Kukaan itseään kunnioittava rock-ihminen ei ole ikinä voinut sietää comebackejä. Ai  miksi? Turvonneet vatsat ja laskeneet äänialat eivät yksinkertaisesti  ole seksikkäitä ja ”paluu  julkisuuteen” kuulostaa ikävästi samalta  kuin ”paluu ansiotyöhön”.  Kasatessaan vanhan bändinsä uudestaan  muusikko menettää kriittisen fanin silmissä osan taiteellisesta  aitoudestaan. Fanin näkökulmasta todellinen taiteilija luo  kompromissitonta musiikkia sielun palosta eikä  ikinä kasaisi vanhaa bändiään  uudestaan rahan takia.
    Comebackeissä musiikkibisnekseen kuuluva  rahastusmentaliteetti on läpinäkyvimmillään  huolimatta siitä, että se on naamioitu  reippaaseen Kerran-vielä-pojat! -henkeen. Bändin yrittäessä  ”tiukalla” asenteellaan häivyttää paluun  väistämätöntä noloutta on  lopputulos erityisen tunkkainen.
    Paras esimerkki todellisesta  we’re-only-in-it-for-the-money -meiningistä oli taannoinen Sex  Pistolsin Filthy Lucre -tour. Basistiksi oli haalittu Pistolsin  alkuperäinen, tosin jo aikanaan pois potkittu  jäsen, Glen Matlock. Kiertueen avauskeikka Messilässä alkoi  kansainvälisen median tiukassa puristuksessa ja loppui hetkeä  myöhemmin Mr. Rottenin saatua  tyhjästä Mehukatti-pullosta  päähänsä. Massiivisen kohun  saattelema kiertue olisi voinut olla suurempi huijaus vain, jos bassossa olisi  ollut haudasta kaivettu Sid Vicious. Tai kenties päinvastoin.  Yhdentekevää, sillä mahtipontinen  kiertue typistyi ennalta arvattavasti yhden kesän festari-viihteeksi.
    Black Grapen groove-eläin Shawn  Ryder on sen sijaan ymmärtänyt, kuinka alastomalta  keisari näyttää uusissa  hepenissään. Kasatessaan äskettäin  Happy Mondays -yhtyeensä uudestaan, hän ilmoitti ensimmäiseksi,  että tarkoitus on vain kerätä rahaa  veromätkyjen maksamiseen. Onkin kiinnostavaa onnistuvatko  baggyn, Madchesterin kitarapop/house       -soundin raitistuneet legendat  nostamaan tuon vuosikymmenen takaisen hilpeän  tanssirock-fuusion uuteen kukoistukseen nostalgian näivettämässä Britanniassa.
    Kaikille comebackit eivät tietenkään ole paluuta muistojen  puistotielle. Vuonna 1978 Blondien julkaistessa  Plastic Letters -albuminsa ja Brucen julkaistessa  Darkness on the Edge of Townin E Street Bandinsa kanssa olin  kokonaista viisi vuotta. Minulle Blondien ja E Street Bandin  comebackeissä ei ole hitustakaan nostalgiaa, vaan pikemminkin  viimeinen mahdollisuus kuulla Denis tai  Badlands alkuperäisten esittäjien soittamana.
    Comeback-markkinoilla on muutenkin ollut tunkua  vuosituhannen jolkottaessa kohti loppuaan.  Erään vähemmän vakavasti  otettavan teorian mukaan syy, jonka vuoksi popin dinosaurusosasto on  niin hanakasti palaamassa yhteen, löytyy tietokoneiden  millenium-bugista. Vanhat pierut haluavat  päästä muistelemaan menneitä  kotvaseksi ennen kuin koko neukkujen ydinaseohjemaa pyörittävä  kone laukeaa ja ihmiskunta saa ansaitsemansa lopun.
    Villin huhun mukaan todennäköisempi loppu, ainakin noin  metaforan tasolla, on kuitenkin tiedossa jo tämän vuoden Euroviisuissa  Jerusalemissa, kun Agnetha,  Björn, Benny ja  Anni-Frid tekevät vuosituhannen paluun.  Neljännesvuosisata sen jälkeen kun  Waterloo voitti viisut Brightonissa ja  viisitoista vuotta viimeisen yhteisen esiintymisen jälkeen ABBA on  jälleen keskuudessamme. Hilettä hiuksiin ja kultalamee-haalarit jalkaan,  maailmanloppu tulee!                         
Otto Talvio
 
			