Minulle tulee Smedsin esityksissä tunne, että naiset ovat objekteja ja minulle tuputetaan liian voimakkaasti Jumalaa”, sanoi näyttelijä-ohjaaja Leea Klemola kaksi vuotta sitten Imagessa.
Mitäs jos kysyttäisiin asianosaisilta. Eli miltä naiskuva Kristian Smedsin uusimman teoksen Mental Finlandin naisnäyttelijästä vaikuttaa?
”Naiset ovat koko ajan läsnä ja katsovat, kun miehet leikkivät kuin lapset. Naiset ovat kestävämpiä”, sanoo virolainen Eva Klemets, toinen näytelmän kahdesta naisnäyttelijästä.
Ja Smedsiin Klemets ihastui alun perin juuri ”jumalan tuputtamisen” vuoksi. Hän tutustui tämän töihin piskuisen Houkka Bros -marginaaliryhmän uskontotrilogian myötä.
”Sen ensimmäinen osa, Vaeltaja, oli hyvin simppeli, vain 15 ihmistä mahtui sitä katsomaan. Silti se on yksi tärkeimmistä viime vuosien teatteriesityksistä. Siinä oli teatterin pyhä läsnä.”
Mental Finland sai ensi-iltansa Brysselissä helmikuussa 2009. Nyt Klemetsiä jännittää suomalaisten reaktiot.
Smedsin Tuntematon sotilas närkästytti kansallismieliset. Tulevaisuus-utopioita ja -dystopioita vyöryttävä Mental Finland taas ei anna suomalaisille, tai ihmiskunnalle ylipäätään, juuri toivoa.
”Brysselissä yleisö saattoi ikävistä kohdissa ajatella, että tuollaista on ehkä Suomessa, muttei meillä. Helsingissä on toisin.”
Klemetsin esittämiin hahmoihin ei helposti löytyisi samantyyppistä naisnäyttelijää Suomesta. Hän on lavalla äärimmäisen eteerinen ja venäläis- ja baltialaisten metodinäyttelijöiden tavoin saa pieniinkin lavaeleisiinsä tunnesyvyyttä. Kauhun hetkelläkään hän ei karju vaan säilyttää runollisuuden.
Teatteritaipaleensa Klemets aloitti ohjaajana, kunnes siirtyi yhä enemmän näyttelemään.
Talvella on edessä elämänmuutos. Klemets siirtyy Tarton suuresta Vanemuine-teatteritehtaasta pieneen tallinnalaiseen NO99 -ryhmään, joka tekee yhteiskunnallisesti kantaaottavia töitä.
Isän puolelta venäläistaustainen Klemets puhuu hyvin suomea, mutta väittää koko puhelinkeskustelumme ajan, että hänen suomensa kuulostaa ”todella hirveältä”.
Klemets yrittää parantaa sitä lukemalla suomeksi lempikirjailijaansa Michel Houellebecqiä, jonka teoksia realismiin hirttäytyneet lukijat pitävät kyynisinä.
”Ei ei. Houellebecq näyttää, miten kaunista elämä on”, Klemets sanoo ja hihittää.
Hän on tehnyt yhteistyötä suomalaisten kanssa ennenkin, jo 2000-luvun alussa Baltic Circle- festivaaleilla. Keväällä 2008 hän vieraili näyttelijänä KokoTeatterin farssissa Kana.
”En osaa sanoa, onko suomalaisten ja virolaisten teatterintekijöiden välillä eroa. Kun teimme Mental Finlandia, puhuimme koko seitsemän kuukautta kestäneiden harjoitusten ajan paljon omista kansallisuuksistamme. Nuo keskustelut näkyvät lopputuloksessa.”
Klemets miettii hetken.
”Tai en tiedä, näkyvätkö ne. En ole nähnyt Mental Finlandia.”
Mental Finland saa Suomen ensi-iltansa Kansallisteatterissa 16. syyskuuta.
Kuka?
Eva Klemets, 32
– Asuu Tallinnassa.
– Valmistui teatteriohjaajaksi Viron musiikki- ja teatteriakatemiasta vuonna 2004.
– Levylautasella tallenne virolaisesta kansanmusiikista, esittäjinä vanhoja mummoja.
– Vuonna 2019: ”Olen jossain rauhallisessa paikassa. Osaan soittaa saksofonia.”
Maria Säkö