20. syyskuuta 2002
Teksti:

HYY:n Tommi Laitio haluaa pysäyttää yliopisto-opintojen ammatillistamisen ja erottaa selvästi ammattikorkeakoulut ja sivistysyliopiston toisistaan. Laitio ehdottaa, että kaikkiin yliopiston tutkintoihin sisällytettäisiin tieteenfilosofian opintokokonaisuus. Helsingin yliopiston avajaisissa puhunut Laitio on Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja.

Eduskunta käsittelee piakkoin ammattikorkeakoululakia, jossa päätetään muun muassa ammattikorkeakoulujen asemasta ja tehtävistä korkeakoulujärjestelmässä sekä niiden ja tieteellisen tutkimuksen suhteesta. Laition mielestä yliopistot ovat toteuttaneet liian nöyrästi valtiovallan tahtoa eli vaalineet erikoistumista ja ammatillistamista suomalaisissa korkeakouluissa. Yliopiston tehtävä on Laition mielestä enemmänkin luoda valmiuksia kuin kouluttaa tiettyyn ammattiin.

Laitio olisi suonut, että ammattikorkeakoululain valmistelu olisi saanut yliopistot terävöittämään omaa viestiään: yleissivistyksen, tieteellisen tutkimuksen ja luovuuden merkitystä.
    ”Voi vain onnitella ammatillisuuden lisäämisen kannattajia. Suomalaisille tyypillinen nöyryys esivallalle pätee näemmä myös sivistyneistöön. Alun vastarinnan jälkeen yliopistot ovat toteuttaneet kuuliaisesti annettuja ohjeita. Erikoistuminen ja ammatillistuminen lisääntyvät vuosi vuodelta”, Laitio sanoo.
    ”Koko ajan joku muu tietää yliopistoväkeä paremmin, mikä yliopistoille on parasta. Elitistisyytökset raikaavat, jos uskaltautuu kannattamaan vapautta tutkia, opiskella ja ajatella ilman tikittävää sekuntikelloa.”

Laitio vaatii Suomen korkeakoulupolitiikan suunnan tarkistusta ja kaipaa takaisin akateemista vapautta ja sivistysyliopiston arvostusta.
    ”Olen varma, että autonomian lisääminen ei tarkoittaisi ammatillisuuden täydellistä hylkäämistä.”
    Nykymenon jatkuessa yliopistoista tulee makkaratehtaan kaltaisia tuotantolaitoksia, Laitio ennustaa. Tutkimukseen ja opiskeluun kuuluu tietty ennakoimattomuus ja se tulisi Laition mielestä hyväksyä.
    ”Ahdasmielinen ammatillisten taitojen liiallinen painotus on selkeä este tieteelle ja luovuudelle. Uuden tiedon tai ajattelutavan löytämiseen tarvitaan vapautta.”

Anna-Liina Kauhanen