20. syyskuuta 2002
Teksti:

Arkkitehti Frank Gehry suunnitteli 90-luvun puolivälissä Disney-yhtiöiden omistamalle Mighty Ducks -NHL-joukkueelle jäähallin, jonka avajaisissa hän sai pelata Mikkiä vastaan jääkiekkoa. Jo ennen sitä Gehry suunnitteli Walt Disneyn nimeä kantavan konserttitalon Los Angelesiin. Talo valmistuu ensi vuonna, ja sinne muuttaa Esa-Pekka Salosen johtama Los Angelesin filharmoninen orkesteri.
    Gehry ja Salonen kertoivat viime viikolla Helsingissä täydelle Bio Rexille, miten musiikkitalon rakentaminen onnistui Los Angelesissa vaikeuksista huolimatta. Walt Disney Music Hallin tarinan kuultuaan tietää, miten Helsingin musiikkitalo toteutuu.

Ensin tarvitaan
hyvä haltija, rahoittaja, jonka mukaan musiikkitalo nimetään. Henkilön pitää olla merkittävä taidevaikuttaja, kuten Walt Disney Los Angelesissa. Olisikohan Renny Harlinilla sopivaa summaa? Fiilikseltään Tove Jansson Konserttisali tai Mauri Kunnas Musiikkitalo sopisivat hyvin. Miten olisi Juhani Palmu Halli? Entä Ville Valo Sali? Kalle Päätalo Areena?
    Kun haltijan haku on saatu vauhtiin, homma jumittuu, jos arkkitehtiin ei luoteta. Los Angelesissa vakuututtiin vasta, kun Gehryn suunnittelema Bilbaon Guggenheim-museo valmistui 1997. Helsingissä rakentaminen alkaa rullata, jos musiikkitalon arkkitehtikilpailun voittajat Ola Laiho, Mikko Pulkkinen ja Marko Kivistö saavat ensin aikaan jonkin kansainvälisesti merkittävän rakennuksen. Hjallis Harkimo voisi esimerkiksi tilata kolmikolta areenan Eurooppaan.
    Kolmas tekijä – kolmas tarvittava superstara – on musiikillinen johtaja. Los Angelesin hanketta edisti arkkitehdin ja Salosen läheinen suhde. Salonen uhkasi lähteä, jos Gehry ei saa toteuttaa taloa. Uhkailu tehosi. Kaverusten välisestä sanailusta Gehry kertoo otettuna New Yorker -lehdessä: ”Kerran Esa-Pekka kysyi minulta, että jos arkkitehtuuri on jäätynyttä musiikkia, onko musiikki sulaa arkkitehtuuria”. Mutta onko Helsingin kaupunginorkesterin johtajan Leif Segerstamin suhde     Laiho-Pulkkinen-Kivistö-arkkitehtiryhmään yhtä hyvä? Ei haittaa, vaikkei olisi. Los Angelesin hanke kesti 16 vuotta, eikä Suomessa olla löydetty vielä edes hyvää haltijaa. Vuonna 2018 puikoissa lienee uusi mestari. Vaikka toisaalta: Emmekö pääsisi helpommalla, jos tyydymme siihen, että Los Angelesissa on musiikkitalo, jonka voimme kokea omaksemme? Esa-Pekka on Suomesta, Frank on Suomi-fani ja Waltin nimeä kantavat sarjakuvat ovat meillä suositumpia kuin missään muualla.

Jonathan Mander.