San Franciscossa kello on yksitoista illalla. Juuri saunasta tullut Simo Suoheimo, 25, on kotonaan, jonne hän muutti kahden kaverinsa kanssa tammikuussa. Heillä on liikeidea: pirtelö, jolla voi korvata aterian. Sen nimi on Ambro. Tuote on oikeastaan pussillinen kuivia aineksia, joiden on tarkoitus täyttää päivän ravintoainesaantisuositukset. Lisää vain vesi!
Ei ole sattumaa, että Suoheimo kavereineen muutti juuri San Franciscoon. Luomuruuasta tuli hippikaupungissa bisnes jo 1970-luvulla. Nyt Yhdysvalloissa ja Kaliforniassa tapahtuu taas. Buumina on nauttia kalorit nestemäisessä muodossa.
Erilaiset mehubaarit näkyvät katukuvassa myös vaikkapa Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Länsinaapurin Juiceverket-ketju tarjoaa jopa useiden päivien detox-mehukuureja.
Bisneksen kannalta suomalaiset ovat osuvaan aikaan liikkeellä. Business Insider -nettisivusto onkin listannut Ambron yhdentoista kiinnostavimman pohjoiseurooppalaisen startup-yrityksen joukkoon. Mukana listalla ovat myös Jolla ja Supercell.
”Paljon puhutaan peleistä, mutta voi Suomesta ponnistaa näinkin”, Suoheimo arvelee videopuheluruudulla.
Tarina Suoheimosta, kavereista ja Ambrosta on sellainen, jota lukiessa voi pelata bingoa päivän sanoilla. Juoni menee näin.
Alussa on viisi kaverusta. Kaikki elävät urheilullista ja kiireistä elämää. Ongelmana vain on, ettei kaupasta saa puhdasta ruokaa helposti ja nopeasti nautittavassa muodossa.
Yhdessä viisikko kehittää ravitsevan pirtelön eli smoothien. He keksivät testata sitä Ravintolapäivässä, jossa pirtelöt loppuvat kesken. Yhtäkkiä pystyssä on startup-yritys. Kaverukset käyvät esittelemässä pirtelöä yrityskiihdyttämöissä ja Yhdysvaltain suurlähettiläälle. Ambro lanseerataan marraskuussa 2013 Slush tapahtumassa.
Kemijärvellä syntynyt Suoheimo meni lapsena partioon, kiinnostui luonnosta ja teki sivutöitä eräoppaana vielä opiskellessaan palvelutaloutta kauppakorkeakoulussa.
Vaelluksilla Lapissa syntyi ajatus juotavasta ateriasta. Idea kypsyi vaihtoopiskeluvuonna Sveitsissä.
”Hiihtoreissuilla ratkaisin ruokailut siten, että jauhoin pähkinöitä ja erilaisia vihanneksia samaan settiin. Läheisellä raakamaitotilalla sai täyttää oman pullon heittämällä frangin.”
Kaverit olivat pohtineet Helsingissä samaa mitä Suoheimo Lapissa ja Alpeilla: miten aterioinnin voisi arjessa hoitaa mahdollisimman helposti? Toki ruoka pitäisi saada ilman lisäaineita ja mieluiten luomuna.
”Kaupasta löytyy paljon erilaisia kehonrakennusjuttuja urheilijoille samoin kuin laihdutus ja muita humpuukkituotteita. Mutta ei yhtään, johon olisi otettu mukaan vain ne parhaat jutut kuten pähkinät, marjat ja kotimaiset yrtit”, Suoheimo selittää.
Ambron kenties suorin kilpailija on kalifornialaisen insinöörin, Rob Rhinehartin, kehittämä juoma nimeltä Soylent. Sillä kiireinen ihminen voi korvata vaikka kaikki päivän ateriat. Juoman on laskettu sisältävän kehon päivittäin tarvitsemat ainekset, niin kuin Suoheimon ja kumppaneidenkin pirtelön. Eroja kilpailijoiden välillä kuitenkin on.
”Meidän filosofiaan ei kuulu Rhinehartin tapaan lisäaineiden tai synteettisten vitamiinien käyttö. Meidän ideana on, että vitamiinipilleri korvataan mustikalla, näin niin kuin ajatustasolla. Mutta silleen, että siinä on kovaa tiedettä taustalla.”
Soylentin ja Ambron taustalla vaikuttavaan filosofiaan sisältyy ajatus ruuasta rasitteena. Ajatus on vähän ankea. Että maailma pitäisi tehdä ihmiselle helpoksi väittämällä perustarpeita ongelmiksi, jotka vaativat ratkaisua.
Suoheimo sanoo, ettei haaveile kaikkien maailman ihmisten korvaavan päivän jokaisen aterian Ambrolla tai Soylentillä.
”Tämä on tehty kiireiselle ihmiselle kiireisiin hetkiin. Mallikäyttäjä istuu tässä ruudun toisella puolella.”
Ambrolaiset sanovat pitävänsä yhteisistä perhepäivällisistä. Niitä he joutuvat odottamaan ainakin huhtikuuhun, sillä siihen asti he pysyttelevät Yhdysvalloissa. Tarkoituksena on tavata oikeita ihmisiä ja käynnistää Ambron joukkorahoituskampanja Indiegogo-nettisivustolla.
Elintarvikejättien maassa toimivalle pienelle firmalle joukkorahoituskampanja on ainut realistinen tapa lanseerata uusi tuote, Suoheimo arvelee.
”Tyypillisesti firma on kokoluokkaa Valio, kun se tuo tänne asioita. Meidän täytyy toimia vähän eri tavalla.”
Teksti: Raisa Mattila
Kuva: Michelle Vandy