11. toukokuuta 2007
Teksti:

Bussipysäkillä mainostetaan leveitä aurinkolaseja, mutta mitä mallilla oikein on päässään? Äkkiseltään se tuo mieleen lapsena käytetyn villakypärän, joka teki hiuksista sähköiset. Se on vain hienompi, kiiltelee kuvassa satiinisena ja glamoröösinä, vielä timanttisen korun saattelemana.
    Verkkohaku paljastaa nopeasti totuuden: kyseessä on tietenkin turbaani, tämän kevään hitti.
    Ensin Prada puki kevätnäytöksensä mallit turbaaneihin – myös sen suomalaisen huippumallin. Muut high fashion -merkit, kuten Ralph Lauren, Marc Jacobs, Valentino ja Donna Karan, seurasivat perässä. Lopulta myös H&M lanseerasi tavisturbaanin Madonnamallistossaan.
    Upeaa! Mutta miksi turbaaneja ei näy katukuvassa?
    H&M:ltä kerrotaan, että Madonnamalliston turbaanit kyllä ”myytiin loppuun nanosekunnissa”, kun mallisto lanseerattiin maaliskuussa. Ne taisivat kuitenkin mennä Madonna-fanien komeroihin, eivät käyttövaatteiksi.
    Myös Stockmannin pukeutumisneuvoja Leena Lounamaa-Lindegren myy ei oota. Ja vaikka turbaani hyllystä löytyisikin, hän ei sitä suosittelisi.
    ”Turbaani on aika raju kasvojen paljastaja. Suomalaisilla on usein siihen liian kirveellä veistetyt piirteet.”
    Kaiken tämän lisäksi verkon muotiblogeissa maristaan Pradan turbaanien olevan liian pieniä, siis mahdottomia vetää päähän.
    Ehkä onkin parempi jättää turbaanit tosikäyttäjille. Heitä ovat ainakin sikhi-miehet, jotka pitävät turbaania peittääkseen uskontonsa mukaisesti pitkät hiuksensa.

Milka Sauvala
Kuva Prada