20. maaliskuuta 2008
Teksti:

Jokainen tietää, että lentomatkustaminen on silkkaa syntiä. Mutta tiesitkö, että joidenkin päästölaskelmien mukaan merimatkustaminen on vielä epäekologisempaa?
    Valtion teknillinen tutkimuskeskus VTT on laskenut, kuinka paljon eri kulkuvälineet tuottavat hiilidioksidipäästöjä matkustajaa kohden tuhannen kilometrin matkalla. Sähköjunalla matkustavan CO2-säkki on 16 kiloa. Lentomatkustajan säkki paisuu 108ˆ’223 kiloon koneesta ja matkasta riippuen. Raskain hiilidioksiditaakka on merimatkustajalla: peräti 318ˆ’596 kiloa aluksesta riippuen.
    On laivamatkustamisella plussiakin. Paatit ovat pitkäikäisiä, ja merireitit vaativat vähemmän infrastruktuurin rakentamista kuin muut liikennemuodot. Silti on vaikea keksiä turhempaa reissausmuotoa kuin seilaaminen humalassa edestakaisin Itämerellä.

Juuri tällaiseen ”matkustamiseen” laivayhtiöiden markkinointi kuitenkin kannustaa. Tallink Silja kauppasi maaliskuun puolessa välissä neljän hengen edestakaista Helsinki-Tukholma-risteilyä 109 eurolla. Pelkkä menolippu maksoi jo kahdelta hengeltä enemmän, 132 euroa.
    ”Reittimatkustaminen on tarvematkustamista, eikä siinä tarvita tarjouksia. Näin se on aina ollut”, perustelee hinnoittelupolitiikkaa Tallink Siljan PR-päällikkö Leena Lahdenperä.
    Hän naurahtaa kuullessaan sanan ”päästö”.
    ”Me olemme päättäneet varustamoalalla, että Varustamoyhdistys laskekoon nämä jutut.”
    Varustamoyhdistyksellä ei kuitenkaan ole päästötilastoja. Eikä Tallink Siljalla.
    ”Kaikki laivamme Itämerellä noudattavat kaikkia ympäristösäädöksiä ja enemmänkin. Me olemme kuitenkin liikeyhtiö ja meidän tavoitteemme on pärjätä kohtuullisen plussapuolisella tuloksella”, PR-päällikkö Lahdenperä sanoo.

Janne Salomaa
Kuva Stina Salin