Ovelle koputetaan. Isä hyvästelee perheensä, ottaa kassinsa ja astuu sarkapuvussa ulos. Kuorma-auto odottaa. ”Sitten mennään eikä pelätä”, sanoo Antero Mertaranta ja hyppää joukkoineen rekan lavalle Canal+ -kanavan Karjala-jääkiekkoturnausmainoksessa.
Kanavajohtaja Jukka Raatikainen, mitä haluatte mainoksella viestittää?
”Mainoksessa ei ole kyse sotaan vaan yhdessä seikkailuun lähtemisestä. Jääkiekon MM-kisat on yksi ainoa tapahtuma, joka yleensä kokoaa koko Suomen kansan yhteen.”
Katsojana tulkitsin, että jääkiekkoturnaukseen ja Karjalaan sotimaan lähtemistä verrattiin toisiinsa.
Miesten näkökulmasta on eri fiilis kuin naisten näkökulmasta. Miehethän tekevät paljon kimpassa asioita.
Ai naiset eivät tee?
”En sanonut, että naiset eivät tee. En näe, että miehet ovat lähdössä sotimaan. Eihän siinä ole aseitakaan missään.”
MTV Median markkinointijohtaja Anu Perrotta rinnastaa sodan jääkiekkokaukaloiden taisteluihin. Katsojat ovat huomanneet saman.
”Emme missään nimessä halua lietsoa mitään, jotka viittaisi sotaan lähtemiseen. Se ei kuulu meille. Miehet ovat lähdössä Suomen väreissä tekemään maailman parasta tv-ohjelmaa.
Tässä on vain mielikuvista kysymys.”
Millaisia ajatuksia luulet mainoksen herättävän henkilössä, jonka ovelle on yöllä kolkutettu ja pyydetty autoon, joka on vienyt rintamalle Karjalaan?
”Heille tulee varmaan mieleen muistoja menneisyydestä. Silloinkin Suomen kansa oli yhtenäinen, kun oli tilanne, miksi piti olla yhtenäinen. Missään ei sanota, että miehet olisivat lähdössä sotaan. Voihan olla, että he ovat lähdössä kertausharjoituksiin tai näytelmäkerhon kokoukseen. Jos katsoo mainosta liian tarkkaan, päätä alkaa varmasti särkeä.”
Maria Ruuska