Tapahtui niinä päivinä tammikuussa 2013, että 62-vuotias suomalainen jääkiekkovalmentaja perusti Facebookiin itselleen fanisivun. Muutamassa kuukaudessa sivusta kasvoi ilmiö.
Yli 30 000 seuraajaa, statuspäivityksillä nelinumeroiset tykkäysmäärät. Päivityksiä jakavat omilla seinillään nuoret aikuiset, joiden jalkoja luistimet painoivat viimeksi ala-asteen liikuntatunneilla.
Juhani Tamminen ei ole internetin (Aurinko-) kuningas siksi, että hän hallitsisi täydellisesti Facebookin kirjoittamattomat säännöt – vaan siksi, että hän rikkoo niistä jokaista. Otetaan oppia.
1. Ole tiivis.
Ihminen jaksaa keskittyä internetissä yhteen asiaan yhdeksän sekuntia. Siksi päivitysten olisi syytä olla lyhyitä, mieluusti 140 merkkiin mahtuvia sivalluksia. Tai sitten ei. Tammisen päivitykset ovat keskimäärin kahdentuhannen merkin kirjelmiä. Aluksi päivitysten pituudet pysyivät maltillisempina, mutta niin pysyivät tykkääjämäärätkin. Mitä pidempiä tekstejä Tamminen taiteilee, sitä suositumpia ne ovat.
2. Pidä fokus
Hyvä statuspäivitys pysyy näkökulmassaan ja kertoo yhden asian kerrallaan.
Vielä mitä. Tamminen kertoo statuksissaan päiväohjelmansa, mutta ehtii samalla kommentoida jääkiekon lisäksi politiikkaa, mediaa, liike-elämää, formulaa ja huumekohuja sekä muistella omaa uraa 1980-luvun Japanissa.
3. Tarkista kieliasu
Tammisen päivitykset ovat muodoltaan yhtä hengästyttäviä kuin sisällöltään. Oikein kirjoitus on oma peräistä, kieli vaihtuu lennossa, kun det blir intressant tai tulee time to hit sack, CAPS LOCK JÄÄ HERKÄSTI PÄÄLLE eikä välimerkkejä säästellä!!!!? Chapeu!!
4. Statuspäivityksiä ei allekirjoiteta
140 merkkiin ei ehkä mahdu hyvänpäiväntoivotuksia, mutta Don Tami ei kirjoita yhtäkään statusta ilman terveisiä kannattajille (siis taistelijoille ja heidän upeille leideilleen; HAVE A GREAT DAY!!!), vastustajille (siis vastajännäreille ja elämän kovuuden parkujille: MUUTTAKAA POHJOIS-KOREAAN ja ottakaa one-way ticket!!). Tamminen on saanut somekoulutusta turkulaiselta pk-yritysten Facebook-markkinointiin erikoistuneelta Pro Ratas Oy:lta, mutta hän allekirjoittaa statuksensa kuin maailmanmiehen sähköpostit. Br JT, Lion # 79
5. Ole nöyrä
Sosiaalinen media perustuu itsekorostukselle, minkä vuoksi omakehu on naamioitava nöyryyteen. Vai onko? Tamminen tituleeraa itseään Aurinkokuninkaaksi, leuhkii voimailutuloksillaan kilon tarkkuudella ja on niin itsekritiikittömän omahyväinen, että vastajännäreitä alkaa aidosti kiinnostaa Pohjois-Korean-lento. Menolento.
6. Muista ironia
Koko sosiaalisen median kanssa kasvaneen nokkelikkosukupolven kommunikointi rakentuu viesteille, joiden kirjaimellinen merkitys on ristiriidassa niiden todellisen merkityksen kanssa. Siis ironialle. Tamin teksteistä on kuitenkin turha etsiä monitasoisuutta. Hän suuttuu, räyhää, riemuitsee ja hehkuttaa TOSISSAAN!!! Ja tässä kenties on suosion salaisuus. Kun ironiaa ei yritäkään ympätä ilmaisuunsa itse, tulkinnat jäävät lukijan vastuulle. ”Mika Saukkosen (MTV 3) sanoin: `Miettikääpä sitä`???”
Teksti: Lauri Korolainen
Kirjoittaja on Ylioppilaslehden sosiaalisen median kolumnisti, joka ei ole koskaan pelannut jääkiekkoa, mutta osti Marli Areenalta TuTo-sukat.