Nörtit ovat kaikkialla. He hallitsevat politiikkaa, bisnestä ja pop-kulttuuria. Nyt he ovat muokanneet yhteiskunnasta itselleen sopivan.
”Haluan, että jokaisesta lapsesta kasvaa nörtti. Vastustakaa yhteiskunnan painetta anti-intellektuaalisuuteen! Olkaa ylpeästi älykkäitä!”
Gerald Sussman, palkittu tekoälyn tutkija MIT:istä, kehotti vuonna 1993 nörttejä ulos kaapista. Hänen mielestään tulevaisuus oli niiden, jotka ”arvostavat opiskelua ja oppimista enemmän kuin kilpailua siitä, kuka on suosituin”. Nörtit ympäri maailmaa vastasivat Sussmanin kutsuun.
1990-luvulla New Yorkin osavaltiossa juhlittiin Geek Pride Festivaleilla, Espanjassa 25. toukokuuta julistettiin Geek Pride Day:ksi (silloin juhlitaan ensimmäisen Star Wars -elokuvan julkaisua, Linnunradan käsikirja liftareille -kirjojen inspiroimaa Pyyhepäivää ja Terry Pratchettin kirjaan viittaavaa päivää Glorious 25 May). Suomessa Irti elämästä -yhdistyksen jäsenet kipusivat irkkaamaan Helsingin rautatieseman matkatavaralokeroihin. Samaan aikaan kun uuden nörttisukupolven itsetunto kasvoi, nörteistä tuli hitaasti, kulissien takana kuten nörteille sopii, maailman tärkeimpiä ihmisiä.
Muu maailma huomasi tämän uuden vuosituhannen kynnyksellä. Katseet kääntyivät Silicon Valleyn suuntaan, mistä käsin nörtit johtivat maailman teknologiateollisuutta. Kansa hamusi uusimpia nörttien keksimiä laitteita ja rukoili, etteivät laitteet menisi rikki, kun vuosituhat vaihtuu. Jolleivät nörtit pelastaisi maailmaa Y2K:lta, lentokoneet alkaisivat putoilla, pankit kaatuisivat ja ihmisten henkilötiedot katoaisivat.
Seuraavassa vaiheessa, 2000-luvun lopulla, kaikista tuli nörttejä. Älypuhelimien applikaatioita (huomatkaa nörttijargon) vertaillaan niin päiväkodeissa kuin vanhustentaloissakin. Kahvilassa täytyy olla wifi. Baarissa voi huoletta aloittaa keskustelun siitä, kumpi on kovempi jätkä, Magneto vai Professori X.
Nörtit ovat valloittaneet maailman.
Ensin vallataan Hollywood
Ensimmäisenä nörtit valtasivat pop-kulttuurin. Siihen oli kaksi syytä: ensinnäkin nörteille kannattaa suunnata kulttuurituotteita, toisekseen nörtit alkoivat itse tuottaa niitä.
”Nörtit ovat uusi musta”, sanoi televisioyhtiö NBC:n varajohtaja Teri Weinberg vuonna 2007. Sinä vuonna 20 prosenttia Yhdysvaltain isojen kanavien prime-time -ohjelmistosta oli tavalla tai toisella nörttitavaraa: scifiä, fantasiaa tai supersankareita. Toki tällaisia sarjoja oli ollut ennenkin, Star Trekista Salaisiin kansioihin, mutta nyt tuntui siltä, ettei suurta tv-tuotantoa kannattanut tehdä ilman nörttielementtiä.
Kaukana ovat ajat, jolloin suomalaisnörtit odottivat Star Trekin uutta jaksoa kolmoselta. Jos joku nörtti vielä katsoisi jotakin telkkarista, hän olisi voinut seurata Suomessa ainakin sarjoja Terminator: Sarah Connorin aikakirjat, Dollhouse, Myytinmurtajat, Heroes, Rillit huurussa, Daria, Taisteluplaneetta Galactica, Buffy vampyyrintappaja, Angel, Game of Thrones – kaikki nörttien tekemiä sarjoja nörttejä kiinnostavista aiheista.
Nörtit ovat haluttu kohderyhmä. Sarjojen, elokuvien ja musiikin jako ilmaiseksi netissä on vain yksi puoli nörttikulttuuria – toinen on rahan käyttö nörttikrääsään. Nörttikulttuuriin kuuluu intohimoinen keräily ja se, että elokuva tai televisiosarja otetaan kokonaisvaltaisesti haltuun. Ostetaan sarjaan liittyvä videopeli, dvd-boksi, t-paita ja muki, tilataan kaikki ohjaajan edelliset elokuvat.
