Pääsiäisenä ajoin junalla Hämeenlinnaan.  Istuin vanhempieni sohvalle ja rupesin urakoimaan       lehtikorin sisältöä: viimeisimpiä naistenlehtiä  sekä teologisia julkaisuja. Kotona Helsingissä olin  lukenut Nyt-liitettä, joka pääsiäisen kunniaksi  esitteli kahdella aukeamalla pääkaupungin aerobicsaleja.
    Annassa ja Kotiliedessä Neil Hardwick  nojasi voipuneena, psyykelääkkeiden pöhöttämänä  kotinsa seinään. Uudet vaalisankarit, nuo nuoret  naiset, nojasivat eduskuntatalon seinään. Minä nojasin  eläkeläiskodin sohvaan ja poimin lehtikorista  vaaleanpunaisen vihkon, tietokoneella ja  monistuskoneella väsätyn halvan lehtisen. Kannessa luki: Kohti  yhteistä hyvää – piispojen puheenvuoroja  hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuudesta. Ohut vihkonen  yhdeksän piispan allekirjoittamana, julkaistu  paastonaikaan armon vuonna 1999.
    Aloin lukea ja hetken luulin sitä  vasemmistoliiton vaalilehtiseksi. Tai yhtä lailla vihreiden: ”Myyjien  ja ostajien on syytä arvioida, mitä seurauksia  heidän toiminnastaan ja päätöksistään on  ympäristölle.” Vihko koostui markkinavetoisen yhteiskunnan  haittavaikutusten esittelystä, se oli sosiaalista  vastuuta kantavan yhteiskunnan puolustuspuhe.
    Selailin kirjavan piispalauman yhtenäisiä  arviointeja Suomesta, Euroopasta ja koko maapallosta  (ei kuitenkaan taivaasta). ”Ihmisten oikeuksia on  rikottu ensin vastuuttomalla taloudellisella toiminnalla  ja sen jälkeen maksattamalla heillä tämän  ’liiketoiminnan’ aiheuttamat laskut”.
    Tai ”köyhyyden poistaminen edellyttää  tulojen jakamista”.
    Ilahduin: piispat ovat pohtineet  hyvinvointiyhteiskunnan muutospaineita ja päätyneet siihen,  ettei elämä ole pelkkää kaupankäyntiä, kuluttamista  ja markkinoita, vaan hoitamista, leikkimistä ja  ihmisten kanssa olemista. Huolenpitoa. Vaikka  varuillaan pitää olla, sillä ”koska köyhät eivät ole  näkyvissä, heidän etujaan on – pääoman niin vaatiessa –  entistä helpompi karsia ”.
    Luin monistetta eteenpäin. Sama (virsi,  liturgia, saarna) jatkui. Aloin jo kyllästyä. Kyllästyin,  turhauduin, suivaannuin: elämästä, siis  yhteiskunnasta, on helppo kirjoittaa pyöreästi ja pehmeästi.
    Mutta Jeesuskin osasi puhua vertauksilla tarkemmin kuin nämä jeesustelevat piispat.
    Ei ole koskaan turha muistuttaa, etteivät  markkinat ole kasvottomia voimia, vaan muodostuvat  ihmisistä, jotka tekevät taloudellisia päätöksiä. Ei ole  koskaan myöhäistä sanoa, että elämä ei perustu  ostamiseen, vaan lahjoittamiseen. Mutta minulle  piispojen teesikokoelma jäi kaikumaan ilmaan.  Kauniita helliä lauseita ja paljon, mutta ei oikeita,  suoria ehdotuksia, ei käytäntöä, mitään siitä, että mitäs  sitten kun kirkonmenojen jälkeen alkaa maanantai  ja tiistai. Puuduin. Yhdeksän piispan yhtenäinen  lausunto jäi vaille särmää ja tarkkoja ehdotuksia.  Se muistutti liikaa vaalipaperia, puoluemössöä,  väritöntä äänenkalastusta.
    Vaikka sitähän se taisi olla. Passiivisten  kirkonjäsenten kalastamista.
    Mutta en ollut enää otettu ja ilahtunut, eikä  ainakaan minua pystytty kalastamaan. Varsinkin kun kaikki allekirjoittaneet eivät edes salli naista  alttarilla, vaan häipyvät kirkosta, jos naisen sääri  vilahtaa kaavun alta. Siis kohti yhteistä hyvää, mutta  tietyissä rajoissa sitten kuitenkin.  
Riikka Ala-harja
riikka.ala-harja@edu.hel.fi    
			