16. helmikuuta 2007
Teksti:

Opiskelijan postiluukusta tippuu jos jonkinnäköistä opiskelijalehteä, erityisesti jos on tekniikan tai kaupallisten alojen opiskelija.
    Teekkarit ja kylterit saavat koteihinsa muun muassa Campus.fi -lehden, jossa on lukuisia artikkelin muotoon kirjoitettuja yritysesittelyjä, siis maksullisia ilmoituksia. Esimerkiksi teekkareille suunnatussa numerossa 4/2006 tällaisia ilmoitussivuja oli peräti 23.
    Campus.fi -lehteä tekee viestintätoimisto Acacom. Opiskelijoiden osoitetietojen lähde on ammattiliitot: Tekniikan Akateemisten Liitto TEK ja Suomen Ekonomiliitto SEFE.
    Molemmista liitoista kerrotaan, että Campus. fi -lehti on opiskelijoiden jäsenetulehti.
    ”Meillä on sopimus lehden kanssa, ja joka numerossa on meidän mainos ja vähintään neljä sivua juttua meidän toiminnasta”, kertoo SEFE:n opiskelija-asiamies Maria Saarikoski.
    Samanlainen sopimus on myös TEK:lla.
    Campus.fi -lehden yrityksiä esittelevät maksulliset ilmoitussivut eivät oleellisesti eroa lehden toimitetuista sivuista. Jokaisella sivulla ei myöskään lue sanaa ilmoitus.
    Eikö sellainen ole ihan suoraa huijausta?

AcaComin verkkosivuilla mainostetaan työnantajille, että ”viiden sivun yritysinformaatiojuttu on näyttävä ja mieleenpainuva tapa kertoa opiskelijoille yrityksestä.”
    Journalistin ohjeiden mukaan ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä, ja piilomainonta on torjuttava.
    Eikö työntekijöitä ja tässä tapauksessa opiskelijoita edustavia liittoja yhtään huolestuta, että yritykset voivat ostaa heidän jäsenlehdestään palstatilaa ja markkinoida itseään kohdennetusti?
    ”En varsinaisesti näe tässä mitään ongelmaa. Tämä toimii rekrytointimielessä. Se on meidän etumme, jos opiskelijat saavat näin kontaktin yrityksiin”, sanoo TEK:n opiskelija-asiamies Juha-Pekka Onnela .
    TEK:n jäsenet, myös opiskelijat, saavat Tekniikka & Talous -lehden, jossa alan yrityksiä käsitellään journalistisin perustein. Miksi se ei riitä myös opiskelijoille?
    ”Se on erityyppinen lehti. Tämä Campus.fi on tarkoitettu pelkästään opiskelijoille”, Onnela sanoo.
    Myöskään SEFE:n Saarikoski ei näe asiassa ristiriitaa.
    ”Uskon, että meidän opiskelijajäsenemme ovat sen verran fiksuja, että vaikka yritysosio ei sinänsä eroa muusta lehdestä, he ymmärtävät sen propagandatarkoituksen. Lehden toimitusneuvostossa olemme kyllä puhuneet siitä, että tämän yritysosion pitäisi erottua paremmin.”
    Saarikoski kertoo, että jos liiton kylterijäsenellä on suoramarkkinointikielto, tälle ei lähetetä lehteä. Sen sijaan TEK:ssa lehti lähetetään suoramarkkinointikiellosta huolimatta. Liittojen osoiterekisterit eivät kuulemma ole ulkopuolisten ostettavissa – Campus.fi -lehti on ainoa poikkeus.
    Teknillisen korkeakoulun opiskelijat saavat postiluukkuihinsa myös T-median tekemän T-lehden, jonka kylkiäisenä lähetetään saman viestintätoimiston erillisiä yritysesittelylehtiä, kuten Young Professionals ja Brainstorm. Myös niissä on vaikea erottaa ilmoitusjutut muista artikkeleista.
    Teekkarien osoitteet on saatu Teknillisen korkeakoulun ylioppilaskunnasta TKY:stä.
    ”Osoiterekisteriä ei tietenkään luovuteta ulkopuolisille, mutta tässä tapauksessa tilaamme lehden jäsenillemme. T-lehti katsoo asioita ammatilliselta puolelta, kun taas toinen lehtemme Polyteekkari toteuttaa teekkarimaisempaa näkökulmaa”, kertoo TKY:n pääsihteeri Vesa Ruusunen .
    Ruusunen ei muista, että T-lehden liitteinä tulevista yritysesittelylehdistä olisi käyty ylioppilaskunnassa keskustelua. T-lehti ja sen kylkiäislehdet lähetetään jokaiselle teekkarille kotiin, Polyteekkari on jaossa Otaniemen kampuksella ja Teekkarikylässä.
    ”Ajoittain keskustellaan siitä, onko meillä tarvetta kahdelle lehdelle. Toistaiseksi hallitus ja edustajisto ovat todenneet, että on hyvä näin.”
    Helsingin yliopiston ylioppilaskuntaa ei ole lähestytty vastaavanlaisilla lehtitarjouksilla. Yliopiston opiskelijarekisteriyksiköstä kerrotaan, että osoitetietoja luovutetaan ulkopuolisille vain, jos sille on lakisääteinen perusta kuten tieteellinen tutkimus. Ammatillisille järjestöille, kyselytutkimuksiin ja suoramarkkinointiin osoitetietoja saa vain, jos opiskelija on antanut siihen suostumuksensa.

Milka Sauvala
Kuva Stina Salin