Vähäsaasteista suhausta

T:Teksti:

Reilun vuoden päästä taksitolpalla saattaa odottaa entistä ekompi menopeli. Helsingin liikenteessä testataan syksyllä 2006 hopeanhohtoista CityCab-kaupunkitaksia, joka on syntynyt ammattikorkeakoulu Stadian ja Taideteollisen korkeakoulun yhteistyönä.
    Uuden kaupunkitaksin hiilidioksidipäästöt ovat kolmanneksen tavallista pienemmät.
    ”Auto on niin sanottu hybridi, joka kulkee yhdistäen sähkö- ja polttomoottorin toiminnot. Se täyttää jo nyt vuonna 2008 voimaan tulevat EU:n uusille autoille asettamat päästövaatimukset”, kertoo yliopettaja Matti Parpola Stadiasta.
    CityCab on suunniteltu nimenomaan taksiksi. Taksamittari ja muut laitteet kuuluvat vakiovarustukseen, ja kyytiin mahtuu viisi matkustajaa. Laskettavan lattian ansiosta myös pyörätuolilla on helppo päästä sisään.
    TaiK:in opiskelijat ovat panostaneet auton ergonomiaan ja ulkomuotoon. Teollisen muotoilun opiskelija Iikka Airaksinen kertoo, että CityCab on tavallista taksia mukavampi sekä matkustajalle että kuljettajalle. Se on avara ja valoisa, ja lisäksi matkatavaroille on riittävästi tilaa.
    Airaksinen kiittelee projektin opettavaisuutta.
    ”Tämä on koulutukseni aikana ensimmäinen ja ainoa työ, jossa pääsen opettelemaan muotoilua ihan käytännössä. Mielestäni osastomme laiminlyö tällaista hiukan liikaa.”
    CityCab on huomattu ulkomailla asti. Projektin rahoittaa maailman toiseksi suurin autovalmistaja Toyota. Suomalaiset nuoret lienevät autojätin mieleen, sillä myös vuoden nuoriksi muotoilijoiksi nimetyt graafiset suunnittelijat Antti Hinkula ja Teemu Suviala ovat työskennelleet yhtiölle.
    Stadia pyrkii siihen, että autolaboratorio Stadia Automotivessa toteutettavat projektit johtavat tulevaisuudessa teolliseen tuotantoon asti. Matka ei ole enää pitkä. Oppilaiden valmistamaa biojätteen keräykseen ja jäteastioiden pesuun tarkoitettua Bioneuvoa myydään jo jätteenkuljetuskalustoa tuottavan Närpiön Puu- ja Metalli Oy:n asiakkaille.

Kuulostaa lupaavalta. Ovatko tavalliset taksit siis pian historiaa? Toivoa saa, mutta uskoa ei ehkä kannata.
    CityCab ei välttämättä houkuta taksiyrittäjiä, sillä sitä on vaikea myydä eteenpäin. Kaupunkitaksi on suunniteltu lyhyille matkoille, mutta taksiautojen ostajat toivovat mökkireissulle sopivaa autoa. Taksiyrittäjät pitävät jälleenmyynnin sujuvuutta tärkeänä. He saavat vähentää työautonsa verosta parhaimmillaan 9 600 euroa ja myydä sen eteenpäin kolmen vuoden jälkeen.
    Hybridiauto tulisi lisäksi liki puolitoista kertaa kalliimmaksi kuin tavallinen auto. Tuotantokulut ovat korkeat, vaikka oppilaat tekevät arvokasta työtä ilmaiseksi. Yliopettaja Parpolan mukaan CityCabin käyttö on kuitenkin edullista.
    ”Tavallinen auto polttaa 7-8 litraa bensiiniä satasella, hybridi pärjää reilulla viidellä.”

Elina Kervinen