30. toukokuuta 2008
Teksti:

Teatterielämyksen kokeakseen ei aina tarvitse poistua kotoaan. Kokeellista esitystaidetta tekevän Todellisuuden tutkimuskeskuksen uusin produktio Mail Order Experimance tilataan postissa ja esitetään itse itselle omassa vessassa.
    Tilatessa täytyy valita listasta itselleen merkityksellinen sana tai keksiä sellainen itse.
    Päätän tyytyä annettuihin vaihtoehtoihin. Saaren, esiäidin, muinaisen ja kuuden muun sanan joukosta valitsen tulen, ja jään odottelemaan postia.

Mail Order Experimance on tiettävästi maailman ensimmäinen vessaan sijoittuva teatteriesitys. Experimanssi, eli tajunnallinen kokemusesitys, on sen sijaan nouseva nykyteatterin lajityyppi.
    ”Osa ryhmistä keskittyy vuorovaikutteisuuteen katsojan ja esityksen välillä, osa katsojan aistimellisuuteen ja kehollisuuteen, osa taas paikkalähtöiseen työskentelyyn”, Todellisuuden tutkimuskeskuksen experimanssin ohjannut Eero-Tapio Vuori esittelee lajin variaatioita.
    Mutta miksi tilaksi on valittu juuri vessa?
    ”Se on kodin intiimein huone. Vessa on myös äänellisesti kiinnostava, ja sen saa useimmiten varsin pimeäksi.”

Jokaiselle Mail Order Experimancelle osoitetaan tietty esitysaika.
    Päivää ennen Tuli-esitykseni ohjeaikaa eteiseen kolahtaa ruskea kirjekuori. Esityspäivänä, hetki ennen seitsemäksi osoitettua h-hetkeä sulkeudun vessaan ja kaivan kuoresta ohjevihkosen.
    Esitys voi alkaa.
    Vihko kehottaa kuuntelemaan ympärilläni olevaa tilaa ja kokeilemaan, miten ääneni soi tilassa.
    Sitten teksti johdattelee ajatukseen vessasta esityksen tilana.
    Tuntuu kornilta. Eikö voisi mennä suoraan asiaan?
    Vähitellen ohjevihkonen saattaa minut tuli-aiheiselle mielikuvitusmatkalle. Ohjeita seuraten sammutan valot ja suljen silmäni. Avaan vesihanan ja annan ajatusten kulkea.
    Sitten johdattelu ja ohjeet päättyvät. Tästä eteenpäin esityksen sisällön määrää yksin se, minkälaisia mielikuvia valittu sana minussa herättää.
    Aluksi mieleeni nousee surrealistisia kuvia rovioista ja nuotioista. Sitten ajatukset siirtyvät omiin muistoihini, tuleen liittyviin hetkiin.
    Sanan ympärillä assosiointia voi jatkaa niin kauan kuin itse haluaa. Esityksen päätyttyä katson kelloa: matkani kesti parikymmentä minuuttia.

Mail Order Experimance on hämmentävä kokemus. Täysin omista muistoista koostuva esitys on äärimmäisen henkilökohtainen – se panee omat tunteet ja mielikuvat liikkeelle.
    Vuoren mukaan juuri tässä on kokemusesityksen idea.
    ”Esitys ja katsojan kokemus sulautuvat siinä määrin toisiinsa, ettei niistä ole mieltä puhua enää erillisinä.”

Juho Gröndahl
Kuva Eero-Tapio Vuori

Mail Order Experimance esityksiä voi tilata 31.12. asti Todellisuuden tutkimuskeskuksesta 8 eurolla.