25. toukokuuta 2007
Teksti:

Ensi viikolla ensi-iltansa saava Grindhouse: Death Proof kumartaa paitsi 1970-luvun b-elokuvalle myös sen esityspaikoille: persoonalliseen törkyyn erikoistuneille kortteliteattereille. Quentin Tarantinon ohjaama ronskin tyttöporukan ja entisen stunt-miehen kohtaaminen käsittää puolet hänen ja Robert Rodriguezin yhteisestä tuplaelokuvasta.
    Yhdysvalloissa aluksi yhteen pötköön esitetyt Grindhouse-elokuvat nostavat jalustalle edesmennyttä elokuvakulttuuria. Outoja halpiksia tuplanäytöksissä ajavat grindhouse-teatterit ovat ajat sitten hävinneet yhä isommiksi yksiköiksi pakkautuvalta teatterikentältä.
    Kustannustehokkaiden multipleksien jaloista ovat vähitellen karsiutuneet myös muut vaihtoehtoiseen ohjelmistoon panostavat pikkuteatterit.
    Kotikatselun kasvanut vetovoima ja piratismi ovat viime vuosina saaneet myös isot studiot pohtimaan elokuvien teatterilevityksen mielekkyyttä.

Elokuvatuottaja Markus Selin kiteyttää yhden studioiden keskeisistä huolenaiheista: Hittielokuvien teatterilevitykseen poltetaan läjäpäin mainosrahaa. Satsauksesta hyötyvät studioiden ja teatteriyrittäjien ohella piraattitehtailijat, joilla on lyödä laiton dvd katsojan käteen jo elokuvan teatteriensi- illan aikoihin.
    Ei ole ihme, että studiopomot ovat viime vuosina väläytelleet mahdollisuutta levittää elokuvia samanaikaisesti teattereissa ja dvd:llä. Ensimmäinen kokemus tästä ei tosin ollut kannustava. Neljä päivää teatteriensi- iltansa jälkeen dvd:llä ilmestynyt Steven Soderberghin Bubble (2005) floppasi molemmissa formaateissa.

Elokuvateatterit reagoivat aikoinaan television ja videon tuloon tarjoamalla yhä prameampaa kuvan- ja äänentoistoa – jotain, mitä parhaatkaan kotilaitteet eivät voi korvata. Dvd-aikakaudella teatterien ohjelmisto on keskittynyt entistä voimakkaammin varmoihin tapauksiin: nuorille suunnattuihin spektaakkeleihin.
    Strategia on auttanut. Suomessa elokuvissakäyntien määrä on pysynyt kymmenisen vuotta seitsemän miljoonan vuotuisen käynnin tuntumassa. Yhdysvalloissa elokuvissa on käyty samana aikana keskimäärin 1,5 miljardia kertaa vuodessa.
    Hittien täyttämästä vuodesta 2007 povataan elokuvateattereille ennätyksellistä. Kuluvan vuoden aikana myös studiopomojen usko elokuvateatterien tärkeyteen näyttää taas vahvistuneen, sanoo levittäjäyhtiö Buena Vistan toimitusjohtaja Jussi Mäkelä .
    Muun muassa Disneyn elokuvia Suomessa levittävän Mäkelän mukaan studiot ovat vähitellen kuopanneet suunnitelmansa teatteri- ja dvd-ensi-iltojen yhdistämisestä. Tähän ovat vaikuttaneet teatteriyrittäjien vastalauseet. Niitä kuultiin esimerkiksi 20th Century Fox -studion suunnitellessa aikaistavansa Yö museossa -elokuvan dvd-ensi- iltaa.

Tavallisesti studioelokuvat tuodaan dvdlevitykseen aikaisintaan neljä kuukautta teatteri ensi-illan jälkeen. Tuona aikana multipleikseihin investoineet teatteriyrittäjät takovat suurimmat voittonsa.
    ”Kun Fox suunnitteli tuovansa Yön museossa dvd:lle ennen jo alun perin ilmoitettua aikaa, joukko saksalaisia ja brittiläisiä teatteriyrittäjiä ilmoitti poistavansa elokuvan ohjelmistostaan vastalauseena, vaikka se veti vielä hyvin katsojia”, Mäkelä kertoo.
    ”Seurauksena Fox perääntyi suunnitelmistaan ja lupasi pitää jatkossa kiinni neljän kuukauden teatterilevityksestä.”
    Mäkelä uskoo teatterien pitävän kiinni asemastaan myös jatkossa. Elokuvan on helpointa ponnistaa ilmiöksi areenalla, jolla se voi saavuttaa täyden elämyspotentiaalinsa.
    ”Jos elokuvien tilaamiseen netistä suoraan kotiin kehitetään joskus vesitiivis systeemi, levitystilanne voi muuttua. Silloin tosin suurimman tappion kokee todennäköisesti dvd.”

Matti Rämö
Kuva FS Film Oy

Grindhouse: Death Proof ensi-illassa 1.6. Grindhouse: Planet Terror 20.7.