15. toukokuuta 2009
Teksti:

This one goes out to all you single ladies. Näin lähestyvän kesän kunniaksi muutamia vinkkejä miehen metsästykseen:
Pidä mieli avoinna. Älä kalastele kohteliaisuuksia. Älä ole outo. Älä hölötä. Älä esittele treffeillä hääsuunnitelmiasi, äläkä pukeudu likaisiin vaatteisiin.
Muista, että vaikka miehet pitävät kissatappeluista, kukaan ei halua tappelevaa kissaa seurustelukumppanikseen.
Jos et suostu deittailemaan vanhempia miehiä, älä odota, että sinua nuoremmat miehet haluavat deittailla kanssasi.
Yhdysvalloissa alkoi tänä keväänä uusi tosi-tv-sarja Tough Love.
Siinä menestynyt matchmaker Steven Ward kouluttaa ikuisista sinkuista kelpoja naisia. Sarjassa tumma ja sliipattu Ward lupaa, että hänen ohjeitaan seuraamalla löytää rakkauden.
Vastaavia naisille suunnattuja ohjelmia media on väärällään. Nyt niitä vastaan on lääke: Sarah Haskins.

”Sinkkuus on pahinta mitä naiselle voi sattua. Se on pahempi kuin lepra, spitaaliset saavat sentään elää siirtokunnissa”, Sarah Haskins kommentoi.
Haskins on yhdysvaltalaisen vaihtoehtomedian uusi tähti, komedienne, joka tekee pilkkaa naisille suunnatuista tv-ohjelmista ja mainoksista.
Hän työskentelee Yhdysvaltain entisen varapresidentin Al Goren Current TV -kanavalla ja tekee viikoittaiseen satiiriseen uutislähetykseen Target Women -nimistä ohjelmaa. Siinä hän vääntää vitsiä mediassa esiintyvistä sukupuolistereotypioista.
Tough Loven kaltaiset tv-ohjelmat, siivous- ja ehkäisyvälinemainokset sun muut ovat toki helppoja pilkan kohteita, mutta Haskinsin keräämä materiaali ja sarkastiset huomiot paljastavat tehokkaasti pöhköjä asenteita ja kliseitä.
Viime aikoina Haskins on ivannut muun muassa Michelle Obaman paljaista käsivarsista noussutta kohua.

Nyt kun entisen ulkoministerin Ilkka Kanervan tekstiviestikohusta on jo runsas vuosi, kannattaa katsastaa Haskinsin analyysi siitä, miten luontokuvastoa käytetään naisten intiimialueisiin liittyvässä mainonnassa.
Yhdessä mainoksessa – joka näyttää vitsiltä mutta ei ole – minihameiset nuoret naiset laulavat puutarhassa ruohonleikkaamisesta ja pensaiden trimmaamisesta.
Toisessa nainen hengailee kaupungilla majavan kanssa. Tampax-mainoksessa itse Äiti Luonto vierailee antamassa kuukausittaisen lahjansa.
Kameran edessä Sarah Haskins on hieman epäluonteva, mutta hänen tapansa nauraa sukupuoleen liittyville stereotypioille saattaa hyvin olla paras ase niitä vastaan.
Feminismikin voi olla viihdyttävää.

http://current.com/target-women

Antti Järvi