Sinulle on posti@

Tulevaisuuden kerskakulutuksen kuva ei ole uusi kauppakeskus, vaan millenniaalipinkin värinen postilaatikko.

T:Teksti:

|

K:Kuvat: Viivi Prokofjev

Kaipaisitko tänä iltana uuden mekon, viinipullon, särkylääkkeitä? Jos asuisit Keski-Euroopassa, vaatisi vain pari klikkausta Amazoniin ja kuriiri toisi haluamasi hyödykkeet kotiovellesi tuota pikaa.

Suomi on sen verran syrjässä, että kuljetuksissa kestää useimmiten päiviä. Kotona ei kuitenkaan tarvitse odotella, kun tavarat voi yhä useammin hakea itse postiautomaatista. Lyhyessä ajassa Suomeen on noussut maailman tihein postiautomaattiverkko. Helsingin Sanomien mukaan maassa oli vuonna 2019 noin 1700 postiautomaattia, ja määrä on nopeassa kasvussa.

Systeemi toimii. Se varmasti vähentää kuljettajien ja kuluttajien säätöä ja kioskityöntekijöiden mahdottoman suuria pakettikasoja. Samalla se tekee nettishoppailusta entistä houkuttelevampaa.

Näky lähipostitoimistossani muistuttaa Spike Jonzen Her-elokuvassa visioidusta Google-futurismista: uutuuttaan hehkuvia, millenniaalivaaleanpunaisen värisiä tai peiliseinäisiä lokeroita hillitysti valaistussa tilassa.

Kun laatikkoon syöttää koodin, ovi aukeaa hiljaa. Sisällä odottaa laatikollinen kosmetiikkatuotteita. On vaikea päättää, mikä hetki on paras: se, kun löytää netistä juuri sen, mitä kuvittelee aina etsineensä, odottamiseen liittyvä jännitys vai paketin unboxaaminen kotona. Käyttökokemus on miltei niin miellyttävä, että tuntuu kuin tuotteet olisivat teleporttautuneet lokeroon suoraan internetin ideamaailmasta.

Se on tarkoituskin. Amazonin perustaja Jeff Bezos on kommentoinut, ettei halua asiakkaiden miettivän, kuinka kauan kuljetus kestää ja miten se tapahtuu. Amazonin toimintafilosofiassa keskeistä on äärimmäinen tehokkuus, ja sen ehdoilla yritys on tehnyt työntekijöistään ihmisautomaatteja, joiden jokaista liikettä valvotaan. Amazonin nopeus on kiihdyttänyt muidenkin yritysten kuljetusprosessien vauhtia.

Kun shoppailua ei tarvitse ajatella, kokonaiskulutus väistämättä kasvaa, kirjoittaa Samanth Subramanian The Guardian -lehden artikkelissaan. Elämässämme on Subramanianin mukaan yhä vallitsevampana tunne, että kaikki on periaatteessa koko ajan ulottuvillamme. Iso infrastruktuuri rekkoineen, pakkausmateriaaleineen  ja varastotyöntekijöineen on häivytetty olemattomiin. Esineet odottavat materialisoitumistaan kotiimme (jos vain on rahaa).

Samaan aikaan kun puhutaan hitaamman kuluttamisen ja kestävän elämäntyylin puolesta, nettikauppa, josta olen kerran tilannut alusvaatteita, lähettää minulle viikoittain meiliä otsakkeella WE’VE MISSED YOU, DOLL! ja lupaa 25 prosentin alennuksia. Vain tänään, doll!

Tulevaisuuden kerskakulutuksen kuva ei ole Mall of Triplan siivottomina notkuvat halpavaatekasat, vaan minimalistiset, yksityisyyttä henkivät postiboksit. Niiden tyyli mukailee New York Magazinen kuvaileman ubiikin millenniaaliestetiikan ihanteita, joka näyttää aina siistiltä sekä uudelta ja siten kutsuu inklusiiviseen kulutusjuhlaan.

Laatikoiden sisällä on tuotteita, joita olet halunnut jo pitkään – tai oikeastaan algoritmi on valikoinut ne ja tarjoillut ne juuri sinulle.