Suomalainen, ruotsalainen ja amerikkalainen menivät eläintarhaan katsomaan jättiläispandaa. Ruotsalainen mietti, kohtelevatko muut eläimet pandaa tasa-arvoisesti. Amerikkalainen mietti, miten eläimellä voisi tehdä rahaa. Suomalainen mietti, että mitähän tuokin minusta ajattelee.
Kun televisio alkoi yleistyä suomalaiskodeissa 1960-luvulla, valveutunut vasemmisto oli huolissaan yhdysvaltalaisesta kulttuuri-imperialismista. Kun näköradio lähettää jenkkiviihdettä ja komediaa, köyhtyykö oma kansallinen kulttuurimme, pohdittiin.
Kului 50 vuotta, mutta amerikkalaisia meistä ei tullut. Päinvastoin: sosiaalinen media käänsi kulttuuri-imperialismin nurin päin. Koko maailmasta tuli suomalaisia.
Maailman suomalaistuminen alkoi, kun sanfransiscolaiset Kevin Systrom, 26, ja Mike Krieger, 24, perustivat palvelun nimeltä Instagram. Vuosi oli 2010. Älypuhelinsovelluksella pystyi jakamaan ja muokkaamaan neliönmuotoisia valokuvia. Puolitoista vuotta myöhemmin Facebook osti palvelun miljardilla dollarilla. Nyt Instagram on maailman nopeimmin kasvava sosiaalinen media, jolla on yli 200 miljoonaa käyttäjää.
Vaikka palvelu on yhdysvaltalainen, 60 prosenttia sen käyttäjistä jakaa kuvia ja videoi€¨ta muualta kuin Yhdysvalloista. Viime vuoden kuvatuin paikka Instagramissa ei ollut Times Square tai Disneyland vaan Siam Paragon, ostoskeskus Bangkokissa. Kuvavirta ei kulje enää vain Yhdysvalloista itään vaan kaikkialta maailmasta, no, yhdysvaltalaisille palvelimille, mutta myös matkapuhelimiin ympäri maailman.
Viime vuonna länsimaailma oppi uuden sanan. Selfie. Vaikka Apple asensi iPhonen 4:n etupaneeliin kameran jo neljä vuotta sitten, vasta viime vuonna ihmiset ymmärsivät, että kameralla ei ole tarkoitus ikuistaa hetkiä vaan oma naama.
Instagramista hashtagilla #selfie löytyy reilusti yli sata miljoonaa kuvaa. Matkapuhelinvalmistaja Samsungin tutkimuksen mukaan Britanniassa kolmannes 18-24-vuotiaiden nuorten ottamista kännykkäkuvista on omakuvia. Maaliskuussa Twitter kaatui hetkeksi, kun kolme ja puoli miljoonaa ihmistä halusi jakaa Oscar-gaalan juontajan Ellen DeGeneresin ryhmäselfien.
On väitetty, että selfiebuumi kertoo aikamme itsekeskeisyydestä tai sosiaalisen median ruokkimasta omahyväisyyden kulttuurista.
Mutta entä jos selfie kertookin halusta saada hyväksyntää? Lataamalla kasvokuvansa muiden katseltavaksi ihminen esittää linssin läpi aran toiveen katsojalle: Kelpaanko tällaisena? Tykkäisitkö minusta?
”Mitähän ne minustakin ajattelee” on maailman suomalaisin ajatus. Nyt sitä kysyy koko maailma.
Teksti: Lauri Korolainen
Kirjoittajan tykätyimmät Instagram-kuvat ovat selfie mummon kanssa, selfie kissan kanssa ja selfie, jossa ranskalainen Starbucks-myyjä on kirjoittanut pahvimukiin Kulli. @Korolainen