Viimeiset 25 vuotta runous on pysynyt samankaltaisena. Tarjotusta lyriikasta suurin osa  on nuorten ihmisten elämäntuntojen purkamista ja keinot ovat  pysyneet samoina. Valtaosa on aina ollut kirjalliselta tasoltaan heikkoa”,  Otavan yleisen kirjallisuuden  osastopäällikkö Martti  Anhava sanoo.
    Neljännesvuosisadan aikana työnsä puolesta lukuisia  käsikirjoituksia lukenut Anhava ei näe  90-luvun lyriikassa mitään vallitsevia trendejä tai erottavia piirteitä  muiden vuosikymmenten runouteen. ”Loppusoinnun katoaminen oli  aikoinaan suurin murros”, hän sanoo. ”Tosin edelleen käytetään  loppusointuakin.”  
Kaikki hyvä julkaistaan
Martti Anhavan mukaan Otavalle tarjotaan vuosittain satoja  runokäsikirjoituksia. Hänen mukaansa Otavan ja muidenkin suurten  kustantamojen kustannuspolitiikka runojen suhteen on pysynyt  pitkään samana. ”Kaikki hyvä,  mitä tarjotaan, julkaistaan.”
    Runoja julkaistaan Suomessa enemmän kuin koskaan  ennen. Kun vuonna 1970 julkaistiin 50 uutta runoa ja näytelmää,  vuonna 1997 niitä julkaistiin 128, kertovat Suomen Kustannusyhdistyksen  tilastot. Uusintapainokset mukaan lukien runojen ja näytelmien  julkaisumäärä on  kolminkertaistunut. Määrä ei kuitenkaan vielä  päätä huimaa.
    ”Runoja tämä kansa  hirvittävästi kirjoittaa ja rakastaa, muttei  osta. Ellei sitten ole perinteistä Eino  Leinoa”, kiteyttää Otavan  kustannustoimittaja Juhani Kohonen. Kohosen mukaan runoja  julkaistaisiin enemmän, jos niitä  ostettaisiin enemmän.
    Anhavan mukaan kysynnän ja tarjonnan laki koskee lähinnä  antologioita, joihin on koottu esimerkiksi rakkaus- tai kevätrunoja.
    ”Runoja ostetaan alkuperäiskokoelmina todella vähän,  kierrätyskäytössä niitä myydään paljon”,  Anhava toteaa.
    ”Harvemminhan runokirjoja on mitä suomi lukee  -listan kymmenen kärjessä. Viime vuosilta ei  tule yhtään mieleen”,  Kirjakauppaliiton Olli Eräkivi vahvistaa.                        
Heikki Valkama
			