Runsaan ja laadukkaankin runosyksyn jälkeen kevään kotimainen sato jää melko suppeaksi ja hajanaiseksi. Uudet tekijät ovat harvassa, teemoista esille nousevat rakkaus ja aforisminomaiset pikkurunot. Ylioppilaslehti ruoti kevään runosadon.
Keväisiä lemmenloitsuja
Petri Turusen toista runoteosta Oodeja kuun  orvokille (Atena) voi hyvällä syyllä sanoa  yhtenäiseksi kokoelmaksi: runot keskittyvät  naisen navan alapuolisiin seutuihin, joilta Turunen löytää  ”pöyhkeän, kerskaavan metsän, solan  onkaloineen ja joellisen mirhaa”.
    Oodeja kuun orvokille on teeskentelemätöntä lemmessä  piehtarointia. Lyyrillisten voihkaisujen lomaan Turunen on liittänyt  puhekielisyyttä, mikä tuo runoihin huumorin pilkahduksen: ”palaja, oi sinä  / kreikkalainen beibi”. Välillä  runoilija malttaa luopua naista palvovasta kuvaryöpytyksestä, ja tekee  raikkaan realistisia havaintoja: ”suunnaton ikävä on minulla noita /  vihtovan illan enkelin / tärähtäviä  pakaroita”.
    Yksiulotteisuudesta huolimatta Turusen kokoelmassa on  aistillista viehätysvoimaa, eritoten näin  toukokuulla kun soidinmenot ovat luonnostaan ajankohtaisia.
    Myös Tommy Tabermann sopii ’lemmenloitsu’-otsakkeen alle.  Yli 220-sivuinen Ihme nimeltä Me (Gummerus) sisältää sekä  uusia että runoilijan aiemmista kokoelmistaan valitsemia runoja.  Kirjallisuuspiireissä on ollut tapana suhtautua Tabermannin  tuotantoon ylenkatseellisesti, osin aiheestakin. Yli 40 teosta tehtailleen  ’lyriikan Päätalon’ maneerit  näkyvät uutuudessa selvästi. Lintu  laulaa vapauden laulua, rakastettua verrataan ruusuun, jonka terälehdellä  ja piikillä ei ole eroa. Onneksi myös huumorille ja itseironialle on  kokoelmassa sijansa.
    Vaikka ilmaisu välillä tökkii,  Tabermannin lyriikassa viehättää  sen tietty suoraselkäisyys ja idealistisuuskin. Älyllistämiseen  taipuvaisessa runoilmastossamme on aina tilaa yhdelle aistillisuuden  profeetalle. Jatkossa Tabermannilta toivoisi vähemmän kliseistä ja  valmiiksi pureskeltua tuotantoa.
    Omanlaistaan romantiikkaa löytyy Stiina  Ikosen sopivasti ennen festarikauden alkua  ilmestyvästä  Festarifiiliksiä-kokoelmasta (Like). Ikonen tarjoaa kesäjuhlien  kertauskurssin mutakylvyistä ja krapula-aamuista telttasessioihin ja  ongelmallisiin järjestysmiehiin. Runot eivät välttämättä  kirjallisuushistoriaan jää, mutta niitä lukiessa  tulee ikävä erinäisiä omia seikkailuja  ja seuraavaa kesää.  
Itsestään selviä säkeitä
Kevään pöytälaatikkorunoutta  edus-tavat Myllylahti Oy:n kustantamat kolme runokokoelmaa:  Martti Väisäsen Hirsiseinien  kuiske, Aino Ivanoffin Laulavat  sadepisarat ja Kerttu Lampelan Yön  päiväkäskyt. Niitä yhdistää  vanhenemisen tematiikka ja perinteisen luonnonkuvaston yllätyksetön käyttö.
    Samoilla linjoilla kulkee myös Maria  Alstedtin kolmas kokoelma Elämäniloa  sinulle (Otava). Sinänsä sympaattisesta pienestä kirjasta  ei mielellään sanoisi mitään  negatiivista, mutta eivät Alstedtin tekstit varsinaisia runoja ole.  Pikemminkin lyhyitä aforismeja elämästä,  ihmissuhteista ja luonnon kiertokulusta. Toisaalta kannattaa muistaa,  että tällaisella ”käyttörunoudella”  on suurempi lukijakunta kuin vaikeaselkoisena pidetyllä modernilla  lyriikalla.
