02. helmikuuta 2007
Teksti:

Auton omistaminen on hirveän kallista. Autoliiton mukaan keskihintaisen auton pitäminen maksaa 7 940 euroa vuodessa, eli reilut 650 euroa kuussa.
    Outoa, että joku helsinkiläinen haluaa maksaa liikkumisestaan niin paljon, ja huolehtia vielä lisäksi auton huollosta. Etenkin, kun helpompiakin vaihtoehtoja on olemassa.
    Yksi näistä on yhteiskäyttöautofirman asiakkaaksi ryhtyminen.
    Autojen yhteiskäyttö tarkoittaa, että asiakas saa tarvittaessa käyttöönsä firman tarjoaman auton. Kuukausittaisen jäsenmaksun lisäksi asiakas maksaa käytetystä ajasta ja ajetuista kilometreistä. Firma puolestaan hankkii autolle parkkipaikan ja huoltaa sen tarvittaessa.
    Suomessa autojen yhteiskäyttö ei vielä ole lyönyt läpi. Pääkaupunkiseudulla toimii kaksi yhteiskäyttöfirmaa. Näistä suuremmalla, City Car Clubilla, on 1 300 asiakasta ja autoja 80 paikassa ympäri pääkaupunkiseutua.
    Muutaman teekkarin pari vuotta sitten perustamalla Autopoolilla taas on noin sata asiakasta ja seitsemän autoa. Yli puolet asiakkaista on teekkareita, sillä kaikki firman autot ovat Otaniemessä.

City Car Clubin kehitysjohtajan Kimmo Laineen mukaan autojen yhteiskäytön yleistymistä on jarruttanut kaupunkien ja julkisten organisaatioiden nihkeä suhtautuminen. Esimerkiksi Saksassa ja Tanskassa julkinen valta on pyrkinyt aktiivisesti tukemaan autojen yhteiskäyttöä.
    ”Siellä julkiset organisaatiot ovat olleet yritysten ensimmäisiä käyttäjiä. Se on antanut firmoille hyvän lähtölaukauksen”, Laine sanoo.
    Nyt Helsingin kaupungin suhtautuminen on muuttumassa. Autojen yhteiskäyttö otetaan huomioon yksityisautoilun vaihtoehtona uusia kaupunginosia suunniteltaessa. Kalasatamaan, Jätkäsaareen ja Arabianrannan uusille alueille varataan jo kaavoitettaessa paikkoja yhteiskäyttöautoille.
    ”Osa tienvarsipaikoista varataan yhteiskäyttöautoille”, sanoo diplomi- insinööri Matti Kivelä Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta.

Kivelän mukaan yksityisautojen parkkipaikkoja ei vielä voida vähentää, kun ei tiedetä, kuinka paljon yhteiskäyttöautot vähentävät niiden tarvetta.
    Laineen mukaan tutkimukset osoittavat kuitenkin, että yksi yhteiskäyttöauto korvaa 8-12 yksityisautoa. Kivelä arvelee luvun olevan lähempänä neljää.
    Kivelänkin työtä yhteiskäyttöautoilun yleistyminen joka tapauksessa helpottaisi. Esimerkiksi Kalasataman tonteille on kaavoitettu 7 000 autopaikkaa – yksi jokaista 125 asuinkerrosneliömetriä kohti. Kun jokainen autopaikka vaatii käytävineen Kivelän mukaan noin 25 neliömetriä, vievät asukkaiden autot Kalasatamasta noin 17,5 hehtaaria pinta-alaa.
    Tilalle olisi varmaan parempaakin käyttöä.

Ville Seuri