15. toukokuuta 2014
Teksti:

Suomalainen, ruotsalainen ja amerikkalai­nen menivät eläintarhaan katsomaan jättiläis­pandaa. Ruotsalainen mietti, kohtelevatko muut eläimet pandaa tasa-­arvoisesti. Amerik­kalainen mietti, miten eläimellä voisi tehdä ra­haa. Suomalainen mietti, että mitähän tuokin minusta ajattelee.

Kun televisio alkoi yleistyä suomalais­kodeissa 1960-­luvulla, valveutunut vasemmis­to oli huolissaan yhdysvaltalaisesta kulttuuri­-imperialismista. Kun näköradio lähettää jenkkiviihdettä ja komediaa, köyhtyykö oma kansallinen kulttuurimme, pohdittiin.

Kului 50 vuotta, mutta amerikkalaisia meis­tä ei tullut. Päinvastoin: sosiaalinen media käänsi kulttuuri-­imperialismin nurin päin. Koko maailmasta tuli suomalaisia.

Maailman suomalaistuminen alkoi, kun san­fransiscolaiset Kevin Systrom, 26, ja Mike Krieger, 24, perustivat palvelun nimeltä Instagram. Vuosi oli 2010. Älypuhelinsovelluksella pystyi jakamaan ja muokkaamaan neliönmuotoisia va­lokuvia. Puolitoista vuotta myöhemmin Facebook osti palvelun miljardilla dollarilla. Nyt Instagram on maailman nopeimmin kasvava sosiaalinen media, jolla on yli 200 miljoonaa käyttäjää.

Vaikka palvelu on yhdysvaltalainen, 60 pro­senttia sen käyttäjistä jakaa kuvia ja videoi­€¨ta muualta kuin Yhdysvalloista. Viime vuoden kuvatuin paikka Instagramissa ei ollut Times Square tai Disneyland vaan Siam Paragon, os­toskeskus Bangkokissa. Kuvavirta ei kulje enää vain Yhdysvalloista itään vaan kaikkialta maail­masta, no, yhdysvaltalaisille palvelimille, mutta myös matkapuhelimiin ympäri maailman.

Viime vuonna länsimaailma oppi uuden sa­nan. Selfie. Vaikka Apple asensi iPhonen 4:n etupaneeliin kameran jo neljä vuotta sitten, vasta viime vuonna ihmiset ymmärsivät, että kameralla ei ole tarkoitus ikuistaa hetkiä vaan oma naama.

Instagramista hashtagilla #selfie löytyy rei­lusti yli sata miljoonaa kuvaa. Matkapuhelin­valmistaja Samsungin tutkimuksen mukaan Bri­tanniassa kolmannes 18-24-­vuotiaiden nuorten ottamista kännykkäkuvista on omakuvia. Maa­liskuussa Twitter kaatui hetkeksi, kun kolme ja puoli miljoonaa ihmistä halusi jakaa Oscar­-gaa­lan juontajan Ellen DeGeneresin ryhmäselfien.

On väitetty, että selfie­buumi kertoo aikam­me itsekeskeisyydestä tai sosiaalisen median ruokkimasta omahyväisyyden kulttuurista.

Mutta entä jos selfie kertookin halusta saada hyväksyntää? Lataamalla kasvokuvan­sa muiden katseltavaksi ihminen esittää linssin läpi aran toiveen katsojalle: Kelpaanko tällaise­na? Tykkäisitkö minusta?

”Mitähän ne minustakin ajattelee” on maa­ilman suomalaisin ajatus. Nyt sitä kysyy koko maailma.

Teksti: Lauri Korolainen
Kirjoittajan tykätyimmät Instagram-kuvat ovat selfie mummon kanssa, selfie kissan kanssa ja selfie, jossa ranskalainen Starbucks-myyjä on kirjoittanut pahvimukiin Kulli. @Korolainen