Vuonna 1918 kansa nousi kapinaan kansaa vastaan ja siitä lähtien  on joka yhteiskuntakriitikon yllä liehunut myyttinen vallankumouksen  punalippu.Talvisodasta jäi kansalliseen piilotajuntaan toinen fiksaatio:  aina hädän hetkellä kansa tarrautuu turvattomuudessaan toisiinsa  ja etsii uhkaa ulkoa. 
    Siksi tänäänkään työttömyyden syyt  eivät ole yksipuolisessa taloudessamme vaan viekkaissa markkinavoimissa  ja pakolaisissa. Liioin maaseudun hätään ei ole syynä  laadullisen rakennemuutoksen viivyttäminen vaan EU ja epäisänmaallinen  luonnonsuojelutyö. 
    Samalla logiikalla jopa läpilävistetty smurffihattunuorisokin  olisi kilttiä ja kunnollista, jos sitä eivät viettelisi  karismaattiset Lenin-hahmot ja ulkomaiset terroristiliigat. Ironista  kyllä, tuo pahuus valuu meille kännyköistä ja internetistä. 
    Erityisenä 70-luvun traumana meillä on vain kaksi poliittisen  osallistumisen mallia. Toinen on puoluebroileri, joka hylkäsi  idealismin ja on valmis diiliin vaikka Vihtahousun kanssa. Toinen on hihhuli,  joka epäuskottavassa idealismissaan todistaa olemassaolollaan, ettei  ihanteilla ja politiikalla (muka) voi olla yhteistä. Siksi puhe Indonesian  ihmisoikeuksista kuuluu hippien bileisiin eikä tasavallan presidentille. 
    Onko siis ihme, jos maailman mullistuksista huolimatta yhteiskunnalliset  kriisit kanavoituvat muualle kuin poliittiseen päätöksentekoon?  Vähäosaiset ja huijatut eivät nouse kapinaan, koska hädässä  he ovat tarrautuneet siihen yhteiseen mitä jäi käteen: työttömyyden  kokemukseen ja urheiluidoleihin. 
    Vain uusi polvi rutisee. Kun sille ei annettu edes lupauksia menestyksestä,  ei niitä voi pettääkään. Ratkaisuna on paluu idealismiin.  Eläinoikeuskeskustelun yksinkertaistetut moraaliset asetelmat eivät  kerro fanaattisuudesta. Kyse on oikeutetusta kapinasta yksipuolista poliittista  realismia vastaan. 
    Tässä maassa, jossa yhteiskunnalliset kriisit aina 
tungetaan kollektiivisen piilotajunnan puskureihin ja jossa toisinajattelu  on petturuutta (ja jossa anarkismikin tarkoittaa terrorismia eikä  oppia vallan hajauttamisen tärkeydestä), uusi poliittinen osallistuminen  koetaan johdonmukaisesti kurinpito-ongelmaksi. 
    Vaikka uusi eläinoikeusliike sittenkin osoittautuisi ”ulkomailta  johdetuksi laillisen hallitusvallan kumoamiseen pyrkiväksi militaariseksi  toiminnaksi”, olisi silti hyvä tietää kuka johtaa yhteiskuntarauhan  nimissä toteutettua vastavallankumousta. Eikö meillä todellakaan  ole tehokkaampia keinoja suojella demokratiaamme kuin pamput ja vesitykki?  Ja onko yhteiskunnallisen liikehdinnän ainoa tutkija-auktoriteetti  todellakin Suojelupoliisissa? 
    Mutta yksi on varmaa, Suomeen tarvitaan avoimia arvokonflikteja eikä  pelkkää vastarintaa. Suomi tarvitsee yhteiskunnallista reilua  eripuraa eikä sokeaa torjuntaa. 
    Tämä on yhteinen asia.·   
Tuomas Rantanen      
Kirjoittaja on Luonto-Liiton pääsihteeri ja 90-luvun alun  opiskelija-aktivisti.      
rantanen@siili.sll.fi
 
			