Lumikki-asuun pukeutunut herkän oloinen neito jakaa nimikirjoituksia Pariisin Disneylandin porteilla. Huvipuiston edustaja kuitenkin käännyttää ”väärän lumikin” pois, jotta tätä ei sekoitettaisi huvipuistoon omiin, standardimittaisiin lumikkeihin.
Videoteos Real Snow White ja muut Pilvi Takalan työt ovat interventioita, joilla taiteilija tutkii sosiaalisia paikkoja ja ilmiöitä.
Kohteina ovat etenkin viattomilta näyttävät, mutta hyvin kontrolloidut paikat. Tällaisia ovat esimerkiksi kauppakeskukset, jotka Takala löysi teoksiinsa jo opiskeluaikanaan Kuvataideakatemiassa.
Viime kesänä Pariisissa Disneyland alkoi inspiroida Takalaa. Hänelle huvipuisto on ääriesimerkki kontrolloidusta paikasta.
”On aivan mahdollista, että joku Lumikki-fani tosiaan menisi Lumikki-asussa Disneylandiin. Huvipuistossa ei varmasti hetkeäkään epäilty, että kyseessä olisi joku piilokamerajuttu”, sanoo Takala puhelinhaastattelussa.
Takalan interventiot ovat aina tarkoituksella hienovaraisia ja uskottavia.
”Itsestään selvien arkipäivän sääntöjen hienovarainen rikkominen järkyttää meitä usein enemmän kuin hullu extreme-tempaus”, sanoo Takala.
Takala on toteuttanut teoksia muun muassa Zagrebissa, Reykjavikissa ja Istanbulissa. Kulttuurin ulkopuolelta tuleva tarkkailija havaitsee usein paikkojen kirjoittamattomat säännöt tarkimmin.
Istanbulissa Takala huomasi miesten kahvilat ja niiden ilmaan kirjoitetut sääntöjärjestelmät.
”Vaikka voin kävellä mihin tahansa, en voisi kävellä tuonne”, Takala muistelee ajatelleensa.
Miehet kokoontuvat kahviloihin pelaamaan okeyta, backgammonia ja korttipelejä. Naiset pelaavat samoja pelejä, mutta kodin piirissä.
Takala pyysi kolmea paikallista naista mukaansa pelaamaan miesten reviirille. Naiset innostuivat ajatuksesta, vaikka pelaaminen ”miesten alueella” ei koskaan aikaisemmin ollut edes käväissyt heidän mielessään.
Teoksissa, joiden kesto on pidempi, tuntemukset saattavat muuttua raskaiksi.
”Piinaan ihmisiä näillä tilanteilla, mutta piinaan myös itseäni”, kertoo Takala.
Deloitte-yrityksen kuvitteellisena työharjoittelijana Takala joutui omaksumaan aikaisemmasta poikkeavan roolin. Tällä kertaa hän oli yksi yhteisön jäsenistä. Kuukausi oudosti toimivan työharjoittelijan roolissa loi Takalalle rankan psykologisen tilanteen. Ilmapiirin muutos oli aistittavissa, vaikka kukaan ei aluksi sanonut tai tehnyt mitään.
Kiinnostavaa on, mitä tekee seuraavaksi taiteilija, joka on teoksissaan kantanut läpinäkyvää rahakassia pitkin ostoskeskusta ja saanut kroatialaiseen juorulehteen positiivisen juorun ilkeästä julkkiksesta. Mutta sitä hän ei vielä paljasta.
Reetta Haarajoki
Kuva Ahmet Ögüt
Pilvi Takalan teos The Trainee, Kiasman Studio k, 18.11.2009-17.1.2010