15. toukokuuta 2009
Teksti:

Jos artisti nimeltä Vuk eli Emily Cheeger haluaa äänittää jotain, valmisteluihin menee alle viisi minuuttia. Hän kytkee mikrofonin äänikorttiin ja äänikortista piuhan läppäriin, jossa on digitaalinen äänitysohjelmisto nimeltä Pro Tools.
Se on siinä.
Näin yksinkertaisella laitteistolla tämä multi-instrumentalisti on äänittänyt kalliolaisessa kerrostaloyksiössä soittimiaan. Niitä on paljon: pieni sähköharmoni, sähköurku, kannettava Hammond, chicagolainen matkaharmoni, sähkökitara, venäläinen haitari, klarinetti, autoharppu, bombardi, theremin…
”Tämä touhuni on tämmöistä tosi kotikutoista”, itseoppinut äänittäjä vähättelee.
Vanha neliraituri on hänellä yhä tallessa ja lukioaikoina saatu kaikuefektilaite jopa käytössä. Kasiraituri kököttää Koko-teatterin roskalavalta löydetyn sinisen laatikon päällä.
”Kyllä mä pärjään näillä, mitä mulla on. Paitsi tarvitsisin lisää mikkejä ja mikkiständejä. On tosi ärsyttävää, jos mikkejä pitää jonkun luudan ja teipin kanssa asetella. Ja jos olisin puristi, haluaisin kunnon äänieristyksen, mutta mä tykkään siitä, että kuuluu huoneen soundi.”

Taantuma takaa, että musiikin kotiäänitykset ovat taas suosiossa. Muutaman studiopäivän hinnalla saa omaan kotiin laitteet, joilla pääsee pitkälle.
Kysykää vaikka Lily Allenilta, joka pisti kotidemojaan MySpaceen ja nousi kuuluisuuteen.
Eivätkä vain synapopparit ole hyötyneet digilaitteiden halventumisesta ja kotistudioiden uudesta tulemisesta. Hyvä esimerkki on Bat For Lashesiin ja Joanna Newsomiin verrattu suomalaisamerikkalainen muusikko Vuk.
”Moni ystäväni tekee nykyisin ihan itse. On mahtavaa, miten pitkälle esimerkiksi Fonalin artistit ovat sen vieneet. Se on hyvällä tavalla vähän kuin muovailuvahalla leikkimistä”, Vuk vertaa.
14-vuotiaana oman musiikkinsa äänittämisen aloittanut Vuk uskoo, että kotiäänitykset ovat herkän musiikintekijän pelastus.
”Mulle musiikki on niin henkilökohtainen juttu. Varmaan senkin takia soitin pitkään yksin. En jotenkin halunnut paljastaa itseäni muille. Silloin oli täysin korvaamatonta, että pystyi omassa huoneessaan kokeilemaan kaikkia juttuja”, kaksi levyä julkaissut artisti sanoo.

Äänittäjät eivät tosin ole yhtä tyytyväisiä. Kotistudioiden yleistyessä he ovat syystäkin huolissaan omasta ammatistaan.
Vukin mukaan studiotyöskentely ei kuitenkaan välttämättä paranna musiikin laatua.
”Studiossa paine siitä, että aika maksaa, vaikuttaa tapaan, miten musiikkia tehdään ja miltä se kuulostaa. Nyt kun kuuntelen ekan levyni biisejä, aika monessa kappaleessa tykkään alkuperäisestä demosta enemmän kuin siitä mikä tehtiin studiolla.”
Muusikko varoittaa astumasta teknologiainnostuksen sudenkuoppaan. Hän muistuttaa, että tärkeintä on aina musiikki.
”Aika moni etenkin 1990-luvulla jäi teknologian ja elektronisen musiikin lumoihin ja luuli, että teknologinen edistys on yhtä kuin musiikillinen edistys. Kuitenkin moni elektroninen elementti musiikissa vanhenee todella nopeasti. Esimerkiksi Björkin Post-levyllä soundit ovat jo vanhentuneet mutta musiikki edelleen mahtavaa.”

Matti Markkola
Kuva Wilma Hurskainen

Vuk keikalla 15. toukokuuta Korjaamolla ja 16. toukokuuta Ladyfestin pääklubilla ravintola Kaisaniemessä.

Näin rakennat kotistudion

Kotiäänittäminen on todella yksinkertaista tai uskomattoman monimutkaista. Riippuu minkä tyylistä musiikkia on äänittämässä ja kuinka tasokkaan haluaa äänityksen olevan. Kotistudio voi koostua parista mikronista ja neliraitanauhurista tai sitten tuhansien eurojen digitaalisesta laitteistosta.
Yksinkertaisimmillaan tarvitaan vain nauhuri (kasetti- tai kelamankka, Minidisk, kovalevy, muistikortti tai muu tallennin), pari mikrofonia tai stereomikrofoni sekä piuhoja.
Kasaa laitteet akustiikaltaan hyvältä kuulostavaan tilaan niin, että sijoitat mikrofonit ”yleisön” paikalle. Paina rec ja soita.
Rahaa ei välttämättä tarvitse upottaa heti valtavasti. Esimerkiksi Vukin setti on maksanut toista tonnia – läppäri 1500 euroa, ohjelmisto 700 euroa ja mikrofoni 300 euroa – mutta kannettava tietokone on toki muussakin kuin äänityskäytössä. Monille riittää ensimmäiseksi mikiksi alle sadan euron niin sanottu dynaaminen laulu- ja instrumenttimikrofoni. Käytettyjä laitteita tutkailemalla voi säästää huomattavasti.
Erilaisiin tietokoneen musiikkiohjelmistopaketteihin kannattaa ennen ostopäätöstä tutustua tarkkaan demoversioiden avulla.
Useimmat kotistudiot syntyvät pitkän ajan kuluessa. Harvalla kun on varaa kerralla hankkia kaikkea mitä mieli tekee.

Lähde: J. Pekka Mäkelän teos Oma studio ja äänittämisen taito (Like 2009)