Oo Las Palmas!

T:Teksti:

Las Palmas

Irwin: Las Palmas (san. Vexi Salmi)

Näin talvisin pelkkää lunta
Paukkui pakkanen
Nyt vietän kuin toiveunta
Las Palmasissa
Vain aurinko lämmin loistaa
Rantaan hehkuen
Ja mainingit hehkun toistaa
Las Palmasissa

”Tämä pitää paikkansa. Las Palmasin ranta on todella hieno. Kaupunki on tehnyt vähän aikaa sitten täydellisen faceliftin. Las Palmas on nykyisin kaupunkikohteenakin hieno.”
Tuomo Meretniemi, Aurinkomatkojen kaupallinen johtaja

Palma de Mallorca

Katri Helena: Palman mainingit (san. Raul Reiman)

Palman mainingit nähnyt oon
Tahdon taas aurinkoon
Palman mainingit, tuulet nuo
Äänes sun luoksein tuo

”Palma on kehittynyt villistä keihäsmatkakohteesta elegantimmaksi. Se sopii myös perheille, siellä on trendikkäät ostosmahdollisuudet, ja saaren luonto on mahtava patikointiin tai pyöräilyyn. Biisi kuvastaa kaikkea tätä. Siinä on hyvä lämmin sävy.”
Ari Huuskonen, Suomen Matkatoimiston myyntiryhmän päällikkö

Mallorca

Juha Vainio: Varsinaiset seiväsmatkat (san. Juha Vainio)

Ei arvaa pikku virkamies nyt askeleita muijan
Kas akka ostaa Mallorcalla Cinzanoa nuijan
Iloliemen heittää helttaan, diskoteekkiin käy kuin telttaan
Manolito, Manolito, tule tule tanssimaan

Ne on varsinaiset seiväsmatkat vasta
Lyylit tanakat kun lähtee Pohjolasta
Rouva lihakauppiaan Suomesta toi Espanjaan
omat kyljykset ja niitä nuijitaan.

”Suomessa Mallorcalla on iso imago-ongelma, mikä johtuu osaksi juuri tällaisista kappaleista. Muualla Euroopassa sitä markkinoidaan luksuskohteena.”
Tuomo Meretniemi, Aurinkomatkojen kaupallinen johtaja

Torremolinos

Frederik: Torren yö (san. Raul Reiman)

Aurinkomatkat ja yö
sinä ja Torremolinos
Pois oli kiire ja työ
kun tilasimme näin dos vinos
Tiedä en miksi mä niin
uskalsin elää vain silloin
Suudellen kun erottiin
hiljaa vain kuiskasit: milloin?

”Tää on retrobiisi, joka kertoo osittain menneestä maailmasta. 1960-70-luvuilla Aurinkorannikko oli tunnettu vapaiden ihmissuhteiden hakijoiden onnela. Toki myös tämä ulottuvuus varmasti löytyy sieltä edelleen, jos sitä etsii.”
Ari Huuskonen, Suomen Matkatoimiston myyntiryhmän päällikkö

Malaga

Seitsemän seinähullua veljestä: Hasta la vista (san. Pertti Reponen)

Malagassa päivä paistaa
Suomi-poika on ja maistaa
Kieli jäykkä vääntää española
Tyttö löytyi mullekin
hän sanoi si, mä ymmärsin, olé
Lempi leiskui kummasti
ja väliin juotiin rommia ja colaa
Siinä viikko vierähti
nyt kotiin mua viedään taas

”Tämän tunnelmasta tulee enemmän mieleen 1970-luku kuin nykypäivä.”
Marjut Kasslin, Tjäreborgin toimistopäällikkö

Antti Järvi ja Ninni Lehtniemi

Mies rellestää, nainen haaveilee

”Talven tullen mielen valtaa jälleen kaipuu, kuin muuttolinnut mä tahdon lämpimään”, tunnelmoi Marion kappaleessa Eviva Espanja.
    1970-luvulla Espanja oli suomi-iskelmän kultamaa, paikka jossa pohjoisen ihmiset kokivat kuumia tunteita.
    Turismikuvausten suosiota siivitti Kalevi Keihäsen matkatoimisto Keihäsmatkat, joka kuljetti suomalaisia edullisesti etelään.
    Turun yliopiston kulttuurihistorian professori Hannu Salmi jakaa turismista kertovat iskelmät karkeasti kahteen ryhmään: nostalgisiin ja realistis-raadollisiin.
    ”Nostalgisissa iskelmissä kuvataan mennyttä matkaa romanttisesti. Niissä korostuu ero kylmän pohjolan ja lämpimän etelän välillä. Ne ovat usein naisnäkökulmasta kirjoitettuja”, Salmi kertoo.
    ”Realistis-raadollisissa iskelmissä taas kuvataan matkalla olemista. Ne ovat karnevalistisia lauluja, joissa matkaa kuvataan usein humalatilana suomalaisen miehen näkökulmasta.”
    Jälkimmäiseen kategoriaan kuuluvat muun muassa Vexi Salmen ja Juha Watt Vainion tekemät matkakuvaukset, joissa mies saattaa käyttäytyä vaikka kuinka sikamaisesti – mutta vientiä löytyy.
    1970-luvun loppupuolella ilmestyi Marionin Señorita, por favorin ja Lea Lavenin Bella Caran tyyppisiä iskelmiä, joissa vieras tumma mies yrittää viekoitella suomalaista naista, mutta nainen ei lankea. Kuten Marion asian ilmaisee:
    ”Silloin tiesin kyllä sen, hän on juuri sellainen, yhden illan yrittää, ja jos se onnistuu, ei jää.”