Maailmassa on virhe: Miksi YTHS:n puhelinpalvelussa maksetaan turhasta?

T:Teksti:

Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) puhelinajanvarauksessa ilmoitetaan ruuhkaaikana seuraavaa: ”Ole hyvä ja odota, olet jonossa. Jonotusaika on normaalia maksullista puheaikaa”. Viidentoista jonotusminuutin jälkeen puhelu kuitenkin katkeaa, vaikkei virkailijaa olisi saatu langan päähän. Tiedostetaanko YTHS:llä, että opiskelijoita putoaa maksullisista puhelinjonoista, johtava hammaslääkäri Lauri Turtola?
    Kyllä tämä on meille iso kysymys, tästä on meitä syytetty ennenkin, eikä syyttä. Tilanne on todella kiusallinen. Vanha analoginen järjestelmä ei toimi, siihen liittyy teknisiä asioita, joihin edes puhelinyhtiö ei tiedä syytä. Tarkoituksenamme on uusia koko systeemi. Kevään aikana teemme koekäytön, joten menee varmaan syksyyn, ennen kuin opiskelijan jonottaminen helpottuu.

Kuinka paljon yksi jonotusminuutti maksaa opiskelijalle?
    Siihen en tiedä vastausta. Sen tiedän, että kaikista pahimpia ruuhkahuippuja ovat maanantai ja perjantai, ja erityisesti maanantaiaamupäivä.

Mikäli linjalta onnistuu pääsemään läpi, tulee vastaan toinen ongelma: ajan saaminen. Pahin tilanne on suun terveydenhuollossa – tammikuun lopussa tavallisen hammaslääkärin tarkastusajan varaava voi olla tyytyväinen päästessään hoitoon ennen juhannusta.
    Puolen vuoden hoitotakuu toteutuu, mutta kyllä nyt eletään vaikeata aikaa, käytössämme on erinäisten syiden, kuten äitiyslomien ja eläköitymisen vuoksi vain neljä viidesosaa työvoimastamme. Kyse ei ole niinkään raha- kuin työvoimapulasta, joka koskee koko Suomea. 1990-luvun puolivälissä tehtiin vika- arviointeja, kun hammaslääkäreiden koulutuspaikkoja lopetettiin. Olemme palkkaamassa parhaillaan uutta henkilökuntaa, joten tilanne tulee kyllä paranemaan.

YTHS:n virkailijan mukaan opiskelija voidaan poistaa hoitojonosta, mikäli häntä ei saada puhelimitse kiinni, kun YTHS:ltä ilmoitetaan vapautuneesta vastaanottoajasta. Pitääkö tämä paikkansa?
    Hoitotakuujonossa oleviin koetetaan ottaa yhteyttä yhteensä kolme kertaa. Tämän jälkeen opiskelijalle lähetetään kotiin kirje jonosta tippumisesta. Opiskelija voi vielä tässä vaiheessa soittaa YTHS:lle ja päästä takaisin jonoon.

Olli Varis