12. joulukuuta 2008
Teksti:

”Idea tuli siitä, ettei Haaga-Heliassa opiskeleva puuhamiehemme Jussi Riku saanut tenttikirjaa kirjastosta. Hän vuokrasi sen kahvirahaa vastaan,” kertoo Vesa Kaartinen Bookabooka- kurssikirjavuokraamosta.
    Vuokraamo toimii verkossa omistajien ja vuokraajien kohtauspaikkana. Tarkoitus on välittää kirjojen lisäksi prujuja sekä vanhoja tenttikysymyksiä ja -vastauksia.
    ”Kaikkea sellaista, että tentistä olisi helpompi päästä läpi,” Kaartinen sanoo.
    Kaartisen mukaan verkkopalvelua pyöritetään toistaiseksi harrastuspohjalta. Vuokraaja maksaa kirjasta 95 sentin välityspalkkion, joka menee operaattorille. Tulevaisuudessa Kaartinen ja kumppanit toivovat tienaavansa sivustolla mainostuloja.

Keväällä Turun yliopistosta valtiotieteiden maisteriksi valmistunut Sampo Saarinen auttoi opiskeluaikanaan ystäviä ja tuttuja lopputöiden teossa. Syntyi bisnesidea: Saarisen elokuussa perustama Sampro myy konsultointia ja tukipalveluita graduntekijöille. Usein kyse on pelkästä kieliasun tarkistuksesta, muttei aina.
    ”Jos on kokonaisvaltaisempaa tarvetta, ensin tavataan ja käydään läpi tilannetta. Aika paljon se on sellaista henkistä sparraamista. Heti kun asiakas saa tekstiä aikaan, pystyn kommentoimaan ja neuvomaan eteenpäin.”
    Toistaiseksi asiakkaita ei ole ollut liiemmin. Saarinen arvelee, ettei kovin monella opiskelijalla ole varaa maksaa 37 euron tuntitaksaa.

HYYn koulutuspoliittinen sihteeri Liisa Ansala pitää hälyttävänä sitä, että opiskelijapalveluiden puutteilla pyritään rahastamaan. Ansalan mukaan juuri kurssikirjojen vähäisyys ja graduohjauksen laatu ovat Helsingin yliopistossa opiskelevien suurimpia ongelmia.
    ”Mielestäni tämä on selkeä viesti yliopistolle. Sen pitää panostaa näihin asioihin, ettei tule sellaista tilannetta, että joku saa rahalla kurssikirjat tai graduohjauksen. Tässä on nähtävissä eriarvoistumisen mahdollisuus.”
    Ansala kehottaa opiskelijoita vaatimaan palveluita yliopistolta sen sijaan, että ryhtyisivät maksamaan niistä.
    ”Toivon, että opiskelijoissa on sellaista henkeä, ettei lannistuta yliopistojen resurssipulalle.”
    Sampo Saarinen ei näe liikeideassaan moraalista ongelmaa.
    ”Jos tällaista tarvetta on, niin minähän vaan vastaan siihen kysyntään. Jos esimerkiksi valmennuskursseissa ei ole moraalista ongelmia, niin ei ole tässäkään.”
    Vesa Kaartisen mielestä Bookabooka on kierrätyksen asialla, ei murentamassa opiskelijapalveluita. ”Jos opiskelija on joutunut ostamaan kirjan siksi, ettei sitä ole ollut kirjastossa, tämä on konsti saada
    rahaa takaisin. Palvelu korvaa tiedekuntien ilmoitustaulujen keltaiset laput.”

Ninni Lehtniemi
Kuva Hanna Anttila