20. maaliskuuta 2008
Teksti:

Näytöllä on vain ryppyinen paperi. Sen toiseen laitaan ilmestyy pian virtuaalisella väriliidulla piirretty punainen pallo ja toiselle puolelle tähti. Tehtävä kuuluu: vie pallo tähden luokse.
    Crayon Physics Deluxe -tietokonepeli ei ensisilmäyksellä näytä kummoiselta. Ei varsinkaan, kun tietää, että se on lajissaan maailman paras.
    Suomalaisen Petri Purhon, 24, luoma pallo ja tähti -peli voitti kuitenkin helmikuun lopussa Independent Games Festivalin (IGF) pääpalkinnon, 20 000 dollaria.
    San Franciscossa helmikuun lopussa järjestetty IGF on maailman suurin indie-pelitapahtuma, jonka kilpailusarjaan osallistui tänä vuonna 173 peliä.
    Pallon saa liikkeelle piirtämällä ruudulle esineitä, joita pitkin voi kulkea. Tuhrustetaan vaikka ensin viiva rampiksi ja pallon yläpuolelle laatikko. Kun hiirestä päästää irti, painovoima vetää laatikon alas, jolloin se tönäisee pallon liikkeelle. Pallo vierii ramppia alas tähden päälle.
    Ja kyllä. Se on nerokasta!
    Voittoisan pelin oivallus on, että kentät voi rakentaa ihan miten tahansa. Pelaaja voi luoda yksinkertaisen ja tehokkaan reitin, tai sitten huvitella vipuvarsilla ja portaikoilla. Rajoituksia ei ole.

Kun pitkänhuiskea Purho hymyilee, hänen silmänsä kapenevat viiruiksi ja poskiin tulee rypyt. Sitä tapahtuu usein. Roolipeleistä (”pelataan kaveriporukalla Runequestia”) ja taikatempuista (”mun suurin intohimo on taikuuden teoria”) kiinnostunut Purho kasvoi Kouvolassa ja puuhaili tietokoneiden kanssa ala-asteikäisestä alkaen.
    Vuonna 2003 hän aloitti ohjelmistotekniikan opinnot Stadiassa ja sai kaksi vuotta myöhemmin osa-aikatöitä pelitalo Frozenbytestä.
    Alkuvuodesta 2006 Purho löysi netistä Experimental Gameplay Projectin manifestin. Carnegie Mellon -yliopiston opiskelijoiden kehittelemässä projektissa oli ohjelmoitu kokonaisia pelejä viikossa.
    ”Nämä kaverit olivat tehneet seitsemässä päivässä siistejä pelejä. Ajattelin, että olen menettänyt jotain, että tämä on ihan nurinkurista”, hän sanoo.
    Siihen mennessä Purho oli käyttänyt kolmisen vuotta oman Pipemania-kopion ohjelmoimiseen. Sama palikkapeli toimi jo pari vuosikymmentä sitten vallan mainiosti Commodore 64:llä.
    ”Siinä vaiheessa se oli musta ikkuna, jossa ei tapahtunut mitään.”

Purho innostui pikaohjelmoinnista, ja julkaisi ensimmäinen pelin Kloonigames-blogissaan syyskuussa 2006. Sen suunnittelemiseen, ohjelmoimiseen ja grafiikan tekemiseen kului viikko.
    Purho päätti julkaista uuden pelin joka kuukausi.
    Kesäkuussa 2007 valmistunut kymmenes minipeli Crayon Physics osoittautui heti hitiksi. Se kasvatti sivuston liikenteen kymmenkertaiseksi.
    Kun Purhon työt loppuivat, hän päätti kokeilla, saisiko seitsemän päivän pelistä kehiteltyä jotain isompaa.
    Syksyllä hän lähetti pelinsä – jonka nimen perään oli lisätty Deluxe – Independent Games Festivalin kilpasarjaan. Hieman ennen vuodenvaihdetta tuli tieto, että peli oli hyväksytty mukaan.
    Helmikuun 23. päivä blogiin ilmestyi kirjoitus, jonka otsikkona luki ”F*CK YEAH!”

Vielä vähän aikaa sitten independent-pelintekijät eivät juuri näkyneet omien piiriensä ulkopuolella. Myyntilistojen kärjessä koreilivat Halon ja Grand Theft Auton kaltaiset megapelit, joiden kehittämiseen kului kymmeniä miljoonia ja useita vuosia.
    Nyt kaikilla kolmella pelikonsolivalmistajalla on omat verkkokauppansa, joiden kautta pelaajille kaupataan erilaisia pikkupelejä: lisäosia, uusintaversioita vanhoista hiteistä ja kokonaan uusia pelejä. Esimerkiksi suomalaisen Housemarquen Super Stardust HD:n voi ladata Playstation Storesta vajaalla kymmenellä eurolla.
    Myös PC-puolella pikkupeleille on löytynyt kysyntää. Independent Games Festivalin opiskelijasarjan vuonna 2006 voittaneen Narbacular Dropin kaikki kahdeksan kehittäjää värvättiin tekemään pelistä kaupallista versiota. Tuloksena syntyi Portal, joka oli yksi viime vuoden yllätyshiteistä.
    Purhoakin ovat lähestyneet niin kotikuin ulkomaisetkin pelitalot, ja häntä on pyydetty julkaisemaan pelinsä ison valmistajan nimissä. Hän on päättänyt kuitenkin viimeistellä pelin itse ja myydä sitä nettisivujensa kautta.
    ”Se on ollut huomattavasti hauskempaa kuin olin ajatellut. Olin varautunut aika pessimistisesti siihen, millaista pelin tekeminen yksin loppuun olisi.”
    Tosin ei ole mahdotonta, että joskus Crayon Physics Deluxen voisi ostaa vaikkapa Nintendon verkkokaupasta.
    ”Ainakin siihen on ollut kiinnostusta, mutta en tiedä, mitä siitä tulee.”

Näillä näkymin Purho aikoo kuitenkin jatkaa kokeellisten pikkupelien parissa.
    ”Jos käyrä on samansuuntainen jatkossa, olisi hölmöä lopettaa. Kai se loppuu sitten, kun elämäntilanne näyttää siltä, että ei ole aikaa viikon mittaiseen koodausputkeen.”
    Toistaiseksi ei ole huolta.
    Jo pari päivää Independent Games Festival -reissun jälkeen Kloonigamesin sivuille ilmestyi jo uusi peli Cancer Wars.
    Siinä pelaaja pelaa olutta hörppivänä syöpäkasvaimena.

kloonigames.com/blog

Petri Purho voitti helmikuun lopussa 20 000 dollarin indie-pelipalkinnon.

Olli Sulopuisto
Kuva Mikael Pettersson