Huhtikuussa kansa valitsee uudet edustajansa Arkadianmäelle. Vuotta ennen h-hetkeä puolueet julkistivat kampanjoista vastaavat mainostoimistot. Mainostoimisto voi ratkaista ehdokkaiden menestyksen vaaleissa, sillä ”demokratiassa kansan mielikuvat ratkaisevat”, sanoo politiikan ja median takakammareissa pari vuosikymmentä vaikuttanut Jussi Lähde, 44.
Häntä voisi varmaan kutsua spin doctoriksi. Muualla maailmassa näitä julkisuuskuvan hallintaan erikoistuneita ammattilaisia on käytetty jo pitkään, mutta Suomeen ammattikunnan odotetaan saapuvan vasta näiden vaalien myötä.
Spin doctorit auttavat poliitikkoja luomaan ja ylläpitämään julkisuuskuvaa. Tarkoitus on tehdä poliitikosta kiinnostava ja asiantunteva median ja äänestäjien silmissä. Tohtorointia suomalaisten poliitikkojen ulosanti tarvitseekin. Sen voi jokainen eduskunnan täysistuntoa joskus seurannut todeta.
”Tällä sektorilla on Suomessa liian vähän ammattilaisia, paljon hyväntahtoista puoskarointia”, Lähde sanoo.
”Jos excel-taulukoiden esittely olisi olympialaji, meillä menisi rantatontteja jatkuvasti. Mutta maailma ei usko excel-taulukoita vaan ihmisiä, jotka puhuvat oikeaan aikaan asiaa, jossa on hyvin rakennettu, mieleen jäävä tarina.”
Suomessa poliittisia viestejä yritetään Lähteen mukaan liian usein takoa läpi ala-arvoisten kalvosarjojen voimin lämpimän keskioluen ja kylmän janssoninkiusauksen kera.
”Kansalaisten kuva politiikasta olisi parempi ja äänestysaktiivisuus korkeampi, jos politiikkaa hoidettaisiin näiltä osin ammattimaisemmin. Eihän me mennä katsomaan jalkapallo-otteluakaan toivoen, että pelaajat eivät ole harjoitelleet.”
Markkinoinnin ja viestinnän monitoimimies Lähde toimi takapiruna Martti Ahtisaaren voitokkaassa vaalikampanjassa vuonna 1993 ja myöhemmin presidentinkanslian lehdistövastaavana. Hän oli tehtävän ensimmäinen haltija. Yhdysvalloista kokemusta hankkinut Ahtisaari vei Lähteen mukaan median ja politiikan käytäntöjä eteenpäin isoin harppauksin. Ahtisaaren jälkeen Lähde on toiminut poliitikkojen esiintymiskouluttajana ja puheenkirjoittajana, Nelosen kehitysjohtajana sekä blogistina. Hän on käsikirjoittanut poliittisia viihdesarjoja ja julkaissut kolme kirjaa.
Tässä kuussa Lähde perusti Kampanjamanageri-palvelun, joka erikoistuu vaalikampanjoiden verkkoviestintään. Sieltä poliitikko saa ensiapua julkisuudenhallintaansa.
Miten hyviä poliitikkoja sitten leivotaan? Lähde passittaisi eduskuntaan mielivän ensimmäiseksi laulutunneille.
”Laulu opettaa ihmistä käyttämään ääntään, seisomaan oikein ja antaa itseluottamusta.”
Tämän jälkeen Lähde lähtisi ehdokkaan mukana vierailuille sukulaisten ja ystävien luokse, missä ihminen on yleensä omimmillaan. Näin löytyneitä henkilökohtaisia vahvuuksia voisi myöhemmin tuoda luontevasti esiin vaalikampanjassa.
Ajattelua kirkastettaisiin ensin kirjoitusharjoituksilla, minkä jälkeen on edessä ajatusten haastaminen.
”Ehdokkaan on opittava kertomaan, miten hän muodostaa mielipiteitään, sekä opittava puolustamaan niitä.”
Poliitikon on kaivettava esiin yhteiskunnallisen ajattelunsa syvin olemus, oivallus paremmasta yhteiskunnasta.
”Tämä helpottaa poliitikon elämää huomattavasti”, Lähde kertoo. Puhumattakaan siitä, mitä hänellä on jaloissaan.
”Kaikki vaalityö perustuu hyville kengille.”
Suomalaisen politiikan taitavimmat viestijät
Puolustusministeri Jyri Häkämies (kok)
”Osaa tarvittaessa härnätä sanavalinnoillaan, mutta saa asiansa varsin hyvin läpi. Hoiti Kemijärven vaikean tilanteen mallikkaasti.”
Puoluesihteeri Timo Laaninen (kesk)
”Maanläheinen tyyli. Yhdellä Keskustan vaikeimmista hetkistä hän viestii luottamusta, sitä että pistetään hommat kuntoon.”
Puheenjohtaja, europarlamentaarikko Timo Soini (ps)
”Kävelevä monimediatalo. Puhuu politiikan toimittajien ja toisten poliitikkojen sijaan suoraan äänestäjille heidän omalla kielellään.”
Konsultti (Nordstream, Pohjolan Voima) Paavo Lipponen (sd)
”Saa viestinsä läpi omalla kentällä sellaisena, kuin hän on sen tarkoittanut.”
Pyhät liitot
Puolueiden mainostoimistot
Kokoomus – Bob Helsinki
Keskusta – Skandaali
Sdp – Mainostoimisto King (aiemmin Dynamo)
Vihreät – N2 (aiemmin Taivas)
Perussuomalaiset – Jukka Jusula
Kristillisdemokraatit – Punkhelsinki
RKP – OSG
Puolueiden tykkääjät Facebookissa
Vihreät 2864, Sdp 2339, Perussuomalaiset 2432, Kokoomus 2103, Vasemmistoliitto 1775, Keskusta 1459, RKP 1004, Kristillisdemokraatit 604.
Tilanne 19.10.2010
Niina Sarkonen
Kuva Heli Sorjonen