hekään eivät olleet lukeneet sen viikon Hesareita. 

Pääkaupunkiseudun tiedostavat parikolmekymppiset tuntevat Instagramissa trendaavat humanitaariset kriisit, mutta paljastavat tietokirjajulkkareissa, etteivät tiedä kuka on Mika Aaltola. Antikapitalistiset iskulauseet ovat luoneet ympärilleen yhteisön, mutta systeemi on jäänyt etäiseksi. 

Some voi toimia moraalikompassina, mutta ennen kuin lähtee suunnistamaan suomalaisessa yhteiskunnassa, voi olla hyödyllistä avata joskus jokin muukin sisältö kuin aktivistin päivitys Sudanin tilanteesta. 

Hesarissa riittää haukuttavaa, mutta voidakseen kritisoida Hesaria pitäisi joskus lukea sitä. 

Nuoriso polarisoituu, mutta poteroita oikealla ja vasemmalla yhdistää epäluuloisempi suhtautuminen Journalistin ohjeisiin sitoutuneeseen mediaan kuin somelähteisiin. Kyynisimmät huomauttavat, ettei suurta eroa ole, eivätkä ole täysin väärässä. 
Perinteinen media ruokkii polarisaatiota poimimalla somesta kärkkäitä aiheita, joita käsitellään tänään varastamisen hyväksyvän antikapitalistin ja huomenna varastamista vastustavan kauppiaan vinkkelistä. Ansaintalogiikkapaniikissa muotoillut klikkiotsikot tuovat yleisöä, mutta ryntäys ei ymmärtääkseni koostu nuorisosta. Etusivulle nostettu juttu asiantuntijan antamasta synninpäästöstä ilman pikkuhousuja kuntosalilla treenaaville saa kysymään, miksi tilaisin lehden, kun samat vertaistuelliset fiilikset hiertävistä alushousuista voi hakea jonkun muun jo maksamasta mainoksesta influensserin Instagramissa. 

Olisiko aika unohtaa somen apinointi ja tarjota nuorille sitä, mitä some ei voi antaa? Mitähän se voisi tänä päivänä olla? 

Suomen nuorimpaan istuvaan kansanedustajaan Olga Oinas-Panumaan (kesk) voi tutustua hänen Youtube-kanavallaan. Täältä voit vaihtoehtoisesti lukea, onko hänessä muuta kiinnostavaa kuin omasta elämästä kertovat my day -videot.