16. lokakuuta 2009
Teksti:

Syyskuussa 1997 egyptiläinen sanomalehti julkaisi metallikonsertissa otetun kuvan, jossa yhdellä katsojalla oli kaulassa ylösalainen risti.
Egyptin hallitus käynnisti iskun ”saatanallista metallia” vastaan. Yli sata metallifania ja -muusikkoa pidätettiin. Ihmiset tuhosivat kitaroitaan ja leikkasivat tukkansa lyhyeksi vankilaan joutumisen, ja jopa teloitusten pelossa.
Isku lamaannutti Egyptin hauraan metallimusiikkiskenen lähes vuosikymmeneksi, eikä se vieläkään ole täysin toipunut.

Toivoa onneksi on. Aleksandrian kirjaston portailla on taas uskallettu järjestää julkinen metallifestivaali. Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan alueelle on syntymässä kulttuurivallankumous, jolla voi olla kauaskantoisempiakin vaikutuksia.
Tästä kertoo Kalifornian yliopiston Lähi-idän historian professorin Mark LeVinen kirja Heavy Metal Islam. Kirja on tulos LeVinen viisi vuotta kestäneestä musiikkimatkasta läpi muslimi- maailman.
Matkallaan professori tapasi marokkolaisen teinitytöistä koostuvan trash metal -yhtyeen, Tupac Shakuria ihannoivan palestiinalaisen poliittisen räppärin, iranilaisen huipputaitavan death metal -kitaristin ja monia, monia muita.
Kiitos globalisaation ja internetin, alakulttuurin voi löytää mitä yllättävimmistä paikoista. Pakistanin Peshawar on paitsi lukuisten äärimuslimijärjestöjen kotipaikka, myös pakistanilaisen, Led Zeppelin -vaikutteisen rokin pääkaupunki.

Kotimaasta riippuen kirjan päähenkilöt edustavat joko halveksittua tai suorastaan vainottua vähemmistöä.
He ovat länsimaisen musiikin tekijöitä maailmassa, jossa Iron Maidenin kulunut perushevi edustaa vapautta ja kapinaa.
Maiden muusikot ovat lähes poikkeuksetta hyvin koulutettuja. Monilla on yliopistotutkinto. Heille toive siitä, että saisi olla rauhassa oma itsensä, on väistämättäkin demokratian ajamista – poliittista toimintaa ympäristössä, jossa poliittinen toiminta on aina riski.
Musiikki on heille keino pitää pää kasassa keskellä kurjuutta ja yhteiskunnan ahdistavuutta. Samaan aikaan alueen vainoharhaiset hallitukset ovat valmiita tekemään kaiken, mitä metallifriikkien, hiphopparien, rokkarien ja punkkarien vaientamiseen vaaditaan.
LeVine väittää, että yhä useammat muslimimaailmassa ovat valmiita huutamaan kuorossa Twisted Sisterin sanat We`re not gonna take it anymore. Gazan alueen 1,5 miljoonasta ihmisestä 76 prosenttia on alle 30-vuotiaita. Iranissa 65 prosenttia maan väestöstä on nuoria.
Nuorisomusiikilla voi Lähi-idän nuorison keskuudessa olla tulevaisuutta.

Matti Markkola

Mark LeVine: Heavy Metal Islam. Johnny Kniga 2009.