Perinteiset nörttiammatit ovat hyvin palkattuja, joten nörteillä on varaa tilata platinabokseja 1980-luvun B-luokan kulttielokuvista. Nörttien fanitus on laadultaan kaikenkattavaa ja intohimoista: nörttien omakseen ottama ohjaaja voi luottaa siihen, että rakkautta riittää vielä vuosikymmenen päästä. Nörtit ovat myös varhaisia omaksujia: tavaran valmistaja tietää, että nörtit ostavat uusimman vimpaimen, keskustelevat siitä foorumeilla ja hypettävät sitä sosiaalisessa mediassa.
Nörtit ovat valloittaneet myös elokuvamaailman. Fantasiaromaanien ja supersankarisarjakuvien parissa kasvaneet nörtit ovat nyt aikuisia, ja he tekevät elokuvia intohimonsa kohteista.
Säälittävä rillipäänörä, joka koulussa fanitti 1960-luvun scifi-sarja Thunderbirdsia ja uppoutui fantasiamaailmoihin, ohjasi aikuisena maailman katsotuimman trilogian Sormusten herrasta.
Tänä vuonna maailman suosituimmat elokuvat ovat olleet Harry Potter ja Kuoleman varjelukset 2 (nörtiksi julistautuneen kirjailijan tarina itsetuntonsa löytäneestä nörtistä) ja Transformers: Kuun pimeä puoli ( jättiläisrobotit taistelevat). Viime vuonna top-5:ssa olivat Liisa Ihmemaassa (nörtti-idoli Tim Burtonin uusin), Harry Potter ja Inception (unimaailmoissa operoiva scifi-action). Toissa vuosi näytti samalta: Avatar, Harry Potter ja Transformers.
Vuonna 2008 maailman katsotuin elokuva oli Batman-leffa Yön ritari, joka todisti, että nörttileffoilla menee hyvin paitsi rahallisesti, myös taiteellisesti. Yön ritari voitti kasan maailman tärkeimpiä elokuvapalkintoja ja Jokeria näytellyt Heath Ledger oli niin loistava, että sai Oscarin vaikka oli kuollut. Se rillipäänörän ohjaama Sormusten Herra oli toki tyhjentänyt Oscar-pöydän jo vuonna 2003.
Baarissa voi huoletta aloittaa keskustelun siitä, kumpi on kovempi jätkä, Magneto vai Professori X.
Vuonna 1984 valmistunut nörttikansan kulttielokuva Revenge of the Nerds kertoo college-nörttien taistelusta heitä kiusaavia atleetteja vastaan. Nyt ajat ovat muuttuneet ja nörtit nousseet arvostetuimpien oppilaitosten kunnioitetuimmaksi opiskelija-ainekseksi.
Kun nörteistä on lisäksi tullut pop-kulttuurissa ihailtuja hahmoja, oli vain ajan kysymys, milloin hockey-jätkät alkaisivat tuntea alemmuutta. Ja katso, Jeff Tremaine, Jackass-elokuvien ohjaaja ja The Dudesons in America -sarjan tuottaja valmistelee elokuvaa nimeltä Revenge of the Jocks. Siinä kolme entistä collegen urheilusankaria yrittää pärjätä nörttien hallitsemassa maailmassa.
Elokuvan käsikirjoittivat Rami ja Ethan Cohen, mutta veljekset taisivat olla liian suopeita nörteille – onhan heidän kynistään lähtöisin muun muassa Idiocracy, satiiri, jossa tarkastellaan miten maailmalle käy, jos nörtit katoavat (huonosti). Veljekset syrjäytettiin ja käsikirjoituksen viimeisteli I ™¥ Huckabees-elokuvan kirjoittanut Jeff Baena.
Jos nörtit ovat ottaneet haltuun television ja elokuvat, he ovat myös antaneet suurelle yleisölle jotakin: videopelit. Ensin ne olivat lasten hupia. Sitten niistä tuli nörttikamaa, ja sellaisina ne pysyivät melkein 20 vuotta. 1990-luvun lopulla videopelien myynti alkoi kasvaa huimasti, ja niistä tuli osa jokapäiväistä elämää.
Sen huomasi pienistä merkeistä: Cosmopolitan listasi halutuimpia joululahjapelejä ja itärannikon räppärit esittelivät MTV:llä bling-autoihinsa asennettuja Playstationeita.
Vuonna 2008 videopelibisneksestä tuli ainakin jollain mittarilla länsimaiden suurin kulttuuriteollisuuden ala. Tuolloin esimerkiksi Britanniassa myytiin pelejä yli neljällä miljardilla punnalla (5,06 mrd euroa), mikä on enemmän kuin dvd- ja musiikkimyynti yhteensä ja neljä kertaa enemmän kuin elokuvien lipputulot.
Suomalaisen tietokonepelaajan keski-ikä on 33 vuotta, alle kaksikymppisistä 97,4 prosenttia pelaa tietokonepelejä ja yli 70-vuotiaistakin joka viides. WiiFit-peleillä kohotetaan Suomen armeijan sotilaiden ja vanhainkodin asukkien kuntoa, ratikassa Angry Birdsiä sormeilevat rinnakkain pikkutyttö ja pukumies. Videopelejä pelataan tasaisesti kaikissa yhteiskuntaluokissa. Ne ovat kaikin puolin kulttuurin valtavirtaa.
Jostain syystä nörttien omanarvontunto ei yllä pelien sisältöön. Pelien päähenkilöt ovat fyysisesti ylivoimaisia sporttihirmuja, jotka etenevät elämässä ampumalla ja hakkaamalla. Isoista peleistä ainoastaan Half-Lifen päähenkilö Gordon Freeman on filosofian tohtori ja rillipäänörä, mutta hänkin ratkaisee ongelmat älyn sijaan lähitaisteluun soveltuvalla sorkkaraudalla.
Se lienee myönnytys, joka nörttien oli tehtävä voidakseen ansaita rahaa rakkaimmalla harrastuksellaan. Niin, pelien tekeminen on yhä tiiviisti nörttien hallussa – heidän, jotka kasvoivat pelaten ja ohjelmoiden niitä.
Nörtistä geekiksi
Se, että nörtit pitelevät käsissään suurta osaa maailman viihdebisneksestä, on vaikuttanut siihen, mikä on mielestämme kaunista ja haluttavaa. Fantasiamaailmat haltiakorvineen, kääpiöineen ja maagisine taisteluineen olivat vielä parikymmentä vuotta sitten nörttien omaa estetiikkaa, jota löytyi vain roolipeleistä ja fantasiakirjoista ( joita kuluttivat vain nörtit).
Vuonna 2001, samaan aikaan kuin Angelina Jolie teki lihaksi teinipoikien märkien unien kohteen Lara Croftin, tytöt ympäri maailman huokailivat Orlando Bloomin superseksikkäille haltiakorville.
Kun nörteistä tuli maailman valtiaita ja kaikki halusivat ryhtyä nörteiksi, tarvittiin uusi sana. Sana, joka kuvaisi tyylikästä, sosiaalisesti lahjakasta, deodorantin omistavaa nörttiä. Se sana oli geek.
Geek laajentaa nörtin käsitystä: se on henkilö, joka on intohimoisen kiinnostunut jostakin, olkoon se sitten matematiikka, teatteri, sarjakuvat tai kutominen. Geekiksi on helppo ryhtyä, onhan jokainen intohimoisen kiinnostunut jostakin.
Ja kun sana on kerran keksitty, tavikset ja julkkikset viljelevät sitä tiuhaan. Nörttiydestä tuli muotia – asia, jonka ei pitänyt olla mahdollista. Eikä tällä viitata vain nörteiltä omaksuttuun vaatemuotiin, paksusankaisiin silmälaseihin ja slipovereihin. Nörttiys, anteeksi geekkeys, elämäntapana on muodissa.
Nörttislangista tuli mainstreamia. LOL! Ja enemmänkin, siitä tuli pissis-kieltä, siis OMG.
Geekeiksi, nykyisiksi tai entisiksi, ovat julistautuneet vuorotellen Oprah, Jessica Alba, Tobey Maguire ja hallitseva miss USA Alyssa Campanella. Kaikki eivät sulata tällaista kaapista tuloa. Kun Megan Fox pukeutui Star Wars -fanipaitaan, nörtit tuhahtelivat, että Fox kuvitteli kapinallisten tuhonneen Imperiumin suuren laivaston Yavinin taistelussa. Tämä kuuluu muoti-ilmiön kehitykseen: jotkut haluavat korostaa olleensa geekkejä ennen kuin Vogue esitteli geek-muotia kansijutussaan huhtikuussa 2010.
Nörttejä vastaan ei kannata sotia
Jos pop-kulttuurin visuaaliset osa-alueet ovat nörttien hallussa, miten lienee musiikin laita? Nörttimusiikki on elävä genre, mutta geek-rock-bändit kuten Weezer, They Might Be Giants ja Nerf Herder ovat marginaalissa.
Nörttiskenen ulkopuolella vain harva tunnistaa hip hopin alalaji nerdcoren tunnetuinta edustajaa MC Frontalotia, eikä nintendocore, Nintendon vanhojen pelien musiikkeja rockiin yhdistelevä tyyli, ole saanut juurikaan suosiota muiden kuin hc-fanien keskuudessa.
Nörtit eivät ehkä valloita stadioneja, mutta he tekivät jotain muuta: mullistivat musiikibisneksen.
Kun yliopistonörtti Shawn Fanning julkaisi Napsterin vuonna 1999, musiikkiteollisuus olisi voinut liittoutua nörttien kanssa. Sen sijaan levy-yhtiöt päättivät julistaa sodan nörttejä vastaan – sodan, jonka ne hävisivät. Nörtit ovat jakaneet musiikkia ( ja paljon muutakin) ilmaiseksi toisilleen niin kauan kuin se on ollut teknisesti mahdollista, ja nyt niin tekevät kaikki.
Levy-yhtiöt maksavat kovaa hintaa siitä, etteivät ymmärtäneet tehdä rahaa musiikin nettilevittämisellä ja -jakamisella silloin, kun siihen vielä oli mahdollisuus.
Vaikka levy-yhtiöt vielä käyvätkin hävittyä sotaa, nörtit ovat siirtyneet eteenpäin. He ovat tehneet sen, mitä suuret firmat väittävät mahdottomaksi: ansainneet rahaa musiikin jakamisella internetissä.
Artisti nimeltä Girl Talk, oikealta nimeltään Greg Gillis, on hyvä esimerkki nörttien tavasta ajatella asioita uudesta kulmasta.
Girl Talk teki levyn Feed the Animals, joka on hieman alle tunnin mittainen remix noin 300 kappaleesta, jotka hän on piratisoinut ja joita hän käyttää ilman lupaa. Girl Talk julkaisi levyn sivuillaan, jossa kuuntelijat saivat maksaa siitä valitsemansa summan. Idea toimi, ja lukemattomat kulttuurilehdet ja -sivustot Pitchforkista Rolling Stoneen ja Time Magazinesta Wirediin listasivat Feed the Animalsin vuoden parhaiden levyjen joukkoon.
Mitä sitten? Radiohead julkaisi levyn maksa mitä haluat -periaatteella jo vuonna 2007, vuotta ennen Girl Talkia. Totta, mutta sillä oli takanaan vankka fanipohja ja isolla rahalla pyörivät taustajoukot. Girl Talk on kudosteknologiaan erikoistunut lääketieteen tekniikan opiskelija Pittsburghin lähiöstä, ja silti, nörttien kehittämän musiikinjakokulttuurin ansiosta, hänestä tuli juhlittu artisti, jonka kotikaupunki julisti joulukuun seitsemännen Gregg Gillis -päiväksi.
Nörtit hallitsevat taloutta
Yhtä aikaa kulttuurin kanssa nörtit valtasivat bisneksen. Länsimaiden liukuminen teollisuusyhteiskunnista tietoteollisuusyhteiskunniksi teki nörteistä kuninkaita. Steve Jobs, Bill Gates ja Mark Zuckerberg ovat vain esimerkkejä siitä, mitä tapahtui, kun nörttien nippelitiedolla alettiin 1990-luvun alussa tehdä rahaa. Tietotekniikan hallitseminen teki peruskoulujen päähänpotkituista matikkanörteistä varteenotettavia bisnesmaailman pelaajia.
Ominaisuudet, jotka tekivät nörteistä koulun pohjasakkaa, ovatkin työnantajien arvostamia. Kukapa ei haluaisi palkata fiksua, työlleen omistautunutta, peräänantamatonta, omaperäistä ihmistä. Nörtti on haluttu työntekijä: hän tekee palavalla intohimolla sitä, mikä muiden mielestä on vaikeaa tai tylsää.
Nörttien keskuudessa syntyi hokema, jolla aikuiset lohduttivat koulussa kärvisteleviä älypäitä: If you know the definition of ”schadenfreude” in elementary school, you`ll probably get to experience that very feeling at a school reunion one day.
Niin, ala-astetta nörtit eivät ole vielä valloittaneet. Siellä puhuu edelleen nyrkki.
Maailmassa tarvitaan enemmän ja enemmän ammattilaisia aloille, jotka pitkään oli varattu nörteille. Ohjelmoijia ja videopeliteollisuuden työntekijöitä ei ehditä kouluttaa tarpeeksi. Nörttitaidoista on etua missä vain: mitä paremmin ymmärrät tietokoneita ja käytät nettiä, sitä kovempi jätkä olet melkein millä tahansa alalla. Suomen vientiteollisuus on 1990-luvulta lähtien ollut nörttien käsissä. Ensin Nokia nosti Suomen lamasta, nyt Roviosta ja tietotekniikan start up -yrityksistä odotetaan seuraavia lippulaivoja.
Nörtit astuvat politiikkaan
Viimeisenä nörtit ottivat haltuun politiikan.
Vuoden aikana maailmanpolitiikan ovat panneet sekaisin Assange ja Anonymous, kaksi peluria, jotka tulevat presidenttien, pääministerien, keisarien ja maailmanpolitiikan asiantuntijoiden tutkien ulkopuolelta. Vallanpitäjät niin lännessä kuin arabimaailmassakin ovat avuttomia nörttien edessä. Yksikään poliitikko ei voi enää sivuuttaa heitä, eikä yksikään vallankumousjohtaja aliarvioi sosiaalista mediaa.
Nörtit ovat maailman vaikutusvaltaisimpia ruohonjuuritason poliittisia toimijoita – siitäkin huolimatta, ettei nörttejä voi niputtaa yhdenkään puoluekannan alle. Mutta on nörttejä myös maailman huipulla: presidentti Barack Obama keräilee Hämähäkkimies- ja Conan Barbaari -sarjakuvia, kieltäytyy eroamasta älypuhelimestaan edes nukkuessaan, poseeraa Valkoisen talon sivuilla Teräsmies-patsaan kanssa ja väläyttää kannattajilleen vulcanuslaisen tervehdyksen.
Takaisin autotalleihin
Nörttiskene on kyllä valmis nauttimaan sille suunnatusta pop-kulttuurista, ja harva jää kaipaamaan stereotypioita hikiläikistä ja rasvatukasta. Mutta suloinen yhteisöllisyys ja tunne erityisyydestä ovat poissa.
Nörttien sisäpiirivitseistä on tullut maailmanlaajuisia. Republikaanipoliitikko Mike Huckabee teki vuoden 2008 Yhdysvaltain presidentinvaaleissa sarjan televisiomainoksia, joissa hän kertoi Chuck Norris -vitsejä. Kesken Macy`s-tavaratalon kuuluisan kiitospäivän paraatin karnevaalivaunusta könysi Rick Astley laulaen kappalettaan Never Gonna Give You Up. Rickrolling, jolla nörtit joitakin vuosia sitten kiusasivat toisiaan, on niin kuuluisa vitsi, että sen voi panna paraatiin ja olla varma, että kuusivuotiaat ja heidän kotiäitinsä ymmärtävät.
Noloja lausuntoja kommentoivat remixit olivat alun perin nörttien keksintö. Nyt jokainen juppi, hippi ja punkkari vääntää pilavideoita Teuvo Hakkaraisen neekeriukko-kommentista. Kovakantisia Lolcat-kirjoja saa Suomalaisesta kirjakaupasta.
Nörttiä harmittaa. Hän katsoo historiaansa ja sulkeutuu autotalliinsa kolvaamaan kasaan Commondore 64:n jäänteitä voidakseen pelata retropeliä vuodelta 1983. Siitä ei ainakaan tule suosittua. Nörtti on rikas, voimakas ja haluttu, mutta hänpä ei suostukaan pelaamaan julkisuuden säännöillä. Mitä nörtti tekee nyt, kun hän on valloittanut maailman?
Sitä, mitä nörtit ovat tehneet alusta asti: haistattaa valtavirralle paskat ja painuu kotiinsa irkkaamaan.
Lähteet: Pelaajabarometri 2010 Robbins, Alexandra: The Geeks Shall Inherit the Earth: Popularity, Quirk Theory, and Why Outsiders Thrive After High School The Guardian, The New York Times , The Independent, Wired
Sanat Maria Pettersson
Kuvat Antti Puomio