02. helmikuuta 2007
Teksti:

Lordi, PMMP, von Hertzen Brothers, Scandinavian Music Group, Hanna Pakarinen… MySpace-verkkoyhteisöstä löytyy kymmeniä tunnettuja ja tuntemattomampia suomalaisia artisteja ja bändejä.
    Ja kappas, näiltä sivuilta löytyy myös musiikkikappale poikineen. Eikö sen pitäisi olla tekijänoikeuslain vastaista?
    ”Onhan tämä ongelma. MySpacet ja muut ovat bändi- ja artistivetoisia, mutta heidän takanaan on useita tekijöitä, kuten säveltäjät ja sanoittajat, joilta ei välttämättä ole kysytty mitään”, sanoo palvelupäällikkö Satu Mattlar Teostosta.
    ”Mutta asiassa on toinenkin puoli. Näistä sivustoista on hirveästi hyötyä tekijöille, erityisesti kun artisti ja lauluntekijä ovat yksi ja sama.”
    Teostossa mietitään parhaillaan, miten ristiriita voitaisiin ratkaista. Työryhmä pohtii Teoston ja musiikintekijän välisen asiakassopimuksen uudistamista ja muun muassa sitä, olisiko tietynlainen musiikin verkkokäyttö sellainen alue, että se pitäisi irrottaa sopimuksesta. Ehdotus uudesta sopimuksesta saadaan kevään aikana.

MySpacella on ainakin sata miljoonaa rekisteröityä käyttäjää ja 50 miljoonaa kävijää kuukaudessa. Se on huikea mahdollisuus tulla nähdyksi ja kuulluksi – ja ponnistaa maailmanmaineeseen vaikkapa brittilaulaja Lily Allenin tapaan.
    MySpacen promoamismahdollisuudet tunnistetaan myös levy-yhtiöissä. Esimerkiksi useilla SonyBMG:n artisteilla ja bändeillä kuten juuri Lordilla, PMMP:llä ja Hanna Pakarisella on omat MySpace-sivut, joilta löytyy musiikkia kuunneltavaksi.
    ”Keskusteluissa bändien kanssa on puhuttu, että MySpace on hyvä väylä musiikin markkinointiin ja tiedonlevitykseen”, SonyBMG:n markkinointijohtaja Mark Fry sanoo.
    ”Mutta levy-yhtiö ei näitä ylläpidä, vaan bändi itse tai fanit ne sinne perustaa ja päivittää. Nämä ovat itseohjautuvia yhteisöjä.”
    Niin tekijänoikeusjärjestöt kuin musiikkiteollisuus rummuttavat yleensä vahvasti verkosta löytyvää luvatonta musiikkia vastaan. Miksi musiikin soittaminen mediamoguli Rupert Murdochin omistamassa kaupallisessa MySpacessa on eri asia kuin saman musiikin soittaminen vaikkapa jonkun fanin ylläpitämällä internetsivulla?
    ”Ei se ole eri asia. MySpacessa pitäisi noudattaa ihan samanlaisia tekijänoikeuslakeja kuin kaikilla muillakin saiteilla. Mutta Teoston tehtävä on ottaa tähän kantaa, me emme siihen pysty. Tietysti me noudatamme tarkasti tekijänoikeuslakeja ja Teoston sääntöjä Suomessa”, Fry sanoo.
    ”Teostolla on vähän muskeleita tehdä asialle mitään, kun ajatellaan koko kansainvälistä kenttää. Olemme lähinnä tarkkailleet tilannetta ja neuvoneet tekijöitä. Meillä ei ole vahvuuksia kieltää tätä, mutta me emme myöskään vastaa seurauksista”, sanoo Teoston Mattlar.
    Tekijänoikeuskysymyksissä aktiivisen Electronic Frontier Finlandin (EFFI) jäsen Ville Oksanen uskoo markkinalogiikan toimintaan tällaisissa tapauksissa: jos esimerkiksi jokin verkkosivusto on hyödyllinen kaikille osapuolille, sen ei pitäisi olla ongelma.
    Tiettyä kaksinaismoralismia asiassa silti on. ”Aina kopion tekeminen ei olekaan niin suuri oikeusmurha kuin musiikki teollisuus väittää.”

Kun musiikintekijä – säveltäjä, sanoittaja tai sovittaja – solmii asiakassopimuksen Teoston kanssa, hän luovuttaa teostensa esitys- ja tallentamisoikeudet Teostolle. Sopimus sitoo maailmanlaajuisesti, sillä Teosto kuuluu tekijänoikeusjärjestöjen kansainväliseen verkostoon.
    Tämä tarkoittaa, ettei musiikintekijä pääsääntöisesti voi sopimusta rikkomatta julkaista omaa musiikkiaan internetissä eikä luovuttaa MySpacen-kaltaisille verkkoyhteisöille lupaa julkaista ja levittää kappaleita.
    Jos asiakas rikkoo sopimuksen määräyksiä, Teosto voi ryhtyä oikeudellisiin toimenpiteisiin, vaatia sakkomaksua tai purkaa sopimuksen. Keinoja ei ole kuitenkaan käytetty.
    ”Kun tämä on niin yleistä. Meidän musiikintekijämme eivät tee sitä rikkoakseen sopimuksen, he eivät vaan tiedosta asiaa”, Mattlar sanoo.
    Teosto on puun ja kuoren välissä My- Space-sivuston suhteen. Yhtäältä sen tehtävä on ajaa musiikintekijöiden etua, toisaalta taas sen uskottavuutta nakertaa tilanne, jossa sen sopimuksia voi vapaasti rikkoa vain siksi, että se on niin yleistä.
    ”Pitää kysyä, onko se meidän tekijöiden edun mukaista, että alamme tapella heidän kanssaan. Ei ole musiikkialan hyötyjen mukaista, että kaikki tällaiset palvelut ammutaan alas. Täytyy vaan löytää keinot sopia asioista.”
    Kovin paljon soraääniä saamatta jääneistä tekijänoikeuskorvauksista ei ole musiikintekijöiltä MySpacen suhteen kantautunut. Satu Mattlar kertoo, että Teostoon otetaan yhteyttä yleensä vasta siinä vaiheessa, kun bändin jäsenten sukset menevät ristiin. Silloin saatetaan kertoa luvattomista verkkosivuista.

Milka Sauvala