06. helmikuuta 2009
Teksti:

Slovakialaisella työmiehellä Pal`o OÅ¡kvarokilla ei mene homma putkeen. OÅ¡kvarok myy kotimökkinsä ja lähtee Amerikkaan paremman elämän toivossa. Sattuman oikusta hän päätyy lokakuiseen Suomeen.
    Varaton mies vaeltaa katuja kunnes pestautuu rakennustyömaalle. Sen johtaja kuitenkin kusettaa ulkomaalaisia. Onneksi sankarimme tutustuu taiteilijoihin, jotka tunnistavat susiyhteiskunnan uhrin, sorretun ihmisen, jonka puolesta oikea taide taistelee.
    ”Is – big – war – in – Slovakia?” suomalaistaiteilija utelee.
    ”Sotien riivaamasta maasta ne kusipäät importoivat halpaa työvoimaa!” huutaa toinen.
    ”Että ne kehtaavat noin röyhkeästi hyväksikäyttää niiden poloisten tilannetta”, kolmas huokaa.

Miehen tragikoominen tarina löytyy Teokselta juuri ilmestyneestä novelliantologiasta Mikä ihmeen uussuomalainen?.
    Vuonna 1980 Bratislavassa syntyneen Alexandra Salmelan novellissa taiteilijat päätyvät tekemään OÅ¡kvarokista maahanmuuttajabluesia soittavan kansanmusiikkitähden. Sitten mies kilahtaa ja kapinoi ulos syvimmät tuntonsa: ”Suomi on paska maa, joka on kaikesta niin vitun kaukana, ettei sieltä ees pääse pois.”
    Hauska novelli kuvaa osuvasti niitä ristiriitaisia oletuksia, joita uussuomalaisiin kohdistuu. Kovasti toivomme heidän rikastuttavan kulttuuriamme, mutta samaan hengenvetoon puhumme sopeutumisesta ja massaan sulautumisesta.

Niinhän se on, suomalaisen maahanmuuttopolitiikan konsensus olettaa, että jokainen maahanmuuttaja haluaa tuntea itsensä suomalaiseksi. Unohtuu, että kansalaisuus on monelle tärkeä osa identiteettiä, vaikka kotimaa on jäänyt taakse.
    Venäläinen, ruotsiksi kirjoittava ja Suomessa asuva Zinaida Lindén käsittelee kipukohtaa romaanissaan Kirjeitä Japanista. Hyväntahtoiset suomalaiset tenttaavat päähenkilöltä, tunteeko tämä itsensä jo suomalaiseksi tai suomenruotsalaiseksi. Tämä haluaisi huutaa olevansa venäläinen.
    Suomessa on samat lait niin alkuperäisväestölle kuin maahanmuuttajille. Jos lain piirtämät rajat eivät riitä, lakeja on muutettava. Mutta muu puuttuminen kulttuuriin ja identiteettiin on väkivaltaa.
    Suomi, jossa uussuomalaisten minäkuva tukahtuu erilaisten rooliodotusten alle, kiehuu kohta yli.

Antti Järvi