Helene Auramo on nuori, nainen ja johdossa. Sosiaalisen median konsulttiyrityksen toimitusjohtajasta ja Indiedays-muotiblogiportaalin perustajasta ei koskaan pitänyt tulla yrittäjää, eikä liiemmin uusmedianörttiä.
Helene Auramon, 28, ei pitäisi olla tässä. Sosiaalisen median konsulttiyrityksen Zipipopin toimitusjohtaja ja sosiaalisen median asiantuntija Auramo kiinnittää henkseleitään vanhassa kokoussalissa Helsingin keskustassa, mutta alun perin hänet piti kuvata Helsingin Pörssiklubilla. Kuvauslupaa herrainklubin perinteitä vaalivalle kerholle ei kuitenkaan herunut. Tilat on tarkoitettu ainoastaan 1 461 mies jäsenen käyttöön, kuului vastaus.
Auramon ei pitäisi olla tässä toisestakaan syystä. Hänestä ei koskaan pitänyt tulla yrittäjää, eikä liioin uusmedianörttiä. Jos asiat olisivat menneet toisin, esimerkiksi Valio tai TDC eivät hyödyntäisi toiminnassaan sosiaalisia medioita – eivät ainakaan Zipipopin ohjeistamana. Ja jos asiat olisivat menneet toisin, 140 000 muotiblogien ystävää olisi ilman Indiedays-blogiportaalia. Auramo on yksi Suomen suurimman nuorten naisten nettimedian perustajista.
Kuinka tässä näin kävi?
”Tähän on tulossa lasiseinä. Tuohon taas videotykki, jotta tässä voidaan kokoustaa. Ja täällä on tällainen pieni huone, koppi. Ehkä tästä voisi tehdä toimistohuoneen. Tiedätkö ketään taikkilaista, joka voisi olla kiinnostunut tekemään sisustussuunnitelmaa?” Auramo kysyy.
Heti ensitöikseen hän kierrättää Zipipopin uusissa Töölössä sijaitsevissa tiloissa. Ne ovat vielä vaiheessa, sillä edelliset vuokralaiset lähtivät livohkaan, huhujen mukaan Ruotsiin, mikä aiheutti aikatauluissa hässäkkää. Avarammat tilat tulivat kuitenkin tarpeeseen, Auramo kertoo.
Vuonna 2007 perustetun yrityksen kokoonpano on kasvanut kolmesta yhdeksään, ja uusia työntekijöitä haetaan parhaillaan. Viime vuonna sen liikevaihto nousi yli 500 prosenttia, ja kasvu vaikuttaa jatkuvan. Viime vuonna Tietoviikko nimesi Zipipopin lupaavimmaksi start-up-yritykseksi tieto- ja viestintätekniikka-alan asiantuntijoille tehdyn kyselyn perusteella. Kesällä Auramo oli ehdolla Suomen Microsoftin ja Talouselämä-lehden Vuoden Innovaatiojohtaja -tittelin saajaksi.
Sosiaalisen median konsulttiyrityksille on nyt kysyntää. Konsulttiyrityksiä ja mainostoimistoja tulee koko ajan lisää, ja yhden ihmisen toimistoja tuntuu Auramon mielestä olevan vähän liikaakin. Mistään 1990-luvun loppuun verrattavasta it-hypestä ei silti ole kyse.
Jotain on opittu, eikä törsäily ole enää samanlaista kuin ennen. Ei vaikka uusista tiloista löytyy sauna ja baari, josta tulee iltaisin Zipipub, kuten Auramo vitsailee.
”Sellaista meininkiä, että läppärillekin on tyyliin oma taksi, ei näe enää missään. Raha on tiukassa. Jossain Arctic Startupin Arctic Eveningeissä kukaan ei tilaa samppanjaa koko jengille. Enemmänkin se on sitä, että juodaan olutta ja kehitellään ideoita yhdessä, ollaan tosi jalat maassa. Jos joku epäonnistuu, siitä puhutaan. Siinä mielessä se on tosi rehellistä – kukaan ei leiju.”
Enää ei myöskään myydä tyhjää.
”Jos mietin vaikka meidän yritystä, mitään kuplaa ei ole, kun emme ottaneet lainaa eikä meillä ole miljoonasijoituksia taustalla. Ja me myydään asiantuntijuutta, joka ei katoa”, hän huomauttaa.
