14. joulukuuta 2007
Teksti:

Kuntoilulehti Fitness kertoo joulukuun numerossaan, että pyhinä on oikeus ottaa rennosti ja nauttia hyvällä omallatunnolla. Kunhan arjen valinnat ovat terveellisiä.
    ”Rennosti kunnossa” -otsikoidussa jutussa lukijalle on laadittu oikein kahdeksan viikon mittainen treenikalenteri rentoutumista varten.
    Kalenteri näyttää, että jouluaattona ja -päivänä fitnessporukalla on rehkimisestä vapaata. Muutoin rentoon kuntoilukauteen kuuluu vaivaiset viisi treeniä viikossa, muun muassa vajaan tunnin mittaisia juoksulenkkejä, salitreeniä ja sauvakävelyä. Että rentoa joulunaikaa teillekin!

Yleisradiossa joulunalus on sitä vastoin ollut stressaava. Julkisen palvelun talon säästösuunnitelmat nostivat vastikään pienen myrskyn – tällä kertaa ankkalammikolla. Ylen hallintoneuvostossa kaavailtiin ensin Radio Extremen lopettamista, mutta tuumittiinkin sitten, että jospa yhdistettäisiin suomen- ja ruotsinkielisen uutistoiminta.
    Ajatuksesta tuohtui ensin FST:n väki ja sitten Rkp. Ja hyvin tuloksin.
    Rantaruotsalaisten mandaattivalitusta kiinnostavampaa oli kuitenkin kaupallisen MTV3:n reaktio. Yle-kohun kuumimpana hetkenä Maikkari mainosti Markkinointi&Mainonta-lehdessä koko sivun läpyskällä, jossa Suomen lipun värit oli korvattu ruotsin sinisellä ja keltaisella. Teksti kuului: ”myös enemmän toista kotimaista kuin koskaan”.
    Maikkarille pisteet nopeista hoksottimista. Kanavan Wallander-elokuvat tuskin tyydyttävät ruotsinkielisten uutisnälkää, mutta mainos kyllä jäi mieleen.

Vielä viihdyttävämpää mainontaa Kyylä ihaili Suomen suurena 90-vuotispäivänä.
    Helsingin Sanomien kansi avasi itsenäisyysmainontakimaran lumista maisemaa kuvaavalla Op-Pohjolan mainoksella: ”On suuri onni, että 90 vuotta sitten näissä maisemissa liikkui ihmisiä, jotka olivat päättäneet hankkia maalleen itsenäisyyden. He löysivät hengenheimolaisia kaduilta ja toreilta ja myös vasta syntyneen osuustoimintaliikkeen piiristä”, teksti kertoi.
    Itsenäisyydellä liputtivat pari sivua tuonnempana myös Vepsäläisen (”Suomalainen joulupöytä”), Flora (”Flora Vispi kruunaa itsenäisyyspäivän jälkkärit”), WSOY (Väinö Linnan tuotanto) ja tietenkin EU-kriittinen meppi Esko Seppänen toivottamalla ”hyvää itsenäisyyden (muisto)päivää”.
    Tämä kaikki oli tosi osuvaa.
    Kyylän itsenäisyyspäivän potin vei kuitenkin – täysin suvereenisti – alusvaateliike Funky Lady mainosmiehineen. Liikkeen mainoksessa viehkeä blondi kirmaa turkoosissa vedessä pikkupikku bikineissä.
    ”Onnea Suomi 90v! …mutta joskus täytyy lähteä kauas nähdäkseen lähelle. Matkaasusteita A:sta H-kuppiin”, kuului teksti.
    Ja kyllä, itsenäisyyden asiallahan tässä ollaan: Suomalaista valttia – reheviä ryntäitä ja vaaleata hipiää – tulee ehdottomasti esitellä myös ulkomailla.