18. syyskuuta 2009
Teksti:

Ylioppilaslehden närkästynyt lukija otti yhteyttä ja kertoi, että käyttäytymistieteellisen tiedekunnan virallisessa fuksitilaisuudessa oli jaettu Microsoft Officen sisältävää mainosromppua.

Tiedekunnan opintoasiainpäällikkö Raija Lahdenperä, miksi sitä jaettiin?
”Tietenkään meidän ei olisi ollut romppua pakko jakaa, mutta kun niitä tuli, koimme, että voihan niistä olla hyötyä opiskelijalle. Mainoshan se on, mutta ei kuitenkaan velvoita mihinkään. Ymmärtääkseni niitä on jaettu muissakin tiedekunnissa. Saimme paketit keskushallinnosta.”

Yliopiston tietohallintojohtaja Ilkka Siissalo, miksi Microsoft saa mainostaa fuksitilaisuuksissa?
”Microsoftin markkinointi kysyi toukokuussa, jos he voisivat fuksien tilaisuudessa jakaa markkinointimateriaalia, jolla viestitettäisiin mahdollisuudesta hankkia Office-paketti halvalla. Puolsin asiaa, koska se on meidänkin etujemme mukaista. MS Office on meille vähemmän työllistävä väline kuin sen vaihtoehto. Tiettävästi viisi tiedekuntaa tarttui tarjoukseen.”

Sopiiko tällainen yliopistolle?
”Markkinointimateriaalin jakamisessahan ei sinänsä ole mitään luvatonta tai sopimatonta, kunhan huolehditaan kilpailutettujen toimittajien tasapuolisesta kohtelusta eikä luoda sellaista vaikutelmaa, että kyseessä olisi opiskelijoille pakollinen hankinta. Yliopistolla on Microsoftin kanssa kilpailutettu ja neuvoteltu kumppanuussopimus, jonka yhtenä osana on tämä mahdollisuus ostaa Office huomattavan halvalla hinnalla.”

Matti Markkola