Auramo itse on hankkinut asiantuntijuutensa Kauppakorkeakoulusta ja Taideteollisen korkeakoulun medialaboratoriosta, jossa hän tekee toista maisterintutkintoa. Toimitusjohtajan ja yrittäjän palli on kuitenkin kaikkea muuta kuin mitä hän oli suunnitellut. Auramon isä on rakennusalan yrittäjä, ja hän kertoo nähneensä pahimman laman seuraukset kotona.
”Yrittäjän ammatti oli lapsuuden haaveista kaukana. Suhtauduin yrittäjyyteen tosi negatiivisesti. Halusin lentoemännäksi tai opettajaksi – kattelin, mitä muut aikuiset ympärillä tekee. En mä pienenä uskaltanut ajatella, mitä musta tulee isona, en ainakaan mitään hienoa.”
Auramo oli tunnollinen koulussa, mutta lukion jälkeen hän oli vähän hukassa. Jopa niin, että päätti kavereiden tavoin pyrkiä sihteerikouluun. Pääsykokeen psykologiset testit eivät kuitenkaan menneet nappiin.
”Siellä kysyttiin, että mitä kadehdit miehissä tai mikä miehillä on naisia paremmin. Vastasin että he pääsevät helpommin johtajiksi. Ei mikään ylläri siis, etten sinne sopinut”, Auramo sanoo ja rämähtää nauruun.
Välivuoden jälkeen hän päätti hakea Kauppakorkeakouluun. Jotain tuntui kuitenkin puuttuvan.
”Mietin moneen kertaan kauppiksessa, onko tämä mun hommaa. Kun menin Taikkiin, tuntui että musta tuli luovempi. Yhtäkkiä alkoi tulla paljon ideoita, joista olisi voinut tehdä yrityksen. Aloin ekaa kertaa uskoa, että mustahan voi tulla mitä vaan. Kauppiksessa piti olla aina bisnesplänit ja nämä ja nämä ja nämä kunnossa, Taikissa ne pelot lähti.”
Toisin kuin alanvalinnan perusteella voisi kuvitella, Auramo ei ollut pienenä tietokonenörtti. Suurin oppi on tullut Zipipopin myötä.
”En mä osaa koodata ollenkaan, mutta tykkään suunnitella palveluita ja konseptoida.”
Idea yrityksestä syntyi Kampin viidennessä kerroksessa sijaitsevassa Johto-caféssa kun Auramo sekä kurssikaveri ja yrityksen toinen perustaja Richard von Kaufmann tekivät koulutyötä. Nykyinen sosiaalisen median asiantuntijayritys aloitti tekemällä sitä, mitä nyt opettaa. Alkuaikoina se suunnitteli tapahtumajärjestämiseen liittyviä tuotteita ja työkaluja, kuten Mennäänkö yhdelle -Facebook-sovelluksen ja Zipiko-mobiilisovelluksen.
”Niistä opittiin paljon yhteisöllisyydestä ja siitä, miten sosiaalinen media toimii. Tuotekehitystä tehdessämme yritykset alkoivat pyytää meiltä Facebook-sovelluksia. He halusivat oppia sitä mitä me osattiin. Sitä kautta me siirryttiin pikku hiljaa konsultoimaan suuria yrityksiä.”
Tänä päivänä zipipopilaiset kiertävät kouluttamassa yrityksiä sosiaalisen median kanavien käyttöön, puhuvat seminaareissa sekä tekevät yrityksille sosiaalisen median strategioita. Entä yrityksen tulevaisuus?
Auramon mukaan on vaikea sanoa, mitä he tekevät parin vuoden päästä.
”Ollaan kyllä varmasti netissä ja yhteisöllisyyden kanssa tekemisissä. Mutta en usko että se on samaa mitä tehdään juuri nyt – sehän tarkoittaisi että me ollaan jämähdetty.”
Jämähtämisestä ei Auramon tapauksessa oikein voi puhua. Hän on yksi Indiedays-muoti- ja -lifestyleblogiportaalin perustajista. Indiedaysillä on viikottain yli 140 000 kävijää, mikä tekee siitä Suomen suurimman nuorten naisten nettimedian. Auramo on myös vielä pari vuotta sitten pyörineen Digitytöt-videoblogin takana. Se opetti nuoria naisia nettiin liittyvissä asioissa. Hän on ollut perustamassa Style the City -nimistä videoblogia, bloggaa Tietoviikkoon ja on vastikään aloittanut HelloHelene-terveysblogin pitämisen, jossa hän postaa elämäntaparemontistaan ja laihduttamisesta.
Suunnitteilla on myös kaksi uutta osakeyhtiötä, joista toinen liittyy nettishoppailuun ja toinen healthcoachingiin, terveysvalmennukseen. Auramo nimittäin aloitti vastikään terveyskouluttajan opinnot yhdysvaltalaisessa Institute of Integrative Nutrition -opistossa. Luennot ja tentit tehdään verkossa, tietenkin. Se on Auramon mukaan tyypillinen ”Hele-esimerkki”, sillä hän innostuu helposti.
”Mua kiehtoo etsiä asioita, jotka puuttuvat tai joita voi kehittää eteenpäin. Itse olen sosiaalisessa mediassa paljon joka päivä ja käytän eri sovelluksia. Kai voi sanoa, että se on intohimo. Jos testaan uutta tuotetta, joka on hyvin tehty, saan kiksit. Usein myös näen kuvina, että `hei tän saman voisi tehdä tähän toiseen tarkoitukseen`”, Auramo sanoo.
Zipipopin tiimissä Auramo on tällä hetkellä ainoa nainen. Se, että yrityksen johdossa on nuori nainen, aiheuttaa välillä koomisia tilanteita. Se ei ole ihme, sillä perinteisesti yrittäjä on ollut keski-ikäinen mies. Eurooppalaisista yrittäjistä vain noin 30 prosenttia on naisia, ja Suomessa osuus on sama.
”On mua luultu sihteeriksi, useinkin. Vieläkin palaveriin mennessä huomaa, että asiakkaat eivät ole ajatelleet, että mä olen meistä se toimari. He kättelevät ehkä muut ensin ja sitten kun sanon, että Helene Auramo, toimitusjohtaja, ne kysyy, että mikä, mikä se sun titteli olikaan”, Auramo sanoo.
Hänestä tilanteet ovat hauskoja. Kun huomio kohdistuu tiimin miehiin, hän voi keskittyä tilanteen tarkkailuun.
”En kuitenkaan ole ikinä kokenut, että siitä olisi haittaa, että on nainen. Ehkä vakavasti otettavuuden kanssa voi joskus olla ongelmia, mutta ne on loppuneet, kun alan puhua.”
Yritystä perustaessaan Auramo tosin kertoo pohtineensa asemaansa ja esimerkiksi pukeutumista enemmän. Tuolloin sopivaa esikuvaa ei löytynyt.
”Silloin ajattelin, että jos tää homma tästä jatkuu, haluan olla esikuva uusille nuorille yrittäjille. Haluaisin sanoa, että olkaa vaan oma ittenne.”
Naisjohtajien vähyys näkyy myös yrittäjätapaamisissa, Auramo kertoo. Viime syksystä lähtien toiminut it-naisten yhteisö Future Female tuo hänen mukaansa siihen hyvää vaihtelua. Future Female on kolmen yrittäjänaisen perustama nuorten naisten verkostoitumistapahtuma. Keskustelutilaisuuksia on järjestetty jo muutama, ja toisella kerralla puhujana oli myös Auramo.
”Se on tosi hyvä juttu, ja ne oli molemmilla kerroilla täynnä. Ehkä se voi toimia sisäänheittojuttuna myös muihin yrittäjätapaamisiin – niihin voi olla vaikea lähteä, jos ei tunne ketään”, Auramo pohtii.
Onko kyseessä siis naisten vastine herrakerhoille?
”No. Mikä käsitys mulla on herraklubeista, niin sanoisin että Future Female on raikkaampi.”
Sanat Ann-Mari Huhtanen
Kuva Jarmo Katila
Kuka
Helene Auramo, 28, on sosiaalisen median konsulttipalveluita tarjoavan Zipipopin toimitusjohtaja, yhtiön osakas ja sosiaalisen median asiantuntija. Hän on myös yksi Indiedays-muoti- ja lifestyleblogiportaalin perustajista ja Tietoviikko-verkkolehden bloggaaja. Auramo pitää lisäksi elämäntaparemontista kertovaa HelloHelene-blogia.
Himottaa
”Uusi iPad2.”
Kaduttaa
”Se, etten lähtenyt yrittäjäksi aikaisemmin.”
Kyrpii
”Jos joku ottaisi multa viimeiset kolme vuotta pois.”