28. marraskuuta 2008
Teksti:

Porkkanan mallinen mummo näyttää yrmeältä. Kuvanveistäjän taltta on uurtanut sen kasvot arjen raskauttamiksi. Leipälapiokäsivarsilla mummo kannattelee pitkää harjaa.
    ”Hilma työskentelee kylvettäjänä kylpylässä. Tuo vaaleanpunainen bambi on hänen lemmikkinsä”, kuvataiteilija Jasmin Anoschkin selittää ja osoittaa paksujalkaista peuraa.
    Niinpä tietenkin.
    Tässä värikkäässä maailmassa Anoschkin viettää virka-aikansa.
    Hänen Keravan taidemuseon yhteydessä sijaitseva työhuoneensa pursuaa maalipurkkeja, leluja ja veistoksia, joissa mekot, sääret ja tissit vilisevät. Työn alla on puuveistos, jossa kaksi naista kylpee kahvikupissa.
    ”Teokseni ovat toistaiseksi liittyneet lapsuuteen ja naiseuteen. Olen minä yrittänyt kuvata miehiäkin, mutta niistä tulee mieleen aina jokin vihreä Mennen-purkki”, Anoschkin kertoo.

Taiteilijan uljas sukunimi on peräisin Bakusta Azerbaid anista, josta Jasmin Anoschkinin vaarin isä saapui Suomeen 12-vuotiaana. Tarina kertoo, että isoisoisä oli tsaarin sukua.
    ”Kyse oli tietenkin jostain avioliiton ulkopuolisesta raskaudesta.”
    Anoschkin syntyi Moskovan olympiavuonna Porissa. Rakennusmestarina työskentelevän isän perässä perhe muutti pitkin Suomea ja vietti vuoden myös Berliinissä.
    Lapsesta asti Anoschkin oli kiinnostuneempi kädellä tekemisestä kuin oppikirjoista. Viisivuotiaana hän teki ensimmäisen installaationsa virkkaamalla ketjusilmukkaa kotitalon ympäri.
    Anoschkin aloitti Helsingin kuvataidelukion mutta jätti sen kesken, kun pääsi toisen luokan jälkeen Kuvataideakatemiaan.
    Miehensä, joka ”näyttää aivan Kalervo Palsalta ”, hän tapasi pioneerileirillä. Molemmat kasvoivat punaisessa kodissa.
    ”Siksi varmaan vierastamme nyt kaikkea politiikkaa. Mieheni vanhempien kotona on yhä Venäjä-huone, mutta siellä leikkivät vain lapset”, Anoschkin sanoo.
    Hänen teoksissaan punainen lapsuus näkyy muistojen ja esineiden kautta. Maatuskat parveilevat lattialla, ja Miska-karhut hurjastelevat ralliautossa.
    Lenin on päätynyt sänkyyn Hello Kittyn kanssa.

Entä ne tissit, niitä kun näyttää olevan joka puolella: on tissilinnaa ja mekkoa, johon on valmiiksi muotoiltu roikkuvat rinnat.
    ”Ne ovat sellaisia imetyskauden töitä”, Anoschkin nauraa.
    Nauru kuuluu myös hänen teoksissaan. Huumorilla hän kyseenalaistaa naisiin kohdistuvat rooliodotukset ja median tarjoamat mallit.
    Kesällä 2005 Anoschkin piti Raision taidemuseon kesägalleriassa näyttelyn, jossa oli esillä ”Chaplin -henkinen tissienheilutteluvideo”.
    ”Se sai hyvää palautetta. Ihmiset tulivat sanomaan, miten mahtavaa, että uskallat mahamakkaroittesi kanssa heilutella tissejäsi.”
    Näyttelyyn tutustui turvamiesten kera myös tasavallan presidentti Tarja Halonen .
    ”Halonen sanoi, että tämä ei taida mennä nyt ihan oikein. Hän luuli hetkuttelua itämaiseksi tanssiksi.”

Kuka?

    Jasmin Anoschkin, 28
    Asuu Keravalla miehensä, kahden lapsen ja koiran kanssa.
    Valmistunut kuvanveistäjäksi Kuvataideakatemiasta 2004.
    Levylautasella Maija Vilkkumaan uusin levy.
    Vuonna 2018: ”Olen fiksumpi, ja ehkä vähän parempi äiti.”

Jasmin Anoschkinin veistoksia ja maalauksia on esillä Galleria BE`19:ssä, Uudenmaankatu 19-21, 3.12-20.12.

Antti Järvi
Kuva Pekka Vainonen