Bilekansanmuusikko

T:Teksti:

”Kun aloitin tiskijukkana kaksitoista vuotta sitten, Pietarissa oli yksi dj miljoonaa ihmistä kohden.”
    ”Sain soittaa tyhjille saleille, kun ihmiset eivät ymmärtäneet teknon päälle.”
    ”Levyjä piti hakea Helsingistä tai kauempaa Euroopasta.”
    Pietarilainen Lena Popova , 38, nauraa muistellessaan vuonna 1994 alkanutta dj:n uraansa. Veteraanitiskijukka on Helsingissä tapaamassa ystäväänsä. Matkaseurana Popovalla on hänen kuusivuotias tyttärensä Dunja . Sievän lettipään leikkimisen äänet kantautuvat parvekkeelta olohuoneeseen.
     Popova opiskeli nuorena yliopistossa Venäjän kieltä ja kirjallisuutta. Valmistuttuaan hän työskenteli erilaisissa taideproduktioissa, muun muassa näytelmien koordinaattorina.
    Kun teknoinnostus iski, sopeutuminen dj:n työn kuluttavaan rytmiin sujui luontevasti. Popova oli tottunut viettämään aikaa Pietarin yössä jo pyöriessään taiteilijaporukoissa.
    Reilussa vuosikymmenessä elektroninen musiikki ja klubikulttuuri kotiutuivat Venäjälle. Klubipioneeri Popova ei jäänyt osattomaksi muutoksesta.
    Nykyään hän tanssittaa Venäjän keikoillaan parhaimmillaan tuhansia juhlijoita, ja keikkoja olisi enemmän kuin hän ehtii tehdä. Popova soittaa kovaa ja iskevää teknoa, jossa tempo pysyy korkeana.
    Popova mainostaa innokkaasti kotikaupunkinsa asemaa Venäjän bilekartalla.
    ”Pietari on Venäjän kulttuuripääkaupunki ja eroaa täysin Moskovasta”, hän sanoo. ”Moskovassa on rahaa ja se näkyy myös bileskenessä: siellä raikuvat kaupalliset househitit. Pietarissa kuunnellaan selvästi enemmän teknoa ja rumpubassoa.”
    Popovalla on myös oma radioshow. Kaksituntinen ohjelma pyörii Pietarissa keskiyöllä.
    Eetterissä hänen ei tarvitse välittää soittolistoista tai kanavanjohtajan mielipiteistä: dj:lle on annettu vapaat kädet soittaa mitä haluaa. Lähinnä show koostuu hard technoraidoista, mutta välillä Popova soittaa elektroakin.

Klubikulttuurin mukana Venäjälle ovat rantautuneet tutut lieve-ilmiöt, kuten kaupallistuminen ja huumeet.
    Popova kertoo happamasti Ukrainassa järjestettävän moniviikkoisen Kazantip-festivaalin muutoksesta. Hän on työskennellyt tapahtumassa useana vuonna kaataen päivisin juomia ja soittaen iltaisin levyjä.
    Viime kesänä hän kyllästyi.
    ”Kazantipille on käynyt kuin Ibizalle: aiemmin hauskasta ja undergroundhenkisestä festivaalista on tullut rahan kiilto silmissä hoidettu tapahtuma. Olutkin maksaa enemmän kuin Pietarissa.”
    Musiikkiin nuori juhlakansa tutustuu hyvin erilaisia kanavia pitkin kuin Popova aikoinaan.
    ”Music Televisionilla on suuri vaikutus nuoriin myös Venäjällä. Tiedän valkoisia nuoria, jotka ihailevat MTV:n esittelemää rap-kulttuuria ja haluaisivat olla mustia”, Popova sanoo.
    ”Köyhät opiskelijapojat teeskentelevät olevansa maailman omistajia, vaikka asuvat vanhempiensa kanssa kahden huoneen asunnossa”, hän nauraa.
    Veteraani-dj:n ilme vakavoituu, kun hän muistelee havaintojaan venäläisten nuorten huumeongelmasta.
    ”Kun olin soittamassa Pietarissa 10 000 hengen megabileissä, teki pahaa katsoa hirveässä amfetamiinipöllyssä pyöriviä 12-13- vuotiaita”, Popova sanoo.
    ”Toivottavasti nuoret oppivat ajattelemaan omilla aivoillaan.”
    Se ei ole helppoa sukupolvien välisen kuilun halkomassa maassa.
    ”Osa venäläisistä elää vielä neuvostoajassa, mutta nuoret ovat taas vahvasti kiinni nyky-Venäjässä.”
    Tämän poliittisemmaksi Popova ei halua heittäytyä. Putinin hallinnosta on turha udella kommenttia.
    ”Politiikka on bisnestä, mutta se ei ole minun bisnestäni”, hän kuittaa.

Toistakymmentä vuotta levylautasen takana viihtyneelle Popovalle riittää kysyntää myös Venäjän ulkopuolella.
    Helsingistä dj:n matka jatkuu keikalle Berliiniin, jossa hän soittaa ystäviensä bileissä kaupungin itäpuolella.
    Popova muistelee eniten mieleen painuneita ulkomaankeikkoja.
    ”Vuonna 2000 Koneistossa Turussa keikka jännitti, kaikkialla oli poliiseja, eikä missään myyty vodkaa, ainoastaan olutta. Onneksi kuitenkin löysin jatkobileet ja loppuaika sujui erittäin hyvin.”
    Hampurilaiseen yökerhoon Popova buukattiin kerran ainoastaan koska keikkajärjestäjä ajatteli, että venäläisenä dj:nä hän soittaa kansanmusiikkia.
    ”Jotain Kalinkaa ne ilmeisesti odottivat, ja olivat hieman hämmästyneitä, kun iskin lautaselle teknoa. Mutta eihän teksasilainenkaan konemusa-dj soita kantria”, Popova sanoo.

Saskia Salomaa
Kuva Terhi Korhonen