    Edellisten kokoelmien harmonian vastapainoksi käy  Erno Paasilinnan aforismikokoelma Ruumisarkun  nauloja (Otava). Aforismit porautuvat ihmiseen,  yhteiskuntaan ja ”maailmaan  syöksyssä”, kulutushysteriaan ja  mediavaltaan. Myös kirjoittaminen ja sen  kritiikki on maestron pohdinnan alaisena: ”Ainoa neuvoni nuorelle  kirjailijalle: älä innostu. Älä innostu  koskaan. Mistään. Kuvaa ja pysyttele  poissa.” Paasilinnan teksti on ironista ja karskin kyynistä, mutta ei  täysin lohdutonta. Luonnosta ja nuotion loimusta voi vanha vihainen  mieskin löytää rauhan.  
Havaintoja ja mielenmaisema
  
Pauliina Haasjoen Ikkunassa on  huone (Nihil Interit) edustaa miltei harvinaisuutta kevään  runotuotannossa: kotimaisen tekijän taiteellisesti kunnianhimoista  esikoisteosta. Haasjoen runot ovat epätasaisia, mutta toisaalta naivistiset  arkihavainnot ja omintakeinen huumori viehättävät. Etäisenä  vertailukohtana voisi mainita osan Anni  Sinnemäen Ultra Bra -sanoituksista: ”Ylistäkäämme kuonoa! Sen  tuhinaa! / Kuonon kosketus on viesti sympaattisesta maasta”,  viestittää runoilija lapsuudenmuistoja ja  arkielämää yhdistelevässä  kokoelmassaan. 
    Lamppu Laamasen Suihkukoneet eivät liikuta  siipiään (Nastamuumio) on pieni kokoelma  erikoisia runoja, joissa siellä täällä  nousee esiin urbaanin yhteiskunnan kritiikkiä ja vihreitä arvoja: ”pääset  katsomasta kulttuuria / kun / teet sen pois / sitten voitkin matkata  kalaan / tai / onkimaan onnea”. Laamasen kieli on useimmiten melko  vivahteetonta, vaikka paikoitellen runoilija harrastaa sanaleikintapaisia. 
    Kaija Pispa on aikaisemmin tunnettu lasten- ja  nuortenkirjailijana. Hänen runoesikoisensa  Pian päättyy tämä muurahaisten  aika on kriisikauden kokoelma: ”Päivät  tulevat paljosta suremisesta / raskaiksi kuin laho vene / eivät kuljeta  / eivät kanna”. Runoissa on  läsnä suomalainen metsämaisema, josta runojen minä ammentaa  voimaa. Kuusi ottaa osan surusta kantaakseen, sammaloituneen  kiven kanssa on hyvä vaieta.
    Pispan kieli on levollisen yksinkertaista, lähes  proosansävyistä. Mausteena on kalevalamittaa  ja alkusointua. Kansanrunon elementit istuvat runojen  maisemaan luontevasti, mutta viitteellisemmin käytettyinä saattaisivat toimia  vieläkin paremmin. Pispa on vahvimmillaan antaessaan tarkkojen ja  ilmaisevien runokuvien puhua puolestaan.
    Tänä keväänä kustantajat  luottavat kotimaisen lyriikan osalta   koottuihin teoksiin tai  runovalikoimiin. Like on julkaissut Olli-Matti  Ronimuksen tuotannon vuosilta1958-67 yksissä kansissa.  Intialainen lippalakki (WSOY) taas  sisältää parhaat palat Jari  Tervon runopoikavuosien tuotannosta.
    Sokerina pohjalla mainittakoon Eeva-Liisa  Mannerin Kirkas, hämärä,  kirkas (Tammi), joka sisältää suomalaisen modernismin  suuren nimen koko pitkään loppuunmyytynä olleen runotuotannon.                        
Arviot Kaisa Ahvenjärvi ja Sani Saxell
